Annons

Exponeringsproblem, eller är jag ute och cyklar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoJoe

Aktiv medlem
Kolla in dess tre bilder, borde de inte ha exakt samma exponering?

http://hem.passagen.se/photomoudi/test

Är det inte ett steg mellan 1/30, 1/60 och 1/125?
Varför skiljer det så mycket mellan bilderna?
Nån som kan förklara detta?

Mvh,
Joseph

PS. Bilderna är plåtade med en EOS 20D vid ISO 100 med ett 70-200/2,8L och 1.4X-konverter. Brännvidden är 280mm.

Det var det jag misstänkte. Blixten är bara proportionell mot bländaren. Slutartiden påverkar inte blixtexponeringen. Blixten har en egen tid och den är mycket kortare än slutarens öppningstid.

Ändrar du bländaren ett steg behöver man även ändra blixtstyrkan ett steg.

Eftersom blixtens lystid är kortare än exponeringstiden så är det endast bländare som styr ljusinsläppet från blixten. Därav underexponeringen vid mindre bländare.

Du har nog kört manuellt

Det verkar som om du kört just manuellt. Hade du använt automatik typ TTL hade bilderna sett lika ljusa ut.

Re: Du har nog kört manuellt

Tonyeagle skrev:
Det verkar som om du kört just manuellt. Hade du använt automatik typ TTL hade bilderna sett lika ljusa ut.

Ännu bättre, jag har kört med E-TTL II.

Tror du inte att jag skulle veta om jag kör manuell blixt eller inte? ;)

Herr Fröderberg, hjälp mig! Vart är din artikel om E-TTL II-systemet? Kan du förklara detta?

Med 280 mm på 20D så har nog avståndet varit rätt långt, på t ex 5 m och f/8 behöver du ett ledtal på minst 40 för att automatiken ska kunna fungera (med indirekt blixt betydligt högre). En möjlighet är därför att blixten gett full effekt redan vid f/4 och sedan inte räckt till.

Kameran/blixten ger visserligen säkert ifrån sig någon slags diskret varning för detta, men sådant är mycket lätt att förbise.

Pupillen skrev:
Med 280 mm på 20D så har nog avståndet varit rätt långt, på t ex 5 m och f/8 behöver du ett ledtal på minst 40 för att automatiken ska kunna fungera (med indirekt blixt betydligt högre). En möjlighet är därför att blixten gett full effekt redan vid f/4 och sedan inte räckt till.

Kameran/blixten ger visserligen säkert ifrån sig någon slags diskret varning för detta, men sådant är mycket lätt att förbise.

Avståndet var tre meter och ledtalet på 550EX är 55 vid 105mm och ISO100. Det var långt ifrån full effekt på blixten.

Kameran ger ingen indikering på att nåt skulle vara fel.

PhotoJoe skrev:
Avståndet var tre meter och ledtalet på 550EX är 55 vid 105mm och ISO100. Det var långt ifrån full effekt på blixten.
Fast det ser ju inte ut som om du slagit blixten rakt på. Är du verkligen säker på att den inte krämade fullt?

Annars skall bilderna vara lika ljusa.

PhotoJoe skrev:
Jag slog blixten i taket, syns inte det?
Jo, precis. Då händer tre saker:
- blixten får längre väg
- blixten sprids så att en del ljus belyser sånt som inte skall belysas
- en del ljus absorberas av taket

Du behöver alltså ha mycket mer effekt. Det är långtifrån säkert att den klarar av att leverera tillräckligt.

Därav min fråga, är du verkligen säker på att du inte missade fullurladdningslampan?

PhotoJoe skrev:

Kameran ger ingen indikering på att nåt skulle vara fel.

ETTL-II ?

Blir det inte ETTL med EX550? Eller får man nåt mellanting då huset klarar ETTL-II och blixten bara ETTL?

jimh skrev:
Därav min fråga, är du verkligen säker på att du inte missade fullurladdningslampan?

Det finns ingen "fullurladdningslampa" på 550EX, däremot en lampa som lyser grönt efter man avfyrat blixten, men den visar bara att det varit tillräckligt med blixtljus för en bra exponering.

Sidan 18 i 550EX manualen.

Så länge blixten står på E-TTL ska exponeringen vara jämn oavsett inställd bländare eller tid, men det förutsätter att blixtens kraft räcker till eller att blixten är fulladdad.

Jag gissar att kraften inte räckt till. Normalt ska blixtautomatiken ge samma exponering oavsett bländare. Slutartiden har ingen betydelse för blixtexponeringen.

Observera att man får TTL-blixtautomatik även om bländare och tid ställs in manuellt. Det krävs att blixten står på manuellt för att bländaren ska påverka blixtexponeringen. Vid TTL får man reglera blixtexponeringen med blixtexponeringskompensationen.

Vid all blixtfotografering så påverkar slutartiden bara exponeringen av det befintliga ljuset. I ett helt mörkt rum kan man ha slutaren öppen i timmar och ändå frysa en pistolkula med blixten.

550 EX ger E-TTL II blixtautomatik med kameror med E-TTL II. Skillnaden mellan E-TTL I och II ligger i hur kameran mäter blixtljuset och funkar med alla EX-blixtar.
Kameror med E-TTL I koncentrerar blixtmätningen till de fokuspunkter som valts medan kameror med E-TTL II räknar ut var motivet finns genom att jämföra två ljusmätningar, med och utan förblixt, och då ser vilka delar som lyses upp vilket kan antas vara motivet. För att ytterligare utesluta delar i bilden så använder kameran avståndsinformation ifrån objektivet i de fall objektivet ger sådan info. Om ni läst annorluna i någon fototidning så har de fel.

PhotoJoe skrev:
Det finns ingen "fullurladdningslampa" på 550EX, däremot en lampa som lyser grönt efter man avfyrat blixten, men den visar bara att det varit tillräckligt med blixtljus för en bra exponering.

Nja, 550EX lyser grönt när den går att utlösa och rött när den är fullt laddad. Det går alltså att utlösa blixten innan den har full kraft.

Ja, men den lyser grönt för att indikera att inte all energi har använts. Det hörs när all energi har gått åt, då låter den som ett mindre kärnkraftverk. ;)

En annan fråga Magnus, kan man stänga av E-TTL på ST-E2? Den lampan lyser ju jämt. Varför finns den då?

PhotoJoe skrev:
E-TTL och E-TTL II har inget med blixten att göra, den programvaran sitter i kameran.

Inte? vad bra... tidigare (om man skummade folks diskussioner) verkade det som om man måste ha 580 för att utnyttja ETTL-II.

Det enda man missar är mindre detaljer som ledtal, vitbalansfunktioner, zoom kompenserad för sensor crop?

Då kan man ju lungt hänga kvar på sin 550 då.

ANNONS
Götaplatsens Foto