Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera från lightroom i datummappar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Sitter här med Lightroom 4 och massvis med gamla bilder som jag vill spara ut. Eftersom allting ligger i en hög så vill jag bara markera alla, välja export och få ut alla bilder i min bildmapp o sen under en undermapp med datum på (110912 t ex). Så jag vill alltså i den här lilla "put in subfolder"-rutan skriva in nånting som skapar en mapp utifrån när bilden är tagen. Går det? Har googlat runt lite på det men hittar nada. :\

Sitter här med Lightroom 4 och massvis med gamla bilder som jag vill spara ut. Eftersom allting ligger i en hög så vill jag bara markera alla, välja export och få ut alla bilder i min bildmapp o sen under en undermapp med datum på (110912 t ex). Så jag vill alltså i den här lilla "put in subfolder"-rutan skriva in nånting som skapar en mapp utifrån när bilden är tagen. Går det? Har googlat runt lite på det men hittar nada. :\

Nej, det går inte med en standardinstallation. Däremot skulle det nog inte ta mycket mer än nån timme att skriva ett Lua-skript för att göra en egen exportdialog som löste det.

Borde det inte fungera genom att använda "Publish Services"? Då kan du ju angen en mapp på hårddisken dit du skickar bilderna.

Tell;1799589...få ut alla bilder i min bildmapp o sen under en undermapp med datum på (110912 t ex). :\[/QUOTE sa:
Funktionen "Organize" i Zoner Photostudio 14 kan automatiskt skapa datummappar och sen lägga bilderna i dem med ledning av de exponeringsdatum som finns i EXIF-data. Den funktionen finns även i Zoners gratisversion. Själv har jag både LR och Zoner eftersom programmen är olika bra på olika saker. Jag har dock inte hunnit prova Zoners sorteringsfunktion än.

Du kan ladda ned Zoners korta PDF "Organize your photo collection" från den här sidan:
http://www.zoner.com/ww-en/tutorials

Sen finns det ju rena sorterings- och arkiveringsprogram som Imatch och IDimager. De är gjorda just för att sortera, klassificera och ordna bilder, men LR får nog spel om man använder de programmet samtidigt med LR...

Vill du ha alla bilderna "i en hög" inne i Lightrooms katalog då? En variant är ju att organisera dem i datumordning intern först (så har jag min trädstruktur) och sedan exportera den strukturen. Du kan köra Jeffrey Friedls "Folder Publisher" om det inte går med standard diskexporten (inte kollat)

http://regex.info/blog/lightroom-goodies

Många bra förslag, förutom att jag inte har nån aning om hur man sorterar upp grejer innuti Lightroom.
Men jag hade iaf inte en tanke på att det fanns plugins förens ni började länka massa olika, så då letade jag lite själv o hittade ett perfekt plugin vid namn "Date Export". O det gör EXAKT det jag vill o exakt det som borde finnas inbyggt i Lightroom.
Så tack för hjälpen, även om den var lite omvägshjälp. :)

Många bra förslag, förutom att jag inte har nån aning om hur man sorterar upp grejer innuti Lightroom.
Men jag hade iaf inte en tanke på att det fanns plugins förens ni började länka massa olika, så då letade jag lite själv o hittade ett perfekt plugin vid namn "Date Export". O det gör EXAKT det jag vill o exakt det som borde finnas inbyggt i Lightroom.
Så tack för hjälpen, även om den var lite omvägshjälp. :)

Har du använt lightroom innan?
Har du redigerat bilderna?
Har du en organiserad mappstruktur för bilderna i datorn?

Vid import av bilderna kan du välja att lägga dom i strukturead ordning såsom
Årtal
------Datum
----------------Filnamn

Har du ingen koll i mappstrukturen så har LR en utomordentlig sökmotor som du kan göra Egna virtuella bibliotek som uppdateras automatiskt.

/Stefan

Har du använt lightroom innan?
Har du redigerat bilderna?
Har du en organiserad mappstruktur för bilderna i datorn?

Vid import av bilderna kan du välja att lägga dom i strukturead ordning såsom
Årtal
------Datum
----------------Filnamn

Har du ingen koll i mappstrukturen så har LR en utomordentlig sökmotor som du kan göra Egna virtuella bibliotek som uppdateras automatiskt.

/Stefan

Jorå, jag har använt Lightroom i några år, men jag är en sån som bara importerar bilderna från minneskortet, redigerar, exporterar ut JPGs o sen tar jag bort alla raw-bilder. Så några speciella mappstrukturer för raw-bilderna har jag inte, däremot har jag det för jpg-bilderna, så just därför ville jag ha nåt lätt sätt att exportera ut dom i olika datummappar. :)

Jorå, jag har använt Lightroom i några år, men jag är en sån som bara importerar bilderna från minneskortet, redigerar, exporterar ut JPGs o sen tar jag bort alla raw-bilder. Så några speciella mappstrukturer för raw-bilderna har jag inte, däremot har jag det för jpg-bilderna, så just därför ville jag ha nåt lätt sätt att exportera ut dom i olika datummappar. :)

Oj va krångligt. Då förstår jag ;)
Importera in dom i LR i datummappar då och spara JPG kopiorna i originalmappen.
sök upp alla RAW-filer och radera dom.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto