Annons

Photo Mechanic i arbetsflödet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Äntligen? PM har väl funnits i "alla tider"? Det som är nytt i senaste versionen verkar ju vara att man lagt till just en proprietär databas....
PM har varit en snabb viewer och metadataediterare som främst baserats på IPTC och det enda som hänt där är väl att det nu ligger XMP i botten istället. PM med arkivdatabas är 1.0 och 2020, annars hade jag bytt till PM för länge sedan.

Det är som jag sagt tidigare en fundamental skillnad i jämförelse med Lightroom och det är att det är filerna som är metadatamaster och inte databasen. Det är själva filerna du uppdaterar och som sedan indexeras av indexsystemet. Databasen behövs för att vi ska kunna söka i hela bildmängden och inte bara filsystemsbaserat. Visst kan olika DAM-system ha proprietära inbäddade SQL-databaser i botten, men det är i grunden fullständigt ointressant. Att de är proprietära innebär alltså ingen som helst inlåsning eftersom vilket annat XMP-baserat DAM som helst enkelt kan indexera upp de kataloger och bilder som PM försett med metadata. Det är ju XMP vare sig det är inbäddat i filer själva bildfilerna eller i sidecars och det kan läsas av alla moderna DAM.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Detta är en inställning i Lightroom - om du vill kan välja att din previews aldrig raderas.
Visst, men Lightroom har liknande problem i Standard också även om bilderna som skapas då är mindre. Det är fortsatt så att folk gnäller över prestanda när de hoppar mellan arkivet och Develop-delen, särskilt med ett större antal bilder. Bilder kommer renderas och det är egentligen bara en fråga om NÄR du väljer att vänta och inte OM. Det är bara att läsa citatet från Agfors ovan!

Detta innebär inte att just du eller Tommy upplever liknande problem och gör ni inte det, så är det väl bara att gratulera men det innebär som sagt inte att inte andra kör in i de designbegränsningar som många upplevt eller hur? Det måste vi väl ändå kunna vara överens om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft någon avsikt att övertyga er om någonting. Jag är fullt på det klara med att en del är jättenöjda med Lightroom - även om alla nu inte är det inklusive jag själv. Men jag tycker faktiskt jag rätt till min egen uppfattning precis som även ni har, efter att själv länge ha gjort mina erfarenheter både med Lightroom och nu även med PM Plus. Jag har även andra referenser att styrka mig med.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sten-Åke

1) Det har hänt mycket med Lightroom, bara under det senaste året. Du måste sluta att komma med påståenden om dålig prestanda och bristfällig design eftersom det helt enkelt inte stämmer.

2) Hur LR renderar bilderna i Develop är intressant i sig men knappast intressant i en jämförelse med PM - där finns ju inte den modulen över huvudtaget! Jag som använder LR tämligen ofta har inga problem alls med att zooma in och ut i varken Library eller Develop.

3) Att en yrkesfotograf som skall hantera 4000 bilder under tidspress har andra preferenser än vad jag som hanterar 200 bilder från julafton är helt naturligt.

4) Att mycket av diskussionen handlar om Lightroom är självklart. Det var ju redan givet i Davids anslag i artikeln och min start av den här tråden.

5) Det som är irriterande är att du Sten-Åke hela tiden tillskriver Lightroom egenskaper som det inte har. Du baserar dina åsikter på gamla erfarenheter och på böcker som är skrivna för länge sedan.

6) Jag var nyfiken på att höra hur PM kan vara en del i arbetsflödet och jag fick svar på första sidan. Sedan dess har jag inte fått så mycket mer att gå på men hittills har det inte framkommit något som gör mig sugen på att betala för PM.
 

microo

Aktiv medlem
Jag håller med. Att blanda in en mängd onödig information i filnamnen känns just onödigt. För mig är det helt ointressant att ha med information som t.ex. kameramodell eller kamerahusets serienummer. Det jag själv vill ha ut av ett filnamn är att det ska vara unikt (förstås), att bilderna efter importering hamnar i kronologisk ordning samt att jag snabbt vill kunna få en uppfattning om när bilden är tagen.

Med dem kriterierna tycker jag det fungerar utmärkt att bara använda mig av datum och tid. En bild som är tagen 2020-05-18 kl 14:27:09 får således filnamnet 200518-142709. Då vet jag exakt när bilden är tagen och det finns ingen risk att två filer ska få samma filnamn - inte ens om två kamerahus används parallellt. Såvida inte dem båda kamerahuset då exponeras samtidigt (på samma sekund) förstås, för då kommer filnamnet ju bli exakt samma. Men hur ofta sker det att man fotograferar med två kamerahus exakt samtidigt..? :) Möjligtvis ifall man filmar från olika vinklar med två kamerahus samtidigt kan jag tänka mig att man får problem, men annars inte.

Ps: Tiden i kamerahusen får man förstås se till att den på sekunden går helt rätt. I annat fall kanske den kronologiska ordningen inte riktigt blir rätt om man använder flera kamerahus...
Gör det regelbundet när jag sitter i gömsle då jag har en vidvinkel kamera som är kopplad till samma utlösare jag använder till den kamera jag har tele på!
 

forstheim

Aktiv medlem
Gör det regelbundet när jag sitter i gömsle då jag har en vidvinkel kamera som är kopplad till samma utlösare jag använder till den kamera jag har tele på!
Ok!

Även om man kör "kulsprutemetoden" när man fotografera så kommer flera bilder vara tagna på samma tid. Så visst finns det tillfällen där ett filnamn med bara datum och tid inte riktigt fungerar. För min del är det dock inga problem. Även om jag skulle ta 10 bilder i sekunden så är det sällan som flera bilder efter varandra kommer till användning. Snarare brukar en av bilderna sticka ut och väljas dem.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sten-Åke

1) Det har hänt mycket med Lightroom, bara under det senaste året. Du måste sluta att komma med påståenden om dålig prestanda och bristfällig design eftersom det helt enkelt inte stämmer.

2) Hur LR renderar bilderna i Develop är intressant i sig men knappast intressant i en jämförelse med PM - där finns ju inte den modulen över huvudtaget! Jag som använder LR tämligen ofta har inga problem alls med att zooma in och ut i varken Library eller Develop.

3) Att en yrkesfotograf som skall hantera 4000 bilder under tidspress har andra preferenser än vad jag som hanterar 200 bilder från julafton är helt naturligt.

4) Att mycket av diskussionen handlar om Lightroom är självklart. Det var ju redan givet i Davids anslag i artikeln och min start av den här tråden.

5) Det som är irriterande är att du Sten-Åke hela tiden tillskriver Lightroom egenskaper som det inte har. Du baserar dina åsikter på gamla erfarenheter och på böcker som är skrivna för länge sedan.

6) Jag var nyfiken på att höra hur PM kan vara en del i arbetsflödet och jag fick svar på första sidan. Sedan dess har jag inte fått så mycket mer att gå på men hittills har det inte framkommit något som gör mig sugen på att betala för PM.
Det är nu personer som Agfors och andra byter eller funderar på att byta och då byter de dessutom precis som jag både konverterare och arkivkivlösning och jag har svårt att se att Agfors inte skulle köra den senaste versionen han med. Det är ju inte jag som hållit i pennan hans utan han själv. Jag tyckte han var väldigt tydlig i konversationen under presentationen av PM Plus som David skrev. De refererade till prestandaproblem i den senaste LR-versionen idag och inte i version 6, som jag har men aldrig använder. De verkar ju faktiskt inte ha upplevt att det blivit så mycket bättre. De tycker fortfarande att den dåliga prestandan (allt är relativt här) hindrar dem i deras jobb.

Skälet är möjligen att inget har skett i grunden med Lightrooms design sedan jag använde det. Problemet är by design. Det följer av integrationen mellan konverterare och arkivdel och den gemensamma användningen och hanteringen av previews. Den integrationen finns inte mellan PM Plus och andra konverterare. Sedan handlar det om konfigurerbarheten också. Den är väldigt mycket bättre i PM än i LR. Specialverktyg är alltid vassare än generella lösningar - annars skulle det överhuvudtaget inte finnas någon marknad för dem.

Nu ska du få ett bra relevant tips för dig och andra som inte vill lämna Lightroom:

Den här diskussionen handlar faktiskt till övervägande om Lightroom fast den borde handla om PM och PM Plus. Som jag ser det är det inte alls PM Plus (med egen arkivdatabas) som är alternativet för Lightroom-folk. Om jag nödvändigt skulle sitta kvar i Lightroom och ändå ha den databasen, så skulle jag överhuvudtaget inte bry mig om PM Plus utan skulle istället helt fokusera på att snabba upp och effektivisera metadatahanteringen med PM 6 istället (versionen helt utan arkivdatabas som är optimerad för metadataredigering). Varför ha två arkivlösningar om man nu gillar den man redan har i Lightroom om man nu faktiskt inte tycker sig uppleva några problem?

Som jag också påpekat, så känner även vi som kör Photolab 4 av när vi gör vissa saker i den konverteraren men fördelen är trots allt att de problemen stannar där och vise versa. I PM Plus går det rasande snabbt med ett system som är optimerat för snabbhet med förpreppade bilder helt och enbart renderade för det ändamålet. I Photolab har vi bilder optimerade för detaljarbete och inget annat och i PM bilder optimerade för snabbscrollning och urval. Jag skulle inte vilja att Photolab och PM skulle ändra på de förhållandet i något gemensamt integrationsförsök.

Vissa saker tillåter oss inte heller DxO att göra av prestandaskäl. Vi kan exv. aldrig se annat än i en liten ruta hur vår inställning av den mycket resurskrävande brusreduceringen i Photolab 4, Deep Prime, påverkar brusbilden med de inställningar vi valt. Visst, det finns säkert de som prioriterar hastighet istället för bildkvalitet vid bildexport men det kommer då alltid med ett pris i sämre bildkvalitet. Det finns sådana kompromisser att göra både i Lightroom och Photolab och att låtsas som att de inte finns där och behöver göras ibland är bara att försöka lura sig själv att man lever i en bättre värld än den som faktiskt finns här.

Jag tillskriver Lightroom de egenskaper jag själv upplevt och refererar till de egenskaper exv. Agfors så tydligt beskriver på sagda ställe, varken mer eller mindre. Prestanda är huvudskälet att byta för de som gör det punkt. Jag tänker inte kommentera detta vidare utan återkommer med en liten sammanfattning av den diskussion jag haft med Andrew Howard och Bob Russel på Camera Bits om befintlig version och några av mina "Feature Requests".
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har nu kört PM Plus 6 ihop med Photolab 4 och märkt upp tusentals bilder vid det här laget och börjat hitta ett visst flyt och tycker det funkar väldigt bra.

En sak jag dock kunnat se redan nu är att jag med detta verktyg fått en betydligt bättre överblick över mina gamla bilder. Det jag också kan konstatera är att jag kommer få redigera om många av de bilder jag tidigare tagit fram med Lightroom 1-6. Särskilt de före LR version 3 är så pass dåliga i jämförelse med både LR 3-6 och skillnaden är ännu större mot de jag senast gjort i Photolab 4 med det fantastiska Deep Prime och Clear View Plus samt Lens Correction som ersätter den gamla "Unsharp Mask". Men det har jag nog räknat med för jag har ju ändå helt lämnat det som ligger i mina gamla LR-databaser bakom mig.

Jag har just kört om hundratals bilder från en gammal semester, tagna med gamla NEX 7 och det mest utskällda Sony-objektivet någonsin (den ljussvaga motorzoomen 16-50mm) som okorrigerad gav en sådan galen "barrel distorsion" att man trodde man var på Lustiga Huset ibland. Jag reste till Barbados 2013 med bara detta objektiv och inget annat. Blev bara skitbilder rent tekniskt tyckte jag nog länge tills nu då jag körde dem genom Photolab 4 och smått häpnade. Ett måste är dock att man även kör ViewPoint 3 som fått restitueringsverktygen förbättrade och med Filmpack 5 får man även mer avancerade kontrastverktyg.

På Optical Limits fick det inte mer än 1 1/2 stjärna för optisk kvalitet och det måste väl nästan vara någon form av rekord. Men en sak detta lilla tekniska underverk har för sig (förutom både OSS-stabilisering och motordriven zoom) är att det är rätt skarpt åtminstone centralt och en del bilder beskär man ju ofta ändå en del efter restituering, så en del av kantproblemen försvinner faktiskt där :) Jag upptäckte märkligt nog att inte ens den typen av problem var särskilt manifesta längre.


Photolab 4 är en ren njutning att använda idag. Den tekniska bildkvalitet man kan få nu idag är rent enastående och särskilt då i bilder tagna i dåligt ljus utan blixt. NEX 7 är heller ingen A7 III. Även de äldre DxO Optics Pro-bilderna där man inte hade verktyg för "Local Adjustmen/Adjustment Brusch" kan vinna på en ny insats. Det här är ju inget konstigt med tanke på den starka utveckling konverterarna i gemen genomgått. Det här upptäckte jag väldigt tydligt redan när LR 3.0 kom. Det innebar ett verkligt stort lyft i förhållande till version 1.0 och 2.x. Det var då det hände! Efter det fram till version 6.x har jag inte sett något liknande. En begränsning i Deep Prime är dock att den bara funkar med RAW och DNG, så de bilder man tagit "JPEG-only) kommer jag aldrig kunna förbättra på samma sätt. Men då får man väl skaffa Topaz som komplement kanske.

Som sagt, att få ordning på sitt arkiv innebär ju att man kommer vända på en massa gamla stenar och ibland är det ju inte helt kul att se vad man hittar där. Det är dock också så att dagens konverterare är så bra att många av de tekniska problem vi tidigare såg som problematiska inte nödvändigt behöver vara det idag.
 

thommya

Aktiv medlem
Det är nu personer som Agfors och andra byter eller funderar på att byta och då byter de dessutom precis som jag både konverterare och arkivkivlösning och jag har svårt att se att Agfors inte skulle köra den senaste versionen han med. Det är ju inte jag som hållit i pennan hans utan han själv. Jag tyckte han var väldigt tydlig i konversationen under presentationen av PM Plus som David skrev. De refererade till prestandaproblem i den senaste LR-versionen idag och inte i version 6, som jag har men aldrig använder. De verkar ju faktiskt inte ha upplevt att det blivit så mycket bättre. De tycker fortfarande att den dåliga prestandan (allt är relativt här) hindrar dem i deras jobb.
Anledningen till att detta handlar mer om Lightroom är ju delvis ditt eget fel också, då vi måste rätta till alla felaktigheter du skriver.
Du gör ju inte saken enklare för de som vill välja eller inte välja PM och/eller Lightroom.

En lite mer nyanserad och kunnig diskussion hade varit på sin plats, tack.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Anledningen till att detta handlar mer om Lightroom är ju delvis ditt eget fel också, då vi måste rätta till alla felaktigheter du skriver.
Du gör ju inte saken enklare för de som vill välja eller inte välja PM och/eller Lightroom.

En lite mer nyanserad och kunnig diskussion hade varit på sin plats, tack.
Jo det är ju verkligen jag som påpekat de ökade möjligheterna nu med att det är filerna som äger metadata och inte en monolitdatabas. Det gör det betydligt enklare att byta både från Lightroom och Photo Mechanic med för den delen om man nu vill det till exv. ett riktigt DAM som klarar av att hantera alla typer av filer och inte bara bilder och video.

Jag har dessutom pekat på fördelarna med att man kan hantera många databaser samtidigt i PM Plus istället för bara en i taget som i Lightroom. Man kan söka hejvilt mellan de databaser man vill samtidigt i PM Plus och många älskar det och ser just det som en stark "selling point". PM Plus kommer nu även mer officiellt bli ett fleranvändarsystem läste jag i en skrivning hos Camera Bits. Vi som minns av egna erfarenheter med Lightroom, så är det kanske vanligaste skälet till att man lyckats få till en korrupt LR-databas att man försökt köra flera samtidigt mot samma databas. Jag tror det kan vara rätt vanligt att fler på ett litet fotoföretag vill kunna köra mot samma databaser samtidigt. PM Plus är väldigt mycket mer skalbart än Lightroom och många kommer nog tycka det är viktigt över tid.

Ja jag hade också gärna sett att det varit fler som faktiskt använder Photo Mechanic som deltagit. Jag tror att den här diskussionen blivit fel av flera skäl. Det första är att ni som är Lightroomanvändare idag inte förstått att Photo Mechanic Plus överhuvudtaget INTE är det alternativ ni ska intressera er för om ni inte är ute efter att byta till någon annan RAW-konverterare också. De som använder Lightroom och inte har några planer på att byta kanske ska intressera sig för Photo Mechanic 6 istället (den är billigare också) för den nya Plus-versionen. Plus-versionen blir kanske onödig tårta på tårta. Jag skulle aldrig köpa Plus om jag ändå tänkte RAW-konvertera i Lightroom.

Sedan är det så att ni inte velat ta till er att det inte bara är jag med äldre erfarenheter av Lightroom (6.x) som bytt av prestanda och/eller bildkvalitetsskäl. De som bevisligen använt den senaste versionen har ju sagt precis det samma. Det har ni haft väldigt svårt att ta in. I sak - Lightrooms arkitektur - så har det inte hänt ett dugg i det som rör hastighetsproblemen. Preview-rendering är säkert snabbare idag än den var för 7-8 år sedan men i sak är designen densamma och de renderingsalternativ man har inte ändrats nämnvärt på länge. Det man sedan vunnit genom att exv. förbättra koden äts nu upp av att FF-typfilerna nu är på väg att gå från 24 MP till 50-60, vilket är en fördubbling och mer i filtyngd. Så man backar nog nu i en del fall prestandamässigt eller hamnar på ruta ett igen.

Photo Mechanic har ju varit valet för de som lever på att kunna hantera och metadatasätta stora mängder bilder snabbt även när det bara fanns i 32-bitars version. Nu har vi version 6 och om jag inte är felinformerad, så var 32 det som gällde fram till version 5. Nu är 64 det som gäller nu. Så även PM har ju fått en ordentlig hastighets boost och den senaste versionsuppgraderingen sker bl.a. för att man snabbat upp sökhastigheterna ytterligare.

Jag tycker också att det är rätt fantastiskt att man kan få tillgång till en sådan här fantastisk programvara för under 2000 spänn. Det är faktiskt inte särskilt dyrt i sammanhanget.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om en uppgradering skiter sig

Jag lägger ut en länk jag fått av Camera Bits som går till den plats där alla äldre versioner av programmet finns. Så skulle en uppgradering gå så jäkla illa som build 5510 gjorde sist, så kan man snabbt rulla tillbaka allt så man inte helt blir grundad medan Camera Bits fixar problemen.

 

AFJ

Aktiv medlem
Sedan är det så att ni inte velat ta till er att det inte bara är jag med äldre erfarenheter av Lightroom (6.x) som bytt av prestanda och/eller bildkvalitetsskäl. De som bevisligen använt den senaste versionen har ju sagt precis det samma. Det har ni haft väldigt svårt att ta in.
Nej, jag har inga problem med att acceptera att för vissa kan LR var fel val av prestandaskäl. Likaså går det säkert att hitta program som ger bättre bildkvalité. Det är nog ingen som invänder mot dessa tankar.

Däremot verkar du ha svårt att köpa att jag och många med mig inte upplever några egentliga prestandaproblem med LR. Jag importerade just gårdagens bildskörd, det blev 50 skott från en vinterpromenad längs Mälaren. Hur lång tid tog det? Inte vet jag? Bryr jag mig om det tog 2, 4 eller 10 sekunder? Nej!

I sak - Lightrooms arkitektur - så har det inte hänt ett dugg i det som rör hastighetsproblemen.
Vad i arkitekturen skapar hastighetsproblem?

När det gäller hastigheten har den som du själv skriver förbättras - och förbättringen är påtaglig i senaste versionerna.

Jag förvånas över att du, som bara har 70 000 bilder, hänger upp dig så mycket på prestanda. Hur bråttom har du? Om prestanda är prio ett för dig så accepterar jag det men då måste du också acceptera att för 99% av oss andra är det inte det. LR är helt enkelt tillräckligt snabbt.

Det man sedan vunnit genom att exv. förbättra koden äts nu upp av att FF-typfilerna nu är på väg att gå från 24 MP till 50-60, vilket är en fördubbling och mer i filtyngd. Så man backar nog nu i en del fall prestandamässigt eller hamnar på ruta ett igen.
Vad grundar du det antagandet på?

Att större filer sänker prestanda är väl givet - men det torde väl gälla alla program och inte bara Lightroom?

Jag tycker också att det är rätt fantastiskt att man kan få tillgång till en sådan här fantastisk programvara för under 2000 spänn. Det är faktiskt inte särskilt dyrt i sammanhanget.
Det håller jag med om. För mig är inte priset avskräckande, det är snarare tidsåtgången för att lära mig något nytt som avskräcker vid alla programbyten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, jag har inga problem med att acceptera att för vissa kan LR var fel val av prestandaskäl. Likaså går det säkert att hitta program som ger bättre bildkvalité. Det är nog ingen som invänder mot dessa tankar.

Däremot verkar du ha svårt att köpa att jag och många med mig inte upplever några egentliga prestandaproblem med LR. Jag importerade just gårdagens bildskörd, det blev 50 skott från en vinterpromenad längs Mälaren. Hur lång tid tog det? Inte vet jag? Bryr jag mig om det tog 2, 4 eller 10 sekunder? Nej!



Vad i arkitekturen skapar hastighetsproblem?

När det gäller hastigheten har den som du själv skriver förbättras - och förbättringen är påtaglig i senaste versionerna.

Jag förvånas över att du, som bara har 70 000 bilder, hänger upp dig så mycket på prestanda. Hur bråttom har du? Om prestanda är prio ett för dig så accepterar jag det men då måste du också acceptera att för 99% av oss andra är det inte det. LR är helt enkelt tillräckligt snabbt.



Vad grundar du det antagandet på?

Att större filer sänker prestanda är väl givet - men det torde väl gälla alla program och inte bara Lightroom?



Det håller jag med om. För mig är inte priset avskräckande, det är snarare tidsåtgången för att lära mig något nytt som avskräcker vid alla programbyten.
Jag har inte svårt att förstå att ni inte har några problem och det har jag meddelat ett antal gånger redan. Jag har väl mer problem med att förstå att ni överhuvudtaget då bryr er om Photomechanic som ett alternativ om ni nu inte har några problem. Är det OK att bara jobba med en databas så går säkert det fin fint men andra inklusive undertecknad vill inte vara så begränsad. Men behöver man en annan flexibilitet och skalbarhet så är Lightroom helt enkelt inte helt rätt.

Här nedan i mailutdraget från en konversation hos Camera Bits har du ett exempel på PM Plus skalbarhet- en del företag har mer än en anställd och de vill exv. kunna köra som i detta fall tre stycken samtidigt mot samma bilddatabas.

Andra exempel på skalbarheten i PM Plus är möjligheten att kunna köra mot flera databaser på en gång och söka i så många databaser parallellt som man behöver.
En tredje skalbarhet handlar om att kunna skala upp till ett riktigt DAM med möjlighet att även hantera andra typer av filer än bild- och videofiler. Att filerna i sig håller metadatat är en förutsättning för detta och man slipper dessutom Lightrooms Catalogdatabas som är en "single point of failure, vilket en hel del Lightroom-användare ute i världen redan upptäckt som ett klart problem i deras fall.

Jag har väckt frågan hos Camera Bits att bredda PM Plus så att det även kan metadatasätta och hantera även PDF:er, Office-dokument och ja allt av intresse för användarna. Vi får väl se hur det går med det men i den konversation vi hade kom vi fram till att det mesta redan finns på plats för att kunna hantera detta, bl.a. möjligheten att ha olika inmatningsformulär för olika filtyper. Jag tror detta skulle kunna vara en fantastisk förbättring som skulle kunna ge i princip en lika bred hantering av digitala tillgångar som riktiga fullskaliga DAM. Många fotografer har säkert precis som jag samma röra bland dokumentfiler som bland fotografier. En sådan utvecklingsmöjlighet har jag dock svårt att se för Lightroom.



Logged
Offline
pmagi

  • Full Member
  • *
    *
    *
  • Posts: 122
    • View Profile

Re: Photo Mechanic and multi user remote access
« Reply #11 on: December 12, 2013, 11:20:05 PM »

Fantastic news! Thank you Kirk! This is great news for everyone wanting to have multiple users brows images fast on a server!

Rgds
PM


Anders, det handlar överhuvudtaget inte om prestandaproblem med att läsa in 50 bilder det handlar om att ta sig an 70 000 bilder och metadatasätta en stor del av dessa och det är ett verkligt jättejobb där de vinster ett specialdesignat program för uppgiften kan ge kan spara många timmar av mitt återstående liv. I slutet av livet sysslar jag så lite jag kan med onödigt nonsens och onödiga ineffektiviteter. Kan jag tjäna ett antal timmar genom att få till en optimal process för mig så tar jag den. Lightrooms gränssnitt är helt enkelt inte helt optimalt för den uppgiften. Om det är fine med en Caption och kanske en Headline och några Keywords, så är det säkert fine med Lightroom men har man högre krav så är Lightroom inte det optimala valet. Det som är den stora vinsten med PM Plus i det sammanhanget är att det är så otroligt anpassningsbart och så effektivt i själva editeringen.

Man kan exv. skräddarsy hur många inmatningsformulär som helst som man anser sig behöva (en del fotografer har exv. olika formulär för olika kunder och olika användning) och man kan göra saker vid inläsning av nya bilder man knappt kan förstå om man inte sett hur det faktiskt kan fungera. (Det är inte längesedan jag läste just en sådan tråd kring begränsningarna i Lightrooms importmodul.) Man kan automatisera inläsning och övervaka foldrar och använda en uppsjö av variabler för att göra mängder med smarta saker i PM Plus.

Skärmklipp_bildinfo.JPG

Dessa variabler kan man använda i många av programmets formulär.

Skärmklipp Preferenses.JPG

Förstora gärna så ser ni hur det ser ut i "Label-fälten"


Man kan själv i detalj med dessa variabler, få precis den info under varje bild i översiktsvyn som man vill ha som gör att man slipper att gå in på bilders egenskaper för att se. Det finns mängder av sådana exempel som Camera Bits ägnat dedikerat åt att lösa på effektivast möjliga sätt i dialog med sina användare. Lightroom har löst det genom att man kan välja mellan ett antal små formulär man kan välja mellan som man tror ska passa alla. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra för många.


Jag har försökt förklara för er att Lightrooms problem är by design. De finns där för att man försöker vara både arkiv och RAW-konverterare samtidigt. De problemen finns inte om man istället har ett fristående arkivprogram (vilket som helst) och ett fristående program som RAW-konverterare (vilket som helst). Skälet är att arkivprogrammet då kan rendera previews i förväg som är optimala för urval och metadatasättning och RAW-konverteraren kan rendera bilder som är optimala i den verksamheten. Jag har inte den senaste versionen av Lightroom men i den jag hade fanns det fyra möjliga alternativ att välja mellan.

Ville man kunna arbeta snabbt i arkivdelen, så var valet för det "Minimal". Då renderas inga previews alls enligt Scott Kelby och så rekommenderade han att man skulle köra om man inte ville att det skulle bli segt att scrolla i arkivet. Om man dubbelklickade på en bild för att den skulle "fit in window" så skalades bilden och man fick vänta. Zoomade man in så skalades bilden ytterligare med ytterligare väntan som följd.

Om man istället valde att göra 1:1 previews så slapp man all skalning men priset då blev att systemet blev "notoriously slow" enligt Kelby och det var min erfarenhet också. Problemet var bara att jag alltid ville ha mina previews 1:1. Vilken av de olika preview-varianterna kör du Anders? Det spelar nämligen roll vilken man väljer.

PM Plus är blixtrande snabbt för det inte behöver göra denna kompromiss som Lightroom inte kan komma ifrån. Däremot är INTE DxO Photolab 4 snabbt alls (och det är säkert inte alls snabbare än Lightrooms Developer-del) och det kan störa mig nu i en del fall men poängen är att programmet inte gör det när jag gallrar bilder eller metadatasätter. MEN de problemen stannar i Photolab. Jag såg att Davids dator var mycket snabbare än min att läsa in hans 60 000 bilder än min, så det är väl en indikation på att jag borde kolla på en ny MEN OBS!!! det är inget man har det minsta problem i övrigt med i PM Plus som är blixtrande snabbt att söka och skrolla i.

Jag tror jag skulle kunna spara en hel del tid med en ny maskin även när jag exporterar ut JPEG:s ur Photolab 4. Även om PL 4 är snabbare än 3:an var då Deep Prime brusreduceringen verkligen drar nytta av mitt NVIDIA-kort, så är det en verkligt tung process som jag dock tycker är nödvändig om man ska få ut maximal bildkvalitet ur bilderna.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Jag har väl mer problem med att förstå att ni överhuvudtaget då bryr er om Photomechanic som ett alternativ om ni nu inte har några problem.
Jag läste artikeln - som var en hyllning till PM - men var skeptisk mot den "problembeskrivning" som gjordes av Lightroom. Som den nyfikne person jag är vill jag veta mer om hur det faktiskt skulle vara att jobba med PM istället för (eller i kombo med) Lightroom. Därför bryr jag mig om PM.


Anders, det handlar överhuvudtaget inte om prestandaproblem med att läsa in 50 bilder det handlar om att ta sig an 70 000 bilder och metadatasätta en stor del av dessa
Likväl upprepar du gång på gång att Lightroom lider av inbyggda prestandaproblem på grund av sin arkitektur. Du upprepar gång på gång problem med previews. Detta är problem som jag inte har.

Att inmatningen av metadata inte är optimal i Lightroom håller jag med om till 100%. Det är en av anledningarna till att jag är nyfiken på PM och jag förstår verkligen att om det är så att du har 70 000 otaggade bilder så blir det extra intressant att ha ett optimalt verktyg för just detta.


Jag har försökt förklara för er att Lightrooms problem är by design. De finns där för att man försöker vara både arkiv och RAW-konverterare samtidigt.
Jag ser inte detta som ett problem utan som en styrka. Man måste se helheten i hela arbetsflödet.


Vilken av de olika preview-varianterna kör du Anders? Det spelar nämligen roll vilken man väljer.
Under årens lopp har jag nog provat lite olika. Just nu har jag min standard preview satt till 2048 px. För mig gör det att en import går snabbt och att jag sedan kan bläddra mellan bilderna i library-delen och göra rating och slänga bilder på ett effektivt vis. Ibland kan det hända att jag tar upp den i 100% och då får jag "laddar" under några tiondels sekund, det stör mig inte.

PM Plus är blixtrande snabbt för det inte behöver göra denna kompromiss som Lightroom inte kan komma ifrån. Däremot är INTE DxO Photolab 4 snabbt alls (och det är säkert inte alls snabbare än Lightrooms Developer-del) och det kan störa mig nu i en del fall men poängen är att programmet inte gör det när jag gallrar bilder eller metadatasätter. MEN de problemen stannar i Photolab.
Som sagt tycker jag man måste jämföra hela arbetsflödet från ax till limpa och däri ligger mycket av min poäng. Har man tusentals bilder per dag som skall gallras snabbt, ja då har man andra preferenser än om man kommer hem med 500 bilder i veckan.

Dessutom har du fel när du säger att det inte går att komma ifrån. Lightroom har adderat funktionalitet som gör att det jobbar på liknade sätt som PM - med den inbyggda JPG:en. Se denna artikel:


Jag använder inte dessa inställningar själv eftersom jag tycker LR är tillräckligt snabbt men för den som har stora mängder bilder och bråttom kanske det kan hjälpa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Stöd för RAW i Photo Mechanic - Det finns hål i det

Upptäckte ett intressant hål i PM:s stöd för RAW. Min första DSLR var en Konica Minolta D7D och just MRW stöds inte av PM Plus. DNG stöds ju så då testade jag att konvertera mina Minolta RAW (MRW) till DNG istället. Jag klantade mig själv på första försöket i PM Plus att läsa in dessa DNG-filer men på andra försöket gick det att indexera mina DNG som konverterats från MRW, så då kan man ju i alla fall använda DNG som en "work around" om det kniper. Det finns nämligen konverterare som INTE klarat att läsa den typen av filer eftersom de endast stött DNG som konverterats från de RAW som programmet redan haft profiler för. I de fallen kan DNG inte användas som "work around" men PM Plus klarar som sagt lyckligtvis detta.


Detta är ju ett intressant exempel på hur knepigt det faktiskt kan vara med stöd för äldre RAW-format.

Ska man vara hyfsat säker på att ens DNG från äldre RAW faktiskt kan hanteras i en RAW-konverterare så bör man nog välja Adobe för är det någon som har stöd för DNG, så är det Adobe och det gäller även för arkivprogram. I det fallet är Lightroom ett bra val. Även Photolab har haft vissa sådana begränsningar tidigare.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag läste artikeln - som var en hyllning till PM - men var skeptisk mot den "problembeskrivning" som gjordes av Lightroom. Som den nyfikne person jag är vill jag veta mer om hur det faktiskt skulle vara att jobba med PM istället för (eller i kombo med) Lightroom. Därför bryr jag mig om PM.




Likväl upprepar du gång på gång att Lightroom lider av inbyggda prestandaproblem på grund av sin arkitektur. Du upprepar gång på gång problem med previews. Detta är problem som jag inte har.

Att inmatningen av metadata inte är optimal i Lightroom håller jag med om till 100%. Det är en av anledningarna till att jag är nyfiken på PM och jag förstår verkligen att om det är så att du har 70 000 otaggade bilder så blir det extra intressant att ha ett optimalt verktyg för just detta.




Jag ser inte detta som ett problem utan som en styrka. Man måste se helheten i hela arbetsflödet.




Under årens lopp har jag nog provat lite olika. Just nu har jag min standard preview satt till 2048 px. För mig gör det att en import går snabbt och att jag sedan kan bläddra mellan bilderna i library-delen och göra rating och slänga bilder på ett effektivt vis. Ibland kan det hända att jag tar upp den i 100% och då får jag "laddar" under några tiondels sekund, det stör mig inte.



Som sagt tycker jag man måste jämföra hela arbetsflödet från ax till limpa och däri ligger mycket av min poäng. Har man tusentals bilder per dag som skall gallras snabbt, ja då har man andra preferenser än om man kommer hem med 500 bilder i veckan.

Dessutom har du fel när du säger att det inte går att komma ifrån. Lightroom har adderat funktionalitet som gör att det jobbar på liknade sätt som PM - med den inbyggda JPG:en. Se denna artikel:


Jag använder inte dessa inställningar själv eftersom jag tycker LR är tillräckligt snabbt men för den som har stora mängder bilder och bråttom kanske det kan hjälpa.

Lightroom har definitivt en styrka i integrationen om man nu är nöjd med hur allt funkar men den dag man funderar på att byta någon av delarna, så kommer man nog behöva göra ett val. Det kan säkert upplevas som ett problem av en del.

Citat av Martin Agfors från en kommentar till David på Fotossidans "snabbtestning" av Photo Mechanic Plus (Det står Anders där och det var nog en kommentar direkt till dig):

"Anders, jag har från början använt LR både som bibliotek och som framkallare, men gradvis har jag börjat framkalla allt mer i C1 istället, men har haft svårt att släppa LR just på grund av biblioteket (det i C1 har i mina ögon en del svagheter).

Så jag är nog ännu en som med stor nyfikenhet har börjat köra PM Plus och allt mer börjat se att det nog kommer att ersätta LR för mig.

Och prestandavinsterna är m-y-c-k-e-t stora ... :-) Davids mätningar visar bara på en mycket liten aspekt av detta. Den stora skillnaden är om du arbetar med många bilder i taget i LR så säckar det gradvis ihop och blir efter ett tag oanvändbart och måste startas om. Jag som ofta kan ta 500-1000-2500-4000 bilder i ett enda uppdrag vill ofta sitta och hoppa runt i det materialet, zooma in och ut i bilder, kolla vilka som funkar bäst. Och där blir LR efterhand sjukt segt. Och det här blir allt värre ju större databaser man har i LR. Något som de senaste åren fått mig att dela upp mina bilder i årsvisa bibliotek i LR + vissa specialbibliotek för större uppdrag - detta för att hålla prestanda på en nätt och jämnt acceptabel nivå. Något som ju förtar en hel del av idén med att ha en bilddatabas (bibliotek).

PM Plus lirar i en helt annan liga i det avseendet. Jag har nu en databas i PM Plus med ca 350 000 bilder och har inte märkt någon som helst seghet så som LR får när man har mer än 100 000 bilder i en databas
. " (Slut citat)

Martin såg sig alltså tvingad att dela upp monolitdatabasen i flera av prestandaskäl och då "förtar det en hel del av idén med att ha en bilddatabas", enligt Martin och där skulle ju jag kunna inflika: "då det inte går att köra mot flera databaser på en gång i Lightroom idag om man behöver det."

Det är bra annars att Adobe försökt möta en del av preview-problemen med inbäddade RAW, förutsatt att dessa är tillräckligt stora för att göra jobbet med gallringen möjligt men då vill det nog också till att detta är det nya default, för annars lär folk fortfarande uppleva problemen. Återigen, det finns fortfarande användare som uppenbarligen kör den senaste varianten men som ändå klagar på prestandaproblem. Martin är tydligen en av dessa. Alla kan väl inte ha usla maskiner.

Man kan även som jag tillägga att ett specialverktyg som PM Plus är mycket snabbare och rationellare än en "Swiss Army Knife" som Lightroom, när det gäller att lägga på metadata på stora mängder bilder rationellt. Det är huvudskälet för mig att använda programmet.

Jag tänker som sagt inte alls på hur lång tid en inläsning tar av 50 nya bilder man just varit ute och tagit utan på att märka upp tusen och åter tusen bilder på ett snabbt sätt. Det är inte vid inläsningarna de stora vinsterna ligger.

Sedan tror jag väldigt många användare uppskattar de verkligt stora möjligheter till "customisering" man har med PM.

Jag tror även att den multiuser-möjlighet som PM Plus kan ge men som Lightroom saknar och möjligheten att snabbt rigga snabba sökningar mot flera databaser på en gång kommer attrahera många fotografer på sikt. Lightroom kommer heller aldrig kunna utvecklas till ett fullskaligt DAM (vilket jag hoppas PM Plus kommer att göra inom en snar framtid). Det är inte bara bilder man behöver ha effektiv ordning på som fotograf utan det kravet gäller i lika hög grad andra typer av dokument och att öppna PM för det kommer låta sig göras om man vill hos Camera Bits med ganska små medel.

Det finns få typer av programvaror som så i grunden kan ändra hur användare, företag och organisationer arbetar som riktiga DAM och det fina är att värdet av den tid man lägger ned på metadatamärkning bara ökar över tid. Jag ser ju redan det själv fast jag bara hållit på någon dryg månad med detta nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I de fall man ska använda Photo Mechanic ihop med andra programvaror, som redan har en katalogfunktion man vill fortsätta använda, så verkar det knasigt för mig i alla fall att välja PM Plus. I de fallen är det mer logiskt att använda PM 6 utan katalogdelen.

Om jag däremot skulle använda PM Plus ihop med exv. mitt Capture One, så skulle jag inte själv använda CO:s egen katalogfunktion. I det fallet skulle jag istället konsekvent köra CO i dess klassiska läge med "Sessioner" som man gjorde förr, då katalogen inte fanns.


Man kan få en del integrationstips här i länken men jag vet inte om jag själv skulle göra så utan att verkligen kolla att kommunikationen funkar korrekt. Jag har jobbat med DAM-system tidigare där man kört data åt båda hållen och det kan vara komplicerat.


I mitt fall där jag ju kör Photolab 4 ihop med PM Plus, så gör jag all metadatahantering i PM Plus och importerar aldrig in något från PM själv till Photolab. Photolab som är uselt på XMP/IPTC klarar dock fint att hantera metadata som exv. kopplats till RAW-filerna när man exporterar ut JPEG-filer. Då kommer allt metadata från RAW-filerna med som det ska. Man behöver heller inte importera metadatat till Photolab, för programmet ser automatiskt de keywords man lagt till i PM men det är i princip allt Photolab klarar av, vilket väl är att betrakta som rätt uselt.

Om ni har några bra kommentarer till det jag skrivit här ovan så kom gärna med inlägg och motivation om ni har bättre förslag eller kan berätta om hur ni gör som använder andra program ihop med PM 6 eller PM Plus än Photolab eller Capture One.

En sak som man dock behöver komma ihåg när man uppdaterar filer i något annat program som PM Plus har indexerade är att man måste köra en Scan to Database i PM Plus. Tyvärr finns ingen automatik i detta som i större DAM där detta ofta är automatiserat. Jag har dock lyft detta i mail med Camera Bits men jag ska även lägga in en "Feature request" och be dem kolla på en lösning av detta för det går ju faktiskt att fixa - andra har ju redan gjort detta.

Det är inget jätteproblem med det är trots allt en sak man behöver komma ihåg och det borde de föröka lösa.
 
ANNONS