Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Exportera från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
När jag vill exportera bilder från LR3 till Flickr eller Picasa så blir det automatiskt webbläddraren Opera som väljs!
Varför?
Det vill inte jag! Jag vill att IE, som är min defaultbläddrare, ska användas! Någon som vet var jag ändrar detta?

När jag vill exportera bilder från LR3 till Flickr eller Picasa så blir det automatiskt webbläddraren Opera som väljs!
Varför?
Det vill inte jag! Jag vill att IE, som är min defaultbläddrare, ska användas! Någon som vet var jag ändrar detta?

Nu har jag inte använt LR3 så mycket men ett ställe jag såg att man kan säga vad den ska göra vid export är "Exportera" och där gå till "Användarförinställningar" scrolla ner till efterbearbetning och välj IE som annat program.

Nu kan det vara helt fel, hoppas du ursäktar mig i så fall, men berätta gärna om det hjälpte eller hur du löste det, kanske jag lär mig något också :)

Senast ändrad:
Nu har jag inte använt LR3 så mycket men ett ställe jag såg att man kan säga vad den ska göra vid export är "Exportera" och där gå till "Användarförinställningar" scrolla ner till efterbearbetning och välj IE som annat program.

Nu kan det vara helt fel, hoppas du ursäktar mig i så fall, men berätta gärna om det hjälpte eller hur du löste det, kanske jag lär mig något också :)

Nja, jag tror tyvärr inte det hjälper. Det är ju en inställning för PostProcessing, alltså vad jag vill göra med bilden efter exporten. Jag vill ju att IE ska användas för uppladdningen av bilderna. Dessutom så är det valet inte tillgängligt för ändringar i pluggarna för export till Flickr eller Picasa.
Jag tror snarare att valet av webbläsare finns inbakat i pluggarna.
Jag får nog försöka skriva en egen export som är baserad på pluggarna. Ska väl inta vara så himla svårt?

Problemet löst!

Detta är en utmärkt plugg! Det är just denna plugg jag använder för export till Flickr. Liksom pluggen till Picasa från samma företag.
Men båda dessa startar automagiskt Opera vid exporten! Och det är det jag vill försöka ändra på!

Jag svarar själv.
Jag har kommit på en lösning! Jag döpte helt enkelt om Operamappen, lade till "xyz" framför namnet. Nu startas inte längre Operas webbläsare när jag exporterar till Flickr eller Picasa från LR3.
MEN märkligt nog så funkar genvägen på skrivbordet till Opera fortfarande! Trots namnbyte på programmappen!

Jag svarar själv.
Jag har kommit på en lösning! Jag döpte helt enkelt om Operamappen, lade till "xyz" framför namnet. Nu startas inte längre Operas webbläsare när jag exporterar till Flickr eller Picasa från LR3.
MEN märkligt nog så funkar genvägen på skrivbordet till Opera fortfarande! Trots namnbyte på programmappen!

Det är inte märkligt alls. Skam vore om Windows inte hanterade länkar dynamiskt. :)

Felet ligger med största sannolikhet inte i någon av plug-in:erna utan i Windows eller någon Windows inställning som gör att Opera startas

Felet ligger med största sannolikhet inte i någon av plug-in:erna utan i Windows eller någon Windows inställning som gör att Opera startas

Jag har tre olika webbläddrare installerade på datorn: Safari, Opera och IE.
Safari och Opera är båda inställda på att INTE vara standardwebbläsare.
IE är inställd på ATT VARA standardwebbläsare!

Jag tror att det finns någon koppling Adobe/LR/Yahoo/Opera? Vad tror du?
Har du kanske något förslag på lösning? Något annat än det jag redan vidtagit?

ANNONS
Götaplatsens Foto