Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Extra kamera - vilken skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag reser en del och fotar mycket med min 40D. Ibland önskar jag att hade en liten smidig kamera som är enkel att ta med, ger bra bilder m m tex på kvällen när man går ut och äter eller så. Det är inte alltid man vill släpa med sin stora kamera när man är i en stad men ändå vill ha möjlighet att fota. Dvs ett bra komplement till min Canon 40D.

Förslag?

Tycker inte det är ett problem faktiskt, är man van vi 40d så känns den rätt liten och smidig när man byter till den. Går att ha den i en byxficka även om den blir lite tjock.

En G9 eller G10 blir ju faktiskt lika stökig att ha med på kvällen på en middag som om man hade haft systemkameran. Visserligen inte tungt runt halsen, men man måste ju ha koll på den hela tiden. Tipset är alltså en liten IXUS och mtp att man behöver lite vidvinkel vid sådana tillfällen så tror jag en IXUS 870IS är perfekt. Jag har tidigare modellen, 860IS, och den funkar super vid sådana tillfällen.

Jag brukar använda en Nikon D40 som "lillkamera". När man har gått runt i skogen en dag med en 40D + batterigrepp + 70-200/2.8 L så känns D40'n verkligen liten. :)

Har iofs en Sony kompaktkamera också, men bildkvalitén är inget att jubla över.

ANNONS
Götaplatsens Foto