Annons

Extrem Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Vi vet att med en mycket kort brännvidd får vi oxo ett mycket stort skärpedjup. Dvs om vi kunde använda ett 5 mm objektiv på en spegelreflexkamera,ex en D80.
Om vi provar med ett 5 mm objektiv fråne xvis en övervakningskamera finner vi att vi kommer inte tillräckligt nära filmplanet, sensorn.
Använder vi ett 20 mm objektiv är avståndet till sensorn ofta större än objektivets brännvidd, detta gäller i synnerhet för estrema vidvinkelobjektiv. Vad jag är ute efter är att dessa objektiv har någon form av kompensering som gör att brännvidden är längre än den brännvidd man får med objektivet."Ett optiskt knep".
Jo det finns vidvinklar där an måste fälla upp spegeln först.
Ser vi på de specialobjektiv som, heter han Lennart Nilsson? Som fotograferade inuti människan, inne i blodådror etc, så måste han använt mycket korta objektiv, exvis 1 - 5 mm brännvidd. Lika katten är det flera hundra mm till filmen i kameran.
Man har någon form av optik som "töjer ut" så att ett så litet, kort objektiv ändå täcker ut en stor bildcirkel och hamnar på lämpat avstånd från filplanet för att kunan sitta på D80.
Någon form av optik som liknar den i ett perioskop?
Finns det någon som kan förklara detta?
Kanske går det att lösa med ett hembygge?
Förmodligen är det samma typ av optik i en sån där slangkikare som de stoppar ner i maggen och kikar på magsår med.

För visst vore det kul att makrofotografera med 3 mm brännvidd på ett 100 mm långt perisokop på D80:n.

Vanliga Makro system ger ett extremt kort skärpedjup och en kraftig perspektivförvrängning, det ser ut som ett telefoto på 2 cm av stånd.

Här var det dött.
Finns det ingen som vet någon intressant sida där man kan lära sig mer om optik? det verkar som optik är en väl bevarad hemlighet hos tillverkrarna.
Se exvis på ett periosp på en Ubåt, det blir åtskilliga emter lång, skulle man där ha en vanlig optik med objektiv och okular skulle man få ett extremt liten synfält. det msåte finns en form av optik som "töjer" ut avstånden.
Lika är det med ett Gastroskop, dvs en såda där slang man tittar i magen på folk med och som kan kopplas till en kamera. Den ebstår ju av ett objektiv i neder änden av slangen med brännvidd på kanske 3 mm, denna går sedan en meter till kameran eller
okularet.
Någon som vet något forum där man talar om optik konstruktion?
de felsta förklaringar till optsika instrument är bara schematiska.
Ja är ute efter att bygga ett 3 - 100 mm objektiv som med 100 - 200 mm kan lysa ut hela bildcirkeln i kameran.
samma princip som ett vidvinkelobjektiv på 20 mm sitter längre från filmplaet än dess brännvidd, i det fallet är "töjningen" mindre men det må vara samma princiop.
Vidare har vi optiken i ett mikroskop....

Mycket intressant. Tyvärr är jag själv inte alls kunnig på det här området. Drar mig dock till minnes att jag för ett tag sedan på TV såg en naturfotograf som filmade myror. Monterat på sin filmkamera hade han ett objektiv, säkert 40 - 50 cm långt, och smalt som ett kvastskaft om jag minns rätt. Säkert något sådant som du skriver om. Tycker det här verkar mycket spännande.
/Tommy/

Sök på "retrofocus" och "telecentric".

Om man vill mixtra med olika optiska konstruktioner kan man ladda ner ett enkelt program för optikkonstruktion, t ex Winlens, och ett bibliotek med olika optiska konstruktioner.

Kul att det blev lite fart.

Tommy, kvastskaftet kan även se ut som en penna, med ett litet objektiv i spetsen på kanske 3mm brännvidd. Sen någon form av optik som förstrorar eller töjer ut bildcirkeln till det format vi vill ha.

Johannes, kul! Skall kolla sökorden.

Kim visst har brännvidden betydelse för skärpedjupet. Se på TV där har de korta objektiv och vi ser aldrig oskärpa, visst har dom mycket ljus och filmar ofta med bl 11 - 16, men skärpedjupet är nsätan oändligt. Från näshåren till ute genom fönstret. En liten kompaktkamera med liten sensor, 10 mm och objektiv 6 - 18 mm har ett mycket större skärpedjup oavsett om man förstorar den färdiga bilden till samma format. ja annars vore det väl ingen mening med "fullformat" eller storformat, där är man ju ute efter det omvända, dvs kort skärpedjup för porträtt etc.
Så med ett 3 mm objektiv som "kvastskaftet" eller en penna kommer man några mm från en myra och ser världen som insekterna gör. Dvs med skärpa från ngn mm till oändligt. Dessutom blir perspektivet ett annat än om man går nära med 50 - 105 mm makrobjektiv. Det sista ger ett perspektiv som ett telefoto vid makro.

Och varför finns inte dessa saker att köpa då? När allt annat man inte behöver finns? Återstår att försöka göra själv.

Kim visst har brännvidden betydelse för skärpedjupet. Se på TV där har de korta objektiv och vi ser aldrig oskärpa, visst har dom mycket ljus och filmar ofta med bl 11 - 16, men skärpedjupet är nsätan oändligt. Från näshåren till ute genom fönstret. En liten kompaktkamera med liten sensor, 10 mm och objektiv 6 - 18 mm har ett mycket större skärpedjup oavsett om man förstorar den färdiga bilden till samma format. ja annars vore det väl ingen mening med "fullformat" eller storformat, där är man ju ute efter det omvända, dvs kort skärpedjup för porträtt etc.

Nej, brännvidden har ingen betydelse för skärpedjupet, ta en bild med låt säga 20mm och en med 100mm.

På så exakt samma utsnitt som möjligt, båda får exakt samma skärpedjup eller närapå iaf, förutsatt att bländarena är likvärdiga, därimot blir ju perspektiven helt olika, då man tvingas använda helt olika avstånd.

Jag vet inte exakt förutsättningarna för TV-kameror, så jag lämnar den delen därhän, men samma princip gäller.

Vad gäller digitalkompakter med små sensorer så får man givetvis längre skärpedjup vid samma bild som med en kamera med större sensor.

Men, det har inget med brännvidden att göra, det beror på att förstoringsgraden är mycket sämre, alltså längre skärpedjup.

Hög forstoringsgrad = kort skärpedjup

Låg förstoringsgrad = långt skärpedjup.

Meningen med storformat är i första hand för att få högre bildkvalitét, inte för att få ett visst skärpedjup.

Det förklaras ju av olika förstoringsgrad, den mindre sensorn ger sämre förstoringsgrad = längre skärpedjup.

hejohå

http://luxars.com/index.php?http://luxars.com/matrix/articles/depthoffield/index.html

Brännvidden har med skärpedjupet att göra, har testet med 50 på en analog och 25 på min digitala, dvs samma utsnitt på båda. olika skärpe djup, samma avstånd samma bländare.

Anledingen till att man får längre skärpedjup med kompaktkameror, filmkameror och andra optiska konstruktioner beror på att man har en mycket mindre sensor. Med en mindre sensor behövs betydligt mindre avbildningsskala för att få samma utsnitt dvs samma bild. Brännviden påverkar inte skärpedjupet utan anledningen till det större skärpedjupet vid samma avstånd är just att avbildningsskalan/förstoringen blir mindre. För att få extrema förstoringar med kort optik behövs små sensorer eller fiberoptik med tillhörande lins/sensor/detektor-paket som kan samla in och registrera sljuset från fibrerna.

det är ju inte sensorn som bestämmer skärpedjupen, det är optiken som skapar en "avbildning". Har jag ett 50/1,8 så är det samma skärpedjup oavsätt sensorstorlek, där emot så ändras FOV'en, dvs hur mycket som kommer med på bilden,

Efter att ha sökt på RETROFOKUS har man lärt sig en del.
Så här har jag förklarat detta:

Retrofokus objektiv - en objektivdesign som innebär att avståndet från objektivets nodpunkt till bildplanet är längre än objektivets brännvidd (en bildvidd som är större en dess brännvidd). Ett retrofokusobjektiv har en negativ [frontlins]] med stor krökning (ofta en eller flera menisklinser). Det är en objektivdesign som är vanligt hos vidvinkelobjektiv för systemkameror (SLR / DSLR).
Ett konventionellt symetriskt objektiv med kort brännvidd måste ha de bakre linsen väldigt nära filmplanet eller digitalkamerans sensor. Det kommer då vara i vägen för spegelrörelsen hos en SLR-kamera.

Dvs de allra flesta vidvinkelobjektiv till systemkameror med brännvidd under 28 mm är sådana.
Det är således ett Retrofokus objektiv av extrem typ jag är på jakt efter, eller vill veta hur man bygger, dvs för att få ett 3-5 mm objektiv att sitta 100 - 200 mm från filmplanet, och ändå ge en bildcirkel som räcker för sensorn.

Många ord och formler ni har för skärpedjupet??? Men kanske vi måste använda snedstreck med eftertanke, det betyder ju egentligen "bråkstreck", "förhållande", "kvoten av", så kör vi med komma för uppräknigar, annars kan det bli missförstånd. Och optik är ju matte.
Jag har för mig jag har en text som förklarar det här med att kortare brännvidd har större skärpedjup, det finns matte även för det.

Jag har för mig jag har en text som förklarar det här med att kortare brännvidd har större skärpedjup, det finns matte även för det.

Att säga att kortare brännvidd ger större skärpedjup är som att säga att en person som är 2m lång är tung...
Ofta är det så att att långa människor är tyngre än korta, men man kan ju vara kort och fet också...

Skärpedjupet handlar ENBART om bländare och förstoringsgrad.
Förstoringsgraden i sin tur beror på brännvidd och avstånd till motivet. Punkt slut.

Efter som man oftare har låg förstoringsgrad med en vidvinkel så får man stort skärpedjup. Men pröva att trycka upp din vidvinkel riktigt nära motivet (hög förstoringsgrad)så kommer du att se skärpedjupet minska.
Kort och fet med andra ord...

det är ju inte sensorn som bestämmer skärpedjupen, det är optiken som skapar en "avbildning". Har jag ett 50/1,8 så är det samma skärpedjup oavsätt sensorstorlek, där emot så ändras FOV'en, dvs hur mycket som kommer med på bilden,
Helt korrekt, men om man, som i ditt exempel, tar samma utsnitt med olika stora sensorer (och därmed oxå olika brännvidd 50mm resp 25mm i det nämnda fallet).

Så blir ju förstoringsgraderna olika p.g.a. de olika storlekarna på sensorerna, alltså olika förstoringsgrad (eller med ett annat ord, avbildningsskala).

Det är alltså förstoringsgraden och bländaren som avgör skärpedjupet, inget annat, precis som jag sa i mitt första inlägg och som flera andra bekräftat.

Om vi tittar på skärpedjupskalan på olika objektiv finner vi att ett kort objektiv har större skärpedjup.
Blir det tillräckligt kort brännvidd behövs inte en fokusering.
Genom tiderna har vi ju sett kameror med sk fixfokusobjektiv, dvs med kort brännvidd och ingen fokusering behvöes mellan 3 meter och oändligt, som dessa är tänkta för.

I mitt första inlägg i den här tråden hänvisade jag ju till de bilder och filmer den här mannen, som fotograferade inuti männsiskan, och det är ju ett sådant objektiv jag är på jakt att lära mig hur det funkar.
Dvs emd så kort brännvidd att det i princip blir skärpa från några mm och till oändligt.

Det blir inte skärpa mellan 3 meter och oändligt, det bara ser ut så eftersom förstoringsgraden blir så oerhört låg.

Skulle man förstora bilden tillräckligt mycket så skulle man se att skärpan visst har en placering i bilden, men det har ju normalt ingen betydelse då man knappast gör större bilder än kanske A4.

Om vi tittar på skärpedjupskalan på olika objektiv finner vi att ett kort objektiv har större skärpedjup.
Nej, det vi finner är att en kortare brännvidd ger lägre avbildningsskala vid samma avstånd, inget annat.

Dvs emd så kort brännvidd att det i princip blir skärpa från några mm och till oändligt.
Jag vet inte hur många sätt jag ska förklara det på för att du ska förstå, vid några få millimeters avstånd blir givetvis förstoringsgraden mycket hög, alltså blir skärpedjupet mycket kort.

Det finns inga möjligheter att göra ett objektiv som du beskriver.

Jag säger som Magnus Härenstam i fem myror....FEL, FEL, FEL.
Du blandar ihop inte bara äpplen och päron, men även meloner och rädisor.

Det säger ju sig självt att skärpedjupet på exvis 10m avstånd är betydligt större med en vidvinkel på 20mm än med ett tele på 200mm.

Och igen, detta beror på att avbildningsskalan är så mycket mindre med vidvinkeln. Men om du kryper närmare (dvs jämför äpplen med äpplen) så att du får samma utsnitt som med telet så får du samma skärpedjup som med telet.

Normalt används vidvinklar på ett sådant sätt att förstoringsgraden är låg, därför säger man "i folkmun" att kort brännvidd ger stort skärpedjup.
Detta är, som jag påpekade tidigare, som att säga att en lång person är tung. Även om det oftast är på det sättet så kan man vara kort och fet också.

Jag har testat detta i praktiken många gånger, min 14mm ger längre skärpedjup på min digitala, än min 28 på en analog med samma bländare och samma avstånd.
AJA, såvitt jag vet så spelar avstånd och bländare en roll och även brännvidden. men ej sensorn,storleken begränsar bara hur mycket som kommer med på bilden. så samma avstånd och samma bländare med t .ex. 150mm på en analog och en digital(300mm blir det på min 4/3 kamera) det enda som blri skillnaden mellan kamerorna är hur mycket som kommer med på bilden, dvs FOV (field of view)..
Nu ger jag mig, det är väl en tolknigs fråga, som om att en meter är längre än en halv meter..

ANNONS
Götaplatsens Foto