Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extremt skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)
pellepiano skrev:
Som Göran Wiren skrev så är nog lagermasker och Lens Blur den bästa vägen.( eller en mellanformatare och ett ljusstarkt objektiv =).

Ja, men jag (och de flesta av oss) missuppfattade vad Robin menade med "extremt skärpedjup". Han är ute efter ett stort skärpedjup, inte kort.

Enda tekniken jag ser är att kombinera flera bilder med olika fokus (med eller utan verktyg).. eller att fotografera med stort skärpedjup direkt vid fotograferingen...

Det finns ju enklare sätt att få extremt skärpedjup.. hört talas om bländare?

Om du inte tycker att en liten bländare räcker för det du vill göra, så kan det rimligen inte finns någon annan metod än att kombinera flera bilder med ändrat fokus, då. Varför vill du inte använda den metoden?

På tal om det, finns det någon kamera som kan gaffla fokus automatiskt med seriebild, på samma sätt som exponering i min D50?

Per.

perstromgren skrev:
Om du inte tycker att en liten bländare räcker för det du vill göra, så kan det rimligen inte finns någon annan metod än att kombinera flera bilder med ändrat fokus, då. Varför vill du inte använda den metoden?

På tal om det, finns det någon kamera som kan gaffla fokus automatiskt med seriebild, på samma sätt som exponering i min D50?

Per.

Jag tycker den metoden är bra men hur gör man det i photoshop?

Robin Gyllander skrev:
Jag tycker den metoden är bra men hur gör man det i photoshop?

Jag använder inte PS själv, men utgår ifrån att det borde finnas hur många beskrivningar som helst som visar hur man kombinerar två bildobjekt. Titta i din handbok. (Har du ingen, gå till närmaste bibliotek eller bokhandel och skaffa en.)

Per.

PS. Jag såg att du redan vet hur man gör. Citat från en av dina bilder: "Jag tog en bild med fokus och en utan och la ihop dom. " DS.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte vad du har för kamera, men en lins med vidvinkel och liten bländare har nästan oändligt fokus.

Jag har en Canon Powershot A710IS skärpedjupet räckeer alldeles utmärkt vid normal fotografering men vid makro vill jag ha mer.

Titta på trådar om hyperfokal fokusering. Om man har avstånds indikering på fokus ringen kan man med bländaren bestämma sig för att få skärpedjup från oändligheten till någon närgräns.

Tex. med 24 mm och bländare 10 får man skärpedjup från ungefär 1 meter till oändligheten. Titta på http://www.dofmaster.com/ för info/mjukvara.

Hälsningar, Thorsten

WFS) (Graylingman skrev:
Har du prövat att läsa hela tråden? :)

Jodå, men jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Robin säger att han tycker att det verkar vara en bra metod att lägga ihop bilder, och han kan det bevisligen, men vill uppenbarligen ha en annan metod. Han säger att det är krångligt, men berättar inte varför han tycker att det är krångligt.

Robin, berätta hur du gjort och vad som är svårt samt ge oss ett smakprov på resultatet.

Per.

så här gör jag jag lägger ihop 2 bilder och suddar bort det sokarpa på ena bilden om man har många bilder blir det så osmidigt

Bilagor

• namnlöst-2 kopiera.jpg
    namnlöst-2 kopiera.jpg
    63.2 KB · Visningar: 540
Jag vet inte riktigt om det är det du vill, men det finns olika blandingslägen i PS som kanske kan kombineras. Tror att darken och lighten kanske kan göra det.

Jag sittar inte så till att jag kan testa just nu. Men testa själv? Och så kan jag titta på det om några dagar.

Hälsningar, Thorsten

Robin Gyllander skrev:
Hur gör man för att få extremt skärpedjup i photoshop det enda jag kommit på hittills är att lägga ihop flera bilder och sudda bort delarna längre bort från bilder som är nära.

Finns det något HDR liknande för fokus?

f/1.8 då får du detta skärpedjup. Du får till och med kortare i vissa lägen. Jag får utan bekymmer fram detta. Fotar jag ex ett ansikte är örat oskarpt. Så kort blir det.

ANNONS
Götaplatsens Foto