** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Eye-fi

Produkter
(logga in för att koppla)

erik767

Aktiv medlem
De enklare minneskorten för eye-fi tar ju inte raw-filer. Någon som vet om den begränsningen finns på eye-fikorten från sandisk, som exempelvis cyberphoto säljer?
 
Eye-Fi är ett varumärke. Inte en typ av kort. Deras produkter hittar du på denna sida
http://www.eye.fi/

En konkurrent är FluCard. Hittar du här
www.flu-card.com


EDIT:
ok jag var lite snabb. SÅg att SanDisk samarbetar med Eye-Fi.

Principiellt gäller väl för Eye-Fi-korten att det går att spara RAW-filer på kortet, men att överföringen endast sker med jpg. RAW-filerna får man föra över manuellt efteråt. Det är lite för dålig sprutt på den trådlösa överföringen för att den ska orka med raw-filer helt enkelt.


Petter ...
 

Ja, jag såg det. Och ändrade mitt inlägg. Men principiellt har jag ändå inte fel. Jag skrev ju faktiskt att Eye-Fi är ett varumärke. Altlså ett brand. Då går det ju utmärkt att "branda" andra kort.

Petter ...
 
Principiellt gäller väl för Eye-Fi-korten att det går att spara RAW-filer på kortet, men att överföringen endast sker med jpg. RAW-filerna får man föra över manuellt efteråt. Det är lite för dålig sprutt på den trådlösa överföringen för att den ska orka med raw-filer helt enkelt.


Petter ...

Och där har du fel igen. Med EyeFi PRO korten så är det inga problem att föra över RAW filer. Det går inte fort, men det går. Till skillnad från icke PRO där går det bara att föra över JPG.
 
Ja, jag såg det. Och ändrade mitt inlägg. Men principiellt har jag ändå inte fel. Jag skrev ju faktiskt att Eye-Fi är ett varumärke. Altlså ett brand. Då går det ju utmärkt att "branda" andra kort.

Petter ...

Lite fel har du ju eftersom han frågade specifikt om EyeFi korten från SanDisk som ju faktiskt finns. :)
 
Lite fel har du ju eftersom han frågade specifikt om EyeFi korten från SanDisk som ju faktiskt finns. :)

Ja lite fel har jag. Framförallt om RAW-överföring.
Min sanning var baserad på min egen erfarenhet av PRO-kortet, inte på en spec. Men jag har ju EOS 7D, så jag lever utanför specen i alla fall. För mig går överförningen så sakta att kameran hinner somna.

Petter ...
 
Går det endast att föra över raw-filer via LAN, eller kan man på något sätt föra över dessa filer till datorn (som är hemma) när man är ute och fotar?

Har funderingar på att köpa ett Eye-Fi kort (PRO X2) och använda mobilen (iPhone 4) som WiFi hotspot för överföringen...

Jag är ju naturligtvis mycket väl medveten om att en raw-fil är betydligt större än en jpg, vilka kommer ta ganska lång tid att överföra via 3G-nätet... Men går det rent tekniskt?

Mvh
 
Med Eye-fi appen till ios finns möjlighet att ladda upp direkt på nätet, men jag tror inte man har så stora möjligheter att styra det.. (har inte testat med mitt eyefi kort).

Appen som jag använt mest till iPad (shuttersnitch) verkar inte ha några sådana alternativ.

Jag har inte något pro-kort, så jag kan bara överföra jpg-filer; men jag tvivlar på att raw-överföring är något att ha. Redan med jpg-filer så är det frustrerande långsamt, samt att timeouter från alla håll och kanter gör att det känns ganska ohållbart.
 
Med Eye-fi appen till ios finns möjlighet att ladda upp direkt på nätet, men jag tror inte man har så stora möjligheter att styra det.. (har inte testat med mitt eyefi kort).

Appen som jag använt mest till iPad (shuttersnitch) verkar inte ha några sådana alternativ.

Jag har inte något pro-kort, så jag kan bara överföra jpg-filer; men jag tvivlar på att raw-överföring är något att ha. Redan med jpg-filer så är det frustrerande långsamt, samt att timeouter från alla håll och kanter gör att det känns ganska ohållbart.

mmm... jag misstänkte det. Men det vore intressant att kolla OM detta skulle fungera. Kommer nämligen snart att ordna en mobil 4G-router, med betydligt bättre hastigheter än 3G-nätet har...
 
Jag har Sandisk eye-fi och använder med canon 550D+NEX5 och kopplar till en iPad.Funkar rätt bra men själva överföringen lever sitt eget liv. Man har inte järnkoll på när den synkar, och iband hamnar bilderna i icke kronologisk ordning. Skumt! Men det flyter på hyfsat snabbt. Kör RAW+jpg och endast jpg flyger över.
Kortet sitter precis där man håller högra handen vilket gör att räckvidden är ganska kort, men när den får kontakt tickar filerna över.
Ser kortet mest som en kul grej, och bra om man smidigt vill maila/fejsbooka lite snyggare bilder via paddan om man är ute.
 
Jag har Sandisk eye-fi och använder med canon 550D+NEX5 och kopplar till en iPad.Funkar rätt bra men själva överföringen lever sitt eget liv. Man har inte järnkoll på när den synkar, och iband hamnar bilderna i icke kronologisk ordning. Skumt! Men det flyter på hyfsat snabbt. Kör RAW+jpg och endast jpg flyger över.
Kortet sitter precis där man håller högra handen vilket gör att räckvidden är ganska kort, men när den får kontakt tickar filerna över.
Ser kortet mest som en kul grej, och bra om man smidigt vill maila/fejsbooka lite snyggare bilder via paddan om man är ute.

Ja, det är ju smidigt. Problemet är bara att jag undersöker om det finns någon teknisk lösning på att ladda hem bilderna (raw) direkt till hemdatorn... och på så vis inte behöva oroa sig för att minneskortet blir fullt.
Ser inte riktigt tjusningen med att ladda över ALLA jpg till luren eller paddan, eftersom man ändå kommer att bli missnöjd med 9/10 bilder man tar...
 
Jag har själv ett Pro kort och det fungerar att ladda rawfiler till en server hemma, FTP eller SFTP är det som gäller, men det kan vara bra att veta att filerna inte skickas direkt till din FTP, utan via eyefi:s server, och sedan därifrån till din FTP. Det funkar alltså inte om du sitter hemma med en trådlös accesspunkt kopplad ditrekt till din FTP, det måste finnas uppkoppling mot internet. Jag har inte riktigt fått detta att fungera p.g.a. att jag har min FTP server bakom en brandvägg, som inte vet vilken port, eyefi:s server väljer för datatrafiken. FTP-kommandokanalen verkar fungera, för det skapas mappar med datum på servern, och filerna ligger där men de är 0kb stora, = (. Jag har inte lagt ner någon större tid på att lösa det, men förmodligen måste jag öppna upp brandväggen ganska mycket, eller ansluta datorn med FTP servern på direkt mot internet för att det skall fungera.
Iphone appen fungerar däremot bra, jag har valt att bara föra över jpg, sen fotar jag i RAW med systemkameran, granskar bilderna på displayen, och de foton som jag vill ha över till telefonen framkallar jag till jpg i kameran, och vips så ligger de i luren några sekunder senare.
Tyvärr har inte alla kameror inbyggd RAW framkallning, så fotar man jpg så för den över alla kort och det kan suga lite batteri både på kamera och telefon.
 

Där ser man, jag får be om ursäkt om jag har vilselett någon, men hur som helst trevligt att funktionen finns, skall provas. Enligt manualen så förutsätter det dock att man kör något av de supportade operativen, det jag hade i åtanke var att kunna köra FTP direkt till en nas eller dyligt som går att nå via wifi, eller som i mitt fall en ftp server på en linuxserver. Rätta mig om jag har fel, men det går inte, eftersom det krävs att ett ett speciellt program skall vara igång på datorn, som tar emot bilderna (eyefi helper).
/Mvh Tobias
 
Jag kör i stort sett bara med ad-hoc mellan mina kameror och Ipaden. I min D7000 sparar jag RAW på ena kortet och JPEG på Eye-Fi-kortet (har inte testat att föra över RAW trådlöst...tror det blir segt).
Från det jag knäpper bilden tar det ca 8-10 sek innan den dyker upp på paddan. Perfekt när man ligger i gräset och fotar macro t.ex. Samma vid ex porträtt, man skjuter en serie och sedan får man en bra uppfattning av resultatet direkt. Oavsett var man är.

Har även testat med Sonyn, RX100. Fungerar utmärkt.

Jag har X2 Pro-kortet.
 
ANNONS