Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FÖR stora webbgallerier från LR

Produkter
(logga in för att koppla)

AKB

Aktiv medlem
Jag gillar verkligen webbgallerierna i LR eftersom de är (tillräckligt) snygga, snabba och enkla att göra. Jag använder flash-gallerierna, eftersom det försvårar lite i alla fall att ladda ned bilderna från webben. Om jag fattat det rätt i alla fall :) Plus att jag tycker att de är snyggare än html-varianterna.

Men problemet är att mina gallerier blir så stora, kanske runt 100 MB för ett galleri med runt 100 bilder. Om man jämför med html-gallerierna så är de bara 10 MB för samma antal bilder.

Kan jag göra något för att minska storleken på flash-gallerierna? Just nu har jag slut på utrymme på mitt webhotell....

Någon som har bra tips??

/AK

ps. Jag kanske ska tillägga att jag inte längre ändrar storlek på bilderna innan jag lägger in dem i webbmodulen, eftersom jag gjort det tidigare och då skalade LR om dem i alla fall så att det såg jättekonstigt ut. Men det kanske var för att jag gjorde om dem i fel storlek - har inte hittat info någonstans om hur stora bilderna blir om man tex väljer att visa dem i "large".

Under "Appearance" kan du välja bland 4st olika storlek för bilden.
Dessutom kan du välja "Quality" under "Output settings".

Jag missade att du hade hittat storleksinställningen, men det är bara det och kvalitén du kan justera. Du ska inte skala om dem själv först utan låt Lightroom fixa allt.

För att se hur stor en bild blir kan du exportera hela galleriet och högerklicka på en bild och ta properties/egenskaper.

Robin - i webmodulen.

Urban - Jag ska kolla det igen, och se om jag kan hitta någon bra storlek jag kan skala om bilderna till först.

Nackdelen är att det blir mer jobb... och att låta LR skala om själv blir bättre. Men det funkar inte att ha flera gallerier på över 100 mb heller...

Kanske någon har nåt bra tips på nån annan programvara som snabbt fixar till snygga webbgallerier?

/AK

ANNONS
Götaplatsens Foto