Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

färgändringar

Produkter
(logga in för att koppla)

qxziw

Aktiv medlem
Liknande diskussioner har tagit upp tidagre. Men det jag undrar är hur och vart man ändrar för att få 80-tals kannsla över bilden. En annan undran jag har är hur man gör för att få bilden på viknande sätt som de här, då menar jag färgerna alltså

http://www.sonofaplumber.com/soap_album.jpg

Jag vet inte riktigt vad det är. Men det känns som de inte hade blivit så om jag hade tagit den utan att pilla med färgerna i ps. Så min fråga är om de någon som vet hur man gör?

qxziw skrev:
Liknande diskussioner har tagit upp tidagre. Men det jag undrar är hur och vart man ändrar för att få 80-tals kannsla över bilden. En annan undran jag har är hur man gör för att få bilden på viknande sätt som de här, då menar jag färgerna alltså

http://www.sonofaplumber.com/soap_album.jpg

Jag vet inte riktigt vad det är. Men det känns som de inte hade blivit så om jag hade tagit den utan att pilla med färgerna i ps. Så min fråga är om de någon som vet hur man gör?

Jag ser en sen 80-talsartist, men inget särskilt 80-talsmässigt över färgerna? Kollade i Photoshop, och röd kanal ligger lite lägre (ca. 20) än blå och grön... verkar vara tagen med ljusstark optik i lysrörsbelysning. Tror inte att den är särkilt behandlad.

Förlåt om det blev lite luddigt, men det var inte så jag menade. Jag undrade:

Hur man ändrar färgerna så det blir som bilden på gessle.

Sen undrade jag OCKSÅ hur man gör så att de blir 80-tals kännsla (färger i första hand)

Jag ser inga 80-tals färger, vad är det för något?

Vad jag ser i bilden är däremot typsnitt som var vanliga i biofilmer från tidigt 80-tal, jag ser vinylskivor osv..

Hade du sagt 60-tals färger så hade det varit en annan sak, då var inte färgfilmen så utvecklad, dessutom är de flesta flesta bilder från den tiden ganska anfrätta av tidens tand. Film och färgpapper från den tiden var inte lika åldersbeständiga som idag eller på 80-talet.

De kan inte vara så svårt att förstå vad jag menar om du hade läst när jag utvecklade hur jag tänkte under. Men jag tar det igen

1) Hur får man färgerna liknande dom på gessle-bilden

2) På 80-talet var det lite skumma färger. De jag tänker på är nog lite 8mm. Hur får man fram sånna färger.

Jag vet att frågorna är gansla luddiga. Men de är alltså två frågor. Så blanda inte ihop dom nu!

qxziw skrev:
De kan inte vara så svårt att förstå vad jag menar om du hade läst när jag utvecklade hur jag tänkte under. Men jag tar det igen

2) På 80-talet var det lite skumma färger. De jag tänker på är nog lite 8mm. Hur får man fram sånna färger.

Jag vet att frågorna är gansla luddiga. Men de är alltså två frågor. Så blanda inte ihop dom nu!

1. Se bildexemplet nedan. Röd kanal sänkt, mättnad ner 20%. Originalbild vänster halva, ändrad på höger halva. Är det den här effekten du är ute efter?

2. Färgerna på 80-talet var lite skumma ja. Mycket neongrönt och rosa. Vissa vanliga färgfilmer var väl inte de bästa heller och negativ/bilder har bleknat på olika sätt. Svårt att ge ett generellt svar på den frågan.

Mvh Love

Bilagor

• d2h_3646_s2.jpg
    d2h_3646_s2.jpg
    54.8 KB · Visningar: 304
qxziw skrev:

Jodå, jag förstod vad du menade, jag förstår också det du antyder (frågor säger ofta en hel del om frågeställaren).

80-talets färgfilmer var fullt utvecklade vad gäller färgåtergivning, lika bra som idag, dock kanske ålderbeständigheten förbättrades något fram till 90-talet. Så.. skall du återge en 80-tals känsla, använd då 80-tals rekvisita (och såna där ihoptryckta rundade typsnitt). För helt klart, många saker var annorlunda färgade på 80-talet jämfört med idag, kolla bara hur modet såg ut med pudel-frisyrer, tjejer med mycket vitt och rosa osv.. Att återge en 80-tals miljö handlar inte om att efterhärma någon films kortakommanden vad beträffar färgåtergivning som man gör om man vill efterlikna 50 och 60-tal, utan här räcker det med rekvisita och själva miljön man fotar i.

Jag kan bara hålla med de andra, jag ser inga direkt "skumma" färger i bilden. Jag ser betydligt mer "skumma" färger från dagens digitalkameror där färgerna ofta är väl så saturerade, för att inte tala om överdriven vitbalansering.

Ja du har nog rätt i att färgåtergivningen var lika bra som idag. Jag vet ju själv inte eftersom att jag inte var mer än två år när 80-talet var slut. Men det var effekten i bilderna som är kvar från den tiden jag är ute efter. Tack för svaren.

qxziw skrev:
Frågan om hur man får bilderna att bli så här i färgen kvarstår dock
http://www.ginza.se/Archive/Images/item_img_large/20617.jpg

Det är samma bild som jag länkat till längst upp fast den finns inte längre på den servern

Jag körde Match Color i Photoshop på bilden du länkar till och min exempelbild i ett tidigare inlägg. Nästan identiska, min är lite för grön dock.

Ett problem är att metoden beror på hur ursprungsbilden ser ut. Generellt så är bilden du länkar till mindre mättad och kallare (mer blått/grönt) än många "vanliga" bilder, men sättet att få bilden så som du vill ha den kommer att bero på hur ursprungsursprungsbilden ser ut. Du kan ju kontakta skivbolaget och se om du kan fråga fotografen/bildbyrån.

l-malmqvist skrev:

Generellt så är bilden du länkar till mindre mättad och kallare (mer blått/grönt) än många "vanliga" bilder, men sättet att få bilden så som du vill ha den kommer att bero på hur ursprungsursprungsbilden ser ut.

Jag tycker det ser ut som om det är ganska mycket kontrast i bilden, men ändå ganska matta färger. Fast rätt mycket blått ändå på något vis.

Det är väl bara att testa sig fram

qxziw skrev:
Jag tycker det ser ut som om det är ganska mycket kontrast i bilden, men ändå ganska matta färger. Fast rätt mycket blått ändå på något vis.

Det är väl bara att testa sig fram

Jepp, kan du inte länka till någon bild du vill ändra så kan vi se om vi kan lösa problemet gemensamt?

l-malmqvist skrev:
Jepp, kan du inte länka till någon bild du vill ändra så kan vi se om vi kan lösa problemet gemensamt?

Här är en bild, jag har igentligen inge bra själv. Det är lite för mycket svart i den här kanske. Men jag tänkte att jag skulle försöka få lite dokumentär kannsla i den. Men hjälp av de vi prtat om. Gör gärna en version du med. Andra får självklart också göra de.

Bilagor

• img_1304.jpg
    img_1304.jpg
    30.1 KB · Visningar: 216
qxziw skrev:
Här är en bild, jag har igentligen inge bra själv. Det är lite för mycket svart i den här kanske. Men jag tänkte att jag skulle försöka få lite dokumentär kannsla i den. Men hjälp av de vi prtat om. Gör gärna en version du med. Andra får självklart också göra de.

Tja, försöka duger! Körde mer på dokumentärstilen än 80-tal ;-)

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    53.4 KB · Visningar: 82
ANNONS
Götaplatsens Foto