Ja, bara för att det blir rätt på skärmen så blir det inte självklart rätt vid utskrift. Egentligen borde väl även kameran ingå i kalibreringsförfarandet.
I mitt fall är kameran också profilerad. Jag använder mest profiler jag själv skapat för mina kameror med hjälp av X-Rite colorchecker passport. För LR är det mycket lätt att skapa dessa. För ON1 och Capture One är det lite värre.
För On1 2020 får man ta några steg mer för att skapa en profil via DNG.
I Capture One har jag fortfarande inte listat ut hur man gör.
För Fuji har C1PRO väldigt bra profiler som skall efterlikna de profiler som som finn i kameran om man kör JPEG direkt ur kameran. Vilket jag aldrig gör. Fujj gör väldigt bra profiler som skall efterlikna deras gamla filmers egenskaper.
Mitt mål är inte att efterlikna någon gammal films egenskaper i första hand utan att få en raw fil med så mycket data kvar som som möjligt att jobba med
När jag ägde Canon 5Ds r hade adobe skapat proifler för kameran som i flera av profilerna sänkte skuggorna med minst ett steg för en kamera som redan innan inte hade världens bästa DR.Detta gjorde alltså att lätta upp skuggorna redan låg på minus 1 vid start. Adobe försvarade sig att man gjorde detta för att få samma kontrast som det var om man körde jpg SOC.
Efter mycket debatterande i DPR om varför vi som gjorde egna kameraprofiler kunde få fram mycket bättre resultat släppte adobe en variant som vi som deltog i den diskussionen fick tillgång till men som aldrig hamnade i LR Classic.
Canon har också alltid haft problem med våra kära vägkoner. De blir inte orangefärgade som vi ser dem utan blir oftast röda istället.
Med mina egna profiler blir det dock korrekt.
Så att skapa egna profiler ger definitivt fördelar.
Det gäller även för Fuji i LR där jag får ett original som ger mig en bättre utgångspunkt innan jag börjar dra i spakarna.