Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färger för web
- Trådstartare OldSchool
- Start datum
jakob_borg
Aktiv medlem
Det korta och kanske lite elaka svaret är att du använder AdobeRGB utan att veta vad du ska göra med det. Använd sRGB eller läs på om färgmatchning. Google är din vän här, men en ganska bra artikel att titta på är:
http://www.shootsmarter.com/infocenter/wc025.html
OldSchool
Aktiv medlem
jakob_borg skrev:
Det korta och kanske lite elaka svaret är att du använder AdobeRGB utan att veta vad du ska göra med det. Använd sRGB eller läs på om färgmatchning. Google är din vän här, men en ganska bra artikel att titta på är:
jag använder adobe rgb i min kamera eftersom syftet med mina bilder inte är att använda dom på nätet, utan för utskrift och tryck. är det inte så att adobe ger bättre färger och möjligheter i efterarbete?
srgb ger dåliga färger ämnade för web bilder?
jakob_borg
Aktiv medlem
AdobeRGB ger möjlighet till mer mättade färger i extremområden. Det leder dock implicit till lägre "upplösning" i färgrymden (ett större färgområde ska mappas till samma 8 eller 16 bitar som vanligt). Dessutom existerar mig veterligen inga (eller ett ytterst fåtal) utenheter i form av skrivare eller monitorer som har större omfång än sRGB och de flesta skrivare (inklusive Frontier-labb etc.) konverterar till sRGB innan utskrift.
Jag är övertygad om att man kan ha nytta av AdobeRGB i ett fullständigt färmatchat arbetsflöde för prepress etc, men det ska nog mycket till. I de flesta fall är det mestadels en felkälla, med dassiga färger som följd.
Jag är övertygad om att man kan ha nytta av AdobeRGB i ett fullständigt färmatchat arbetsflöde för prepress etc, men det ska nog mycket till. I de flesta fall är det mestadels en felkälla, med dassiga färger som följd.
david_hakansson
Aktiv medlem
Jag använder sRGB hela vägen alternativt att jag konverterar till sRGB innan jag sparar och sedan lägger ut bilden på nätet. Men resultatet blir ofta dassigt. Varför och hur ska man komma undan problemet? Ska man göra bilderna extremt färgstarka och kontrastrika så att de blir perfekta då de läggs ut på nätet?
kaw
Aktiv medlem
Nej. Enda "godkända" orsak (som jag kommer på) till att dina bilder ser annorlunda ut i bildbehandlingsprogrammet jämfört med i webbläsaren är din eventuella skärmprofil (som inte webbläsaren använder). Med sRGB som skärmprofil ska en skärmdump ge identisk bild från bildbehandlingsprogrammet och webbläsaren.david_hakansson skrev:
Ska man göra bilderna extremt färgstarka och kontrastrika så att de blir perfekta då de läggs ut på nätet?
david_hakansson
Aktiv medlem
Jag hittade felet.. Har tidigare konverterat till sRGB och sen sparat, men har på sistone gått över till "save for web..". Efter att ha ändrat i grundinställningarna till sRGB och kryssat i "ICC profile" då jag gör "save for web.." så blir det som det ska!
Tack för svaret!
Tack för svaret!