Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färglägga svartvitt foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Tere

Medlem
Vet någon var man köper färg för att färglägga svartvita fotografier? Om man till exempel vill att allt utom skorna ska vara svartvitt, men att skorna ska vara röda. Tack för hjälpen!
 
Tere skrev:
Vet någon var man köper färg för att färglägga svartvita fotografier? Om man till exempel vill att allt utom skorna ska vara svartvitt, men att skorna ska vara röda. Tack för hjälpen!

Detta har jag aldrig hört talas om.

I och för sig vet jag inte så mycket om analoga tekniker så jag kanske borde avstå från att svara alls.

Men detta är väl enklare att utföra digitalt med Photo shop?
 
Jag gissar att Karin menar att kolorera fotografier, som man gjorde innan färgfotot kom? Vilka färger som passar för sånt vet dom helt säkert i hobbyaffärer, färgaffärer eller liknande.
 
Jag har hållit på lite med handkolorering av sv/v bilder, men det var några år sedan.
Då använde jag sk konstnärsoljefärg som finns på tuber i hobbyaffärer. Jag använde även vanlig vattenfärg som jag köpte i leksaksaffären.
Jag har också en bild där jag lekte med tuschpennor ;-) Mycket skarpa färger ;-)
Jag tror att man också kan använda vanliga färgkritor som barn brukar använda.

Effekten blir lite olika beroende på typ av färg och typ av fotopapper.
Oljefärg ger pastellfärg, har lång torktid (veckor) men är lätt att korrigera om man gör fel (jag använde en lätt fuktad tops).
Vattenfärg är mer täckande och tuschpennor ger skarpa färger.

Du får prova dig fram med olika typer av färg och fotopapper ;-)
Men tänk på att torktiden kan bli lång.

http://www.xposeptember.se/?pgId=2&gId=12
 
Scandinavian Photo - Kolorering

På Scandinavian Photo kan man beställa pennor. Tusen tack för alla svar. Karin
 
ANNONS