Annons

Få en skarpare bild genom att kombinera flera exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom de flesta misslyckats så gör jag ett försök:

Jag hade för några år sedan en betaversion av ett program för att lägga samman bilder som var tagna med stativ eller på fri hand för att få en ökat skärpa och upplösning av bilden.
Programmet var designat för att ta många lågupplösta "frames" från en filmstrip och läsa ut konturerna och dess skiftningar ut varje bild, typ samma teknik som för att få fram bilden på Anna Lindhs mördare.

Minns inte vad programmet hette, men minns jag att diskuterade grejen i en tråd här på fotosidan för några år sedan.

Nu minns jag också den diskussionen! Jag vill minnas att jag påstod att det var omöjligt, varpå du eller någon annan länkade till programmet ifråga som bevisade att det inte var omöjligt :) Dock handlade väl det just om att öka upplösningen/detaljrikedomen, inte rädda missat skärpeplan.

Sådana bilder gjorde jag för några år sedan. Det är en kul och användbar teknik när man behöver RIKTIGT STORA utskrifter i hög upplösning.

... men jag tror inte det är trådskaparens problem. Denna teknik bygger snarare på samma grund som Focus Stacking, dvs att man låter datorn sy ihop flera delbilder på ett eller annat sätt.

www.prepix.se/storfoto.html
(Visningen är gjord med "Zoomify" som ingår i PS fr o m CS2)

Senast ändrad:
Jag kollade upp digiscoping och såg att det handlade om att använda teleskop som objektiv. Menar du att de använder någon speciell mjukvara för detta? Jag trodde det mest handlade om långa exponeringar, hmm som kanske försämras av jordens rotation?

Nu spekulerar jag: men kan man istället för en lång exponering ta många korta istället (för att minimera jordrotationens påverkan) som man sedan kan lägga ihop till en bild, där skillnaderna mellan bilderna (fort. rotationen) kan jämkas samman till en enskild skarp bild? Detta med hjälp av nån juste algoritm.

Det har inte med jordens rotation att göra utan att atmosfären bryter ljuset olika. Det går att se med blotta ögat, stjärnorna dallrar och blinkar.

Därför tar de massor med bilder och läggerihop resultatet med någon stackningsprogramvara...men det är ju vardagsmat nuförtiden.

En annan anledning var att få bort bruset, stjärnor är inte ljusstarka direkt.

Fick lite nytändning på det här med Focus Stacking, så ursäkta att jag tjatar vidare och kapar tråden lite :) Men om någon är nyfiken och undrar hur det går till svarar jag gärna!

Här är en variant till www.prepix.se/Piano2.html

Bilagor

• Piano2_400px.jpg
    Piano2_400px.jpg
    75.9 KB · Visningar: 681
Till OP, är det något sådant här du menar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Super-resolution

Dvs att man med flera exponeringar på samma motiv kan kombinera ihop dem till en bild med högre upplösning? Jag tror att det finns program som fixar detta automatiskt också, men hittar bara jättegamla Super-Res just nu när jag googlar.

Joakim

Jag tror nog att Registax fungerar till det du tänkt. Jag provade för några år sedan att lägga ihop ett 10-tal högISO-bilder och resultatet blev riktigt skapligt.

PhotoAcute klarar både focus stacking och förbättrad skärpa/upplösning.
http://www.photoacute.com/studio/index.html

Recension finns bl a på Digital Outback Photo
http://www.outbackphoto.com/CONTENT...nd_tonemapping/20071002_PhotoAcute/index.html

Lennart

Fördelen med Photoacute är att man inte behöver använda stativ.

Annars går det utmärkt att göra multiexponering direkt i kameran på stativ. Olika exponeringar kan läggas samman antingen i kameran eller i Photoshop. 10 sammanlagda exponeringar minskar bruset med ca 2 steg (jag minns inte den korrekta siffran som jag läste om på en hemsida för länge sedan). Problemet med risk för bristande samstämmighet mellan varje bild kan förstås försämra kvaliteten.

Det vore intressant med en jämförelse av två varianter av samma motiv: dels en med maximalt nedbländat objektiv för maximalt skärpedjup, dels en med skärpeoptimal bländare fokusstackad.

I pianobilden var det minsta bländare, f22. Hade det varit ett jobb kanske jag hade kört med f8, men då hade jag antagligen behövt 20 delbilder istället för 10.

Så här ser första bilden ut:

Bilagor

• _JPG9185.jpg
    _JPG9185.jpg
    79.9 KB · Visningar: 178
ANNONS
Götaplatsens Foto