Annons

Få Mac och PC att jobba tillsammans.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån borde väl veta hur en mac känner igen vilken filtyp en viss fil är och ge ett exakt svar. Rent principiellt är det inte så komplicerat. Det är ju bara att på ett standardiserat ställe i filen ge information om vilken filtyp det är och att operativsystemet går in och lääser på det stället. I praktiken är ju dock att använda filändelser samma sak, bara att det explicita stället är i filnamnet.

Det finns ju massa filformat där programmet som öppnar filen hur som helst måste ha information om versioner, kodningar, komprimeringar mm.

Någon nämnde ett hack så att mac kan använda sig av NTFS filsystem. Ger detta hack att OS X får "full funkionalitet" med avseende på att både skriva och läsa NTFS. I så fall skulle jag vilja veta var man hittar detta hack. Enligt "förståsigpåare" är NTFS ett mycket bra filsystem (och samma personer hävdar at detta är det enda bra som microsoft gjort överhuvudtaget).

En fil i Mac är uppdelad i två delar. En fil innehåller samma data som i Windows. Den kallas för data fork. Utöver den lägger mac till en fil som kallas för resource fork. Den innehåller information om hur den ska öppnas i Mac.

Varje fil får en skapare i filsystemet. Dubbelklickar man på filen öppnas den i samma program som skapade den. Detta innebär att tex en jpeg-fil kan öppnas i olika program beroende på skapare. Detta kan man lätt ändra.

När det gäller min PC-Mac-integration kör jag en klient på Macen som kör PC-datorn i ett eget fönster i OS X. Jag har för mig att klienten heter Microsoft Remote Desktop.

Intresserat följer jag eran diskussion och lär mig nya saker hela tiden. Bock och tack!
Rent praktiskt, hur kopplar jag ihop de, via usb och firewire?
Ska jag koppla macen direkt till Pc:ns hårddisk? Hur kan jag flytta filer mellan datorerna?

Ett annat alternativ för att jobba med Mac & PC är att t.ex installera programmet "Virtual PC" i din Mac så kör du PC - i Mac:en. Visserligen går pc-programmen något långsammare på detta sätt men det kan kanske vara ett alternativ...

refo skrev:
Ett annat alternativ för att jobba med Mac & PC är att t.ex installera programmet "Virtual PC" i din Mac så kör du PC - i Mac:en. Visserligen går pc-programmen något långsammare på detta sätt men det kan kanske vara ett alternativ...
Usch. Jag körde det ett tag bara för bokföringen för att slippa en extra PC på riktigt.

Dock finns det väl ingen anledning att köra det för att samarbeta mellan datorer?
Frågan trådstartaren ställde var ju om det skulle funka med bärbar mac och stationär PC tillsammans, och det funkar perfekt. Mycket lättare t o m än vad man kan tro av att läsa denna tråden på vissa ställen.

Både grejen med data/resource forks, och att det inte finns några filnamnsändelser (man använde type/creator-fält i filens metadata), hör hemma i MacOS 9 och tidigare.
Från och med MacOS X finns det inte längre någon resource fork. Filer kan ha type/creator av någon slags bakåtkompatibilitetsnostalgiskäl (gamla filer har kvar det), men de flesta program använder det inte utan förlitar sig på filändelser.
Filsystemen HFS och HFS+ stödjer både data/resource forks och type/creator, men de används helt enkelt inte längre.

Att Macen kan läsa FAT/FAT32 och med lite tillägg även NTFS spelar i stort sett ingen roll. Det är bara om man ska flytta fysiska hårddiskar från en Windows-PC till en Mac som det kan behövas, och sånt är bara jobbigt.
CD/DVD-skivor brända på PC använder ISO eller UDF som filsystem, och dessa kan macen läsa utan problem. När man bränner på Mac måste man se till att använda något av dessa, annars bränner den oftast en för Windows ganska svårläst HFS-skiva. Det finns dock program för Windows för att läsa HFS-skivor/hårddiskar också.

Bästa sättet att föra över filer är att koppla ihop den via Ethernet (vanligt nätverk) och köra med Windows vanliga fildelning (SMB) över IP. Både Windows, Mac ocn Unix/Linux kan agera både klient och server.

stäck skrev:

Att Macen kan läsa FAT/FAT32 och med lite tillägg även NTFS spelar i stort sett ingen roll. Det är bara om man ska flytta fysiska hårddiskar från en Windows-PC till en Mac som det kan behövas, och sånt är bara jobbigt.

Det är precis detta som jag vill kunna göra (bärbar HD) och då är inte HFS+ så lyckat och FAT32 är jag inte så sugen på.

lottae skrev:
Dock finns det väl ingen anledning att köra det för att samarbeta mellan datorer?

Visst, jag kanske avvek lite från huvudfrågan... men jag tror att det kan vara av intresse (?) för dem som kanske inte känner till den här möjligheten - att man kan göra såhär - ha två "miljöer" - i en enda dator..

Spel i "Virtual PC" är nog knappast att tänka på... men t.ex Officepaketet funkar bra. Den senaste versionen (VPC 7) lär ha en prestandaförbättring med ca 30% (men det har jag ingen egen erfarenhet av än).

För den intresserade :

http://www.microsoft.com/mac/products/virtualpc/virtualpc.aspx?pid=virtualpc

eller läs i MacWorld nr 10 (s.47) om nya VPC 7.

Har en fundering om det där med filändelser. Kan Windows se skillnad på en EPS-fil från Illustrator och Photoshop. Min Dell på jobbet (kör mac hemma) öppnar alltid photoshop-eps:er i illustrator.

Om du högerklickar på filen och väljer egenskaper i PC så ser du vilket program som exklusivt används för att öppna eps-filer. Där kan du ändra program som ska referera till eps.

Bilagor

• eps-visning.jpg
    eps-visning.jpg
    16 KB · Visningar: 198
Enklast är om du arbetar med eps i olika program är att öppna filen i det aktuella programmet. Det är alldeles för många program som läser eps oavsett vilket program som det är skapat i.

Om det är en bitmaps eps typ PS vill man kanske inte öppna den i illustrator. Är det en vektor eps vill man kanske öppna den i illustrator eller FreeHand.

Nej det funkar inte så på PC. Vi får väl ge Bill Gates en känga ;D

Det är något man får leva med i PC världen. Antingen väljer man vilket program som relaterar till ett visst filnamn eller så får man öppna från programmet. Jag har förvisso lärt mig arbeta med det, men ibland kan de vara störande.

stäck skrev:
Från och med MacOS X finns det inte längre någon resource fork.

Resource forken både finns kvar och frodas. Där lagras exempelvis förhandsbilder och annat smått och gott. Däremot rekommenderar som sagt Apple att programutvecklare inte längre använder Type och Creator (vilka lagras i Resource-forken) för att avgöra kopplingar mellan program och filtyper. Vill man, kan man dock fortfarande använda det och därmed komma åt "finessen" att en bitmapp-eps öppnas i Photoshop och en vektor-dito i Illustrator.
Om man från en terminal vill komma åt en fils resource fork gör man det genom att lägga till /rsrc till filnamnet.

Ger detta hack att OS X får "full funkionalitet" med avseende på att både skriva och läsa NTFS. I så fall skulle jag vilja veta var man hittar detta hack.

Från och med Mac OS X finns NTFS-read-only funktionalitet inbyggt. För att kunna skriva hänvisas till följande projekt, som jag tyvärr inte kan uttala mig om kvaliteten på: http://sourceforge.net/projects/ntfsosx/

För de som funderar på hur man kopplar ihop Macar med PC-burkar utan nätverk kan jag nämna en liten finess. Om man håller inne T-tangenten när man startar upp en Mac så hamnar man i FireWire Target Mode. Datorn uppför sig alltså som en extern FireWire-hårddisk. Bara att plugga i en annan burk och köra.

För alla former av långsiktigt arbete är ju dock ett nätverk starkt att rekommendera.

I Windowns XP: Högerklicka ->Öppna med ->Välj program.
Då kan du öppna med vad du vill, men måste naturligtvis veta vad som fungerar.

Jorek skrev:
I Windowns XP: Högerklicka ->Öppna med ->Välj program.
Då kan du öppna med vad du vill, men måste naturligtvis veta vad som fungerar.

Jo men jag vill att illustrator-eps (.eps) skall öppnas med Illustrator och photoshop-eps (.eps) skall öppnas i photoshop. Detta fungerar inte i XP. (Men i OS X)

äpple+K / Bläddra = så hittar OSX dina datorer på nätverket, sedan är det bara att logga in på den datorn du vill komma in på....

ANNONS
Götaplatsens Foto