Annons

Fågelböcker

Produkter
(logga in för att koppla)

CLP

Avslutat medlemskap
Sugen att köpa nya fågelböcker och är intresserad av lite tips på bra identifikationsböcker.
Bästa boken jag har är illustrerad med teckningar och visar ganska bra fåglarnas vingteckningar mm. Undrar nu vad ni rekommenderar!?

Är främst intresserad av fåglar som som bor eller vistas i vårt land sessongsvis, men böcker som täcker större område är också intressant.

Tacksam för tips!
 

erihir

Avslutat medlemskap
Jag tycker du skall välja Fågelguiden av Svensson, Zetterström, Grant & Mullarney som har mest realistiska teckningar och täcker allt som kan dyka upp här i Sverige. Den täcker hela Europa, men är ändå i behändigt format (och finns i ett större format om man hellre vill ha den som bokhylle-bok). Få, om någon annan, fälthandbok har så pedagogiskt bildmaterial och text.
Erik
 

Birdman

Aktiv medlem
Jag tycker du skall välja Fågelguiden av Svensson, Zetterström, Grant & Mullarney som har mest realistiska teckningar och täcker allt som kan dyka upp här i Sverige. Den täcker hela Europa, men är ändå i behändigt format (och finns i ett större format om man hellre vill ha den som bokhylle-bok). Få, om någon annan, fälthandbok har så pedagogiskt bildmaterial och text.
Erik
Jepp, håller absolut med Erik om detta.

// Daniel
 

CLP

Avslutat medlemskap
Tackar för ert enade tips, ska se till att bäställa den.

Min gamla favoritbok är från 1975, så en uppdatering känns inte som något slöseri. Köpt en ny bok, men gillar inte alls dess upplägg.
 

CLP

Avslutat medlemskap
Såg att de var slut på Adlibris och bokus. Nåja får invänta den nya och kanske handla över disk om man hittar något spännande.

Fågelinvasionen här i Lappland brakar ju loss nu strax, och objektivparken har kompletterats lite. Får väl koncentrera sig på motiven och kika vad fasen man fångat på bild till hösten.... ;-)

Tack för hjälpen!
 

Birdman

Aktiv medlem
Såg att de var slut på Adlibris och bokus. Nåja får invänta den nya och kanske handla över disk om man hittar något spännande.

Fågelinvasionen här i Lappland brakar ju loss nu strax, och objektivparken har kompletterats lite. Får väl koncentrera sig på motiven och kika vad fasen man fångat på bild till hösten.... ;-)

Tack för hjälpen!
Kolla www.naturbokhandeln.se

De borde ha den kvar...

// Daniel
 

CLP

Avslutat medlemskap
Om någon annan är intresserad av "Fågelguiden", fick jag tag på ett ex. från Naturskyddsförreningens webshop.

De flesta shoppar verkar invänta nästa utgåva, men för oss som inte orkar vänta......
 

CLP

Avslutat medlemskap
En reflektion över boken "Fågelguiden".

Har en bok från 70-talet som heter "Alla Europas Fåglar i färg". Verkar som denna ligger som grund för dagens "Fågelguiden", då upplägg, spridningskartor och illustrationer är snarlika.

I den gamla boken var det Bertel Bruun som var ornitologen och Arthur Singer som illustrerade. Förlaget är detsamma och de har väl näsa för hur en bra bok ska se ut.

Har gillat min gamla bok, så vad passar då bättre än en uppdaterad!?

Kanonnöjd med boken, tack forumet för tipset!
 

Birdman

Aktiv medlem
En reflektion över boken "Fågelguiden".

Har en bok från 70-talet som heter "Alla Europas Fåglar i färg". Verkar som denna ligger som grund för dagens "Fågelguiden", då upplägg, spridningskartor och illustrationer är snarlika.

I den gamla boken var det Bertel Bruun som var ornitologen och Arthur Singer som illustrerade. Förlaget är detsamma och de har väl näsa för hur en bra bok ska se ut.

Har gillat min gamla bok, så vad passar då bättre än en uppdaterad!?

Kanonnöjd med boken, tack forumet för tipset!
Nja, jag anser ju då att Bruun-Singer ligger ljusår efter i kvalité gällande både text och illustrationer. Om upplägget ser det samma ut beror det nog mer på taxonomin inom fågelsläktet än om författarnas intentioner att likna en annan bok.

På 80-talet kom en omarbetad version av den gamla klassikern (Bruun-Singer alltså) där Dan Zetterström (som även illustrerat i Fågelguiden) gjorde nya illustrationer till bla vadare och måsar då dessa var ordentligt eftersatta.

Innan Fågelguiden såg sitt ljus på fågelhimlen så anser jag att Lars Jonssons bok höll bra klass, men ser den idag mer som ett fint alternativ när jag vill titta på målade fågelbilder av klass.

// Daniel
 

CLP

Avslutat medlemskap
Nja, jag anser ju då att Bruun-Singer ligger ljusår efter i kvalité gällande både text och illustrationer. Om upplägget ser det samma ut beror det nog mer på taxonomin inom fågelsläktet än om författarnas intentioner att likna en annan bok.

På 80-talet kom en omarbetad version av den gamla klassikern (Bruun-Singer alltså) där Dan Zetterström (som även illustrerat i Fågelguiden) gjorde nya illustrationer till bla vadare och måsar då dessa var ordentligt eftersatta.

Innan Fågelguiden såg sitt ljus på fågelhimlen så anser jag att Lars Jonssons bok höll bra klass, men ser den idag mer som ett fint alternativ när jag vill titta på målade fågelbilder av klass.

// Daniel
Ja visst är Fågelguiden bra mycket detaljrikare på alla sätt. Vill inte förringa de som jobbar med fågelguiden, bara reflekterade över sättet att illustrera, upplägget, spridningskartorna och känslan man bara fick med boken i sin hand.

Men rent tekniskt har det förmodligen hänt en del med tryckteknik, papperskvalité och kanske också resurserna att låta göra en så genomarbetad bok. Det är ju trotts allt ett enorm arnete som ligger bakom denna fågelguide. Bara illustrationerna är som 100-1000 tals små konstverk i sig. Och kunskapen om fåglarna och i viss mån fåglarnas egna leverne har väl kanske ändrats en del sedan 70-talet. Tänker mig att det finns lite ny kunskap och att fåglarna faktiskt befolkar nya delar av vår värld.... periodvis i alla fall.

Önskar en bra fågelvår och sommar åt er!

Det är så roligt när man får såna böcker i sin hand.
 

CLP

Avslutat medlemskap
Köpte boken från "Naturskyddsförreningens" shop, då den var utgången på alla ställen jag kikat. Kommer en ny utgåva, men hadde inte tålamod och sen måste ju de gamla också bort. ;-)

Kalasbra bok!
 

boxen

Aktiv medlem
Jag använder själv fågelguiden som fälthandbok och jag har bara gott att säga om den.

Men om man vill ha en bok för hemmabruk så skulle jag istället rekommendera er att leta efter ett exemplar av boken fåglarna.

Fåglarna är en "praktversion" av fågelguiden och finns inte längre att köpa, men den går att hitta t.ex hos bokantikvariat på nätet.

// Tobbe
 

G3owner

Medlem
Olika språk?

Jag återknyter till den här gamla tråden och hoppas att någon ännu svarar....

Jag har hittills använt Europas fåglar, Fälthandbok av Peterson-Mountfort-Hollom i svensk bearbetning av Lundevall. Boken är från 1975, så ganska mycket har ändrat och jag söker nu en ny bok. Europas fåglar har namn på fåglarna förutom på svenska och vetenskapligt namn också på danska, norska, finska, engelska, tyska och franska. Det här anser jag viktigt eftersom ja bor i Finland.

Innehåller Fågelguiden också namn på alla fåglar på olika språk - i så fall vilka? Vilka områden täcker utbredningskartorna - hela Europa eller någon mindre del?

Amatör
 

Birdman

Aktiv medlem
Nej, den innehåller inte fågelnamnen på olika språk. Finns dock en del hemsidor på nätet som har den funktionen. Fågelguiden behandlar det geografiska område som brukar benämnas Västra Palearktis, vilket grovt innebär hela Europa, norra Afrika och Mellanöstern.

// Daniel
 

G3owner

Medlem
Ok, synd. Men Tack för det snabba svaret! Man får väl skriva ut och klistra in en lista själv då, så att man också i fält kan kommunicera med dom som kan fågelnamnen på ett annat språk...
 
ANNONS