Annons

Fågelidentifikation

Har en taskig bild till från igår... Gissar på Blå Kärrhök (lite svårt skilja från Brun Kärrhök)/Lasse
 

Bilagor

  • IMG_1290.jpg
    IMG_1290.jpg
    11.4 KB · Visningar: 332
Vad heter jag?

Fotade den här ugglan och hans/hennes partner idag. I trädet bredvid satt en liten unge. Skulle gärna vilja ha svar på vilken art det är.
 

Bilagor

  • uggla.jpg
    uggla.jpg
    25.3 KB · Visningar: 237
Uggla

Och här är ungen..

Båda bilderna finns i mitt album i bättre upplösning.
 

Bilagor

  • ugglebaby2.jpg
    ugglebaby2.jpg
    18.5 KB · Visningar: 235
Fotade den här ugglan och hans/hennes partner idag. I trädet bredvid satt en liten unge. Skulle gärna vilja ha svar på vilken art det är.
Är ganska säker på att det är hornuggla.
Ögonfärgen och täckningen i ansiktet tyder på det. Hade varit lättare om "hornen" varit framme :)
 
Hornuggla

Tack för svar, men när jag tittar på bilder på hornugglor tycker jag inte att det liknar alls. Hornugglan är ju mycket smalare i ansiktet. Nu ska jag inte argumentera med er om detta eftersom jag är totalamatör. Men kolla bilder på hornuggleungar jämfört med min unge så är de inte lika alls, tycker jag alltså...
 
Tack för svar, men när jag tittar på bilder på hornugglor tycker jag inte att det liknar alls. Hornugglan är ju mycket smalare i ansiktet. Nu ska jag inte argumentera med er om detta eftersom jag är totalamatör. Men kolla bilder på hornuggleungar jämfört med min unge så är de inte lika alls, tycker jag alltså...

Nä, och så kan det vara i fåglarnas värld. Allt stämmer inte med vad man ser i fågelböcker och på bilder. Fåglar ändrar uttryck likväl som oss människor, beroende på vilken situation man befinner sig i. Annat som spelar in är ljus, årstid, väder, vind, biotop etc etc...

// Daniel
 
Nä, och så kan det vara i fåglarnas värld. Allt stämmer inte med vad man ser i fågelböcker och på bilder. Fåglar ändrar uttryck likväl som oss människor, beroende på vilken situation man befinner sig i. Annat som spelar in är ljus, årstid, väder, vind, biotop etc etc...

// Daniel

Exakt! Försök själv att leka med tanken att du med ett par tre målningar ska fånga världens alla människor utseenden..........

/Oscar
 
Hornuggla

Nä, och så kan det vara i fåglarnas värld. Allt stämmer inte med vad man ser i fågelböcker och på bilder. Fåglar ändrar uttryck likväl som oss människor, beroende på vilken situation man befinner sig i. Annat som spelar in är ljus, årstid, väder, vind, biotop etc etc...

// Daniel

Ja, det har du ju rätt i. Tyckte bara att de hade så runda fina huvuden och inte en tillstymmelse till horn...
//Ulrika
 
Havsörnar

Jag är helt ny på det här, både med fotografering och fågelskådning. Igår var jag och min väldigt fågelintresserade 8-åriga dotter vid Näsbyholmsjön (Skåne). Vi såg två större fåglar på andra sidan sjön, och jag vill gärna få det till att det var två havsörnar vi såg. I allla fall den ena. Någon kunnig som kan bekräfta min gissning, eller rätta mig? Jag tycker att siluetten påminner väldigt mycket om havsörn, ialla fall i min fågelbok.

Bilderna är usla, har endast ett 200mm objektiv, så bilderna är kraftigt beskurna. Första gången jag är ute och fotograferar dessutom, har bara haft kameran i knappt en vecka.
Förmodad örn siluett.jpg

Förmodad örn1.jpg

Förmodad örn 2.jpg
 
Senast ändrad:
ANNONS