Annons

Fågelidentifikation

Några ölänningar till...

Ett par sångare inleder jag med, en med tydligt ögonbrynssträck och en utan. Den i trädet lät konstigt tyckte jag, jag har inga som helst gissningar...

Därefter något jag gissade var en grå flugsnappare, men jag tyckte fläckarna var stora?!

Sedan följen en snäppa som jag får till kustvariant, stämmer det?

Till sist en mås av ung sort, som är allt för svart och vit för att vara en fisk- eller skrattmås. Min gissning får bli dvärgmås.

Tack på förhand!!
 

Bilagor

  • sangare1.jpg
    sangare1.jpg
    14.9 KB · Visningar: 457
  • sangare2.jpg
    sangare2.jpg
    24.9 KB · Visningar: 458
  • graflug.jpg
    graflug.jpg
    12.1 KB · Visningar: 462
  • kustsnappa.jpg
    kustsnappa.jpg
    19.2 KB · Visningar: 461
  • juvmas.jpg
    juvmas.jpg
    13.2 KB · Visningar: 467
Okänd rovfågel

Spenderat en stund med fågelboken men är fortfarande osäker vad det är för fågel.
 

Bilagor

  • Okänd 1.jpg
    Okänd 1.jpg
    40.6 KB · Visningar: 462
  • Okänd 2.jpg
    Okänd 2.jpg
    62.7 KB · Visningar: 449
  • Okänd 3.jpg
    Okänd 3.jpg
    56.4 KB · Visningar: 444
Hey ho!

Frustrerande fotorunda.. Såg tre arter på nära håll som jag inte fotat tidigare, utan att lyckas fånga någon av dem på bild. Bland annat vad som skulle ha varit min första uggla. Jaja, det kommer många fler chanser. :)

Nu till ett par frågor.

1, 2 = Brun kärrhök?
3 = Koltrastunge?
4 = Löv- eller gransångare? Okej, dålig bild också, men någon som har något bra tips på hur man ser/hör skillnad på dem?

Brun kärrhök x2
Ung rödhake
Lövsångare

// Daniel
 
Gissar jag rätt om jag säger:
1 Tornfalk
2 Havsörn med eventuellt en harunge i klorna
3 Ingen aning, och suddigt blev det, men jag hoppades att "hacket" i vingen och det vita ut i spetsen kanske gör att man kan identifiera den ändå.
4 Sädesärleunge

Tornfalk, havsörn tofsvipa och sädesärla.

// Daniel
 
Okej... Jag vet att det är en nötskrika, men vad äter han? ser ut som en bit av ett fågelägg?.
Den andra fågeln vet jag inte vad det är, men dem tittade blängt och skrek åt varandra.

Så min gissning är att nötskrikan åt x's fågelägg?

Nötskrika med äggskal som sagt, den andra är en taltrast.

// Daniel
 
En liten fågel som byggde bo ovanför ingången till stugan, typiskt. Trodde först det var en näktergal, men det verkar inte stämma. Inte heller flugsnappare, så jag antar att det är nån sångare men jag har inte hittat rätt än.

lite brunare än flugsnappare, lite smäckrare, en halvtydlig ögonstreck, kinden enfärgat ljusbrun, huvan spräcklig

sörmland idag
 

Bilagor

  • 090621 163917.jpg
    090621 163917.jpg
    17.9 KB · Visningar: 432
  • 090621 163919.jpg
    090621 163919.jpg
    14.4 KB · Visningar: 408
Jag bumpar mina frågetecken lite. Någon som kan stötta?

Ett par sångare inleder jag med, en med tydligt ögonbrynssträck och en utan. Den i trädet lät konstigt tyckte jag, jag har inga som helst gissningar...

Därefter något jag gissade var en grå flugsnappare, men jag tyckte fläckarna var stora?!

Sedan följen en snäppa som jag får till kustvariant, stämmer det?

Till sist en mås av ung sort, som är allt för svart och vit för att vara en fisk- eller skrattmås. Min gissning får bli dvärgmås.

Tack på förhand!!
 
Ett par sångare inleder jag med, en med tydligt ögonbrynssträck och en utan. Den i trädet lät konstigt tyckte jag, jag har inga som helst gissningar...

Därefter något jag gissade var en grå flugsnappare, men jag tyckte fläckarna var stora?!

Sedan följen en snäppa som jag får till kustvariant, stämmer det?

Till sist en mås av ung sort, som är allt för svart och vit för att vara en fisk- eller skrattmås. Min gissning får bli dvärgmås.

Tack på förhand!!

Lövsångare, härmsångare, trädpiplärka, kustsnäppor och en dvärgmås.
 
En liten fågel som byggde bo ovanför ingången till stugan, typiskt. Trodde först det var en näktergal, men det verkar inte stämma. Inte heller flugsnappare, så jag antar att det är nån sångare men jag har inte hittat rätt än.

lite brunare än flugsnappare, lite smäckrare, en halvtydlig ögonstreck, kinden enfärgat ljusbrun, huvan spräcklig

sörmland idag

Grå flugsnappare

// Daniel
 
Några fåglar jag är osäker på. Kan det vara en ung busk/stenskvätta och vilken lärka? Bilderna är tagna vid Faludden, Gotland.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP6870.jpg
    _IGP6870.jpg
    35.9 KB · Visningar: 339
  • _IGP6873.jpg
    _IGP6873.jpg
    24.9 KB · Visningar: 341
Vet någon vad detta är för fågel?

Lågt flygande över fältet. Ganska orädd.

Mvh/Roger
 

Bilagor

  • IMG_2924.jpg
    IMG_2924.jpg
    17.5 KB · Visningar: 284
  • IMG_2910.jpg
    IMG_2910.jpg
    12.4 KB · Visningar: 285
  • IMG_2925.jpg
    IMG_2925.jpg
    12 KB · Visningar: 309
ANNONS