Annons

Fågelidentifikation

Hittade den här bilden från förra sommaren, tagen i skåne. Jag har varit övertygad om att det varit en art, men plötsligt blev jag högst osäker och har svävat i väg i alla möjliga riktningar, från sävsparvar och gulsparvar till buskskvätta...
 

Bilagor

  • gammal1.jpg
    gammal1.jpg
    14.8 KB · Visningar: 267
Hittade den här bilden från förra sommaren, tagen i skåne. Jag har varit övertygad om att det varit en art, men plötsligt blev jag högst osäker och har svävat i väg i alla möjliga riktningar, från sävsparvar och gulsparvar till buskskvätta...
En sävsparv är det.

Mvh/ Ola
 
Någon som kan berätta vad detta är för fågel, fotad i hamnområdet i Lidköping för drygt en vecka sedan, är det en hona/hane?

Jag har kollat i min fågelbok, men inte hittat någon art som stämmer in på beskrivningen.
 

Bilagor

  • DSC_0539 kopia.JPG
    DSC_0539 kopia.JPG
    47.4 KB · Visningar: 238
Trädgårdsfågel

Hittade den här men kan inte lista ut vad det är.
Stor eller något större än en s.v. flugsnappare.
/Bo
 

Bilagor

  • 2009_06_23_13734.JPG
    2009_06_23_13734.JPG
    60.4 KB · Visningar: 362
Jag lyckades bli överaskad av en stor rovfågel när jag var ute och fotade, naturligtvis blev det motljusbilder.
Spontant så tänkte jag Ormvråk, men nu när jag tittar igen blir jag lite osäker. Näbben, vingarna, fingrarnas spretighet samt teckningen känns lite fel. Eller?

Kan någon vänlig själ bekräfta min ormvråk eller berätta vad det i så fall är?

Tack på förhand
/Adde
 

Bilagor

  • Fågel1.jpg
    Fågel1.jpg
    10.4 KB · Visningar: 282
  • Fågel2.jpg
    Fågel2.jpg
    12.7 KB · Visningar: 291
Några...

...som jag var lite osäker på efter helgen på Öland, alla tagna midsommarhelgen på kobben i öster alltså.

De två första, små bollar av okänt slag, har faktiskt mycket dålig koll och vågar inte ens gissa...

Den tredje är även den ung, men med tanke på stjärten borde det vara en stenskvätta, men den ser rolig ut i övrigt...

Den sista borde vara en sävsparv, men lite för ogrå näbb, lite för jämnbrunt huvud och en till synes vit nacke gör mig osäker.

Tack och bock som vanligt!!
 

Bilagor

  • liten1.jpg
    liten1.jpg
    47.3 KB · Visningar: 245
  • liten2.jpg
    liten2.jpg
    19.7 KB · Visningar: 242
  • stenskv.jpg
    stenskv.jpg
    8.6 KB · Visningar: 243
  • honasav.jpg
    honasav.jpg
    50.3 KB · Visningar: 242
Kan någon se vad det här är för fågel??
En dålig bild...den är tagen på långt håll o motljus.
Fågeln låg o guppade i vattnet längs kusten utanför Gävle.
 

Bilagor

  • bird.jpg
    bird.jpg
    18.9 KB · Visningar: 242
...som jag var lite osäker på efter helgen på Öland, alla tagna midsommarhelgen på kobben i öster alltså.

De två första, små bollar av okänt slag, har faktiskt mycket dålig koll och vågar inte ens gissa...

Den tredje är även den ung, men med tanke på stjärten borde det vara en stenskvätta, men den ser rolig ut i övrigt...

Den sista borde vara en sävsparv, men lite för ogrå näbb, lite för jämnbrunt huvud och en till synes vit nacke gör mig osäker.

Tack och bock som vanligt!!
På dunbollarna skulle jag gissa på stenskvättor, unga, som just kommit ut ur boet. (Men här är jag inte 100)

Den andre har du helt rätt på, det är också en stenskvätta.

Och den sista har du rätt på igen, en sävsparv, hona skulle jag tro.
 
Jag blev tipsad att denna troligen är en stenskvätta (hona) men han föreslog att jag skulle fråga er här också för att vara säker på saken. Så vad säger ni?

Här är den i en lite större version:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1746413.htm

Edit: Läste lite här ovanför och det ser inte ut att vara en stenskvätta, men kunde det vara en grå flugsnappare? Det gissade jag på före jag fick kommentaren på bilden i länken ovan.
 

Bilagor

  • DSC_2922.JPG
    DSC_2922.JPG
    58.2 KB · Visningar: 218
Senast ändrad:
Jag blev tipsad att denna troligen är en stenskvätta (hona) men han föreslog att jag skulle fråga er här också för att vara säker på saken. Så vad säger ni?

Här är den i en lite större version:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1746413.htm

Edit: Läste lite här ovanför och det ser inte ut att vara en stenskvätta, men kunde det vara en grå flugsnappare? Det gissade jag på före jag fick kommentaren på bilden i länken ovan.


Det är en stenskvätta!
 
ANNONS