Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Birdman

Aktiv medlem
Bara lite nyfiken (eftersom jag också var där och fotade samma fåglar :) ); hur kan man veta att det inte var en duvhök?
/M*
Kroppsbyggnad och "höfter" ter sig rätt smala, stjärthörnen är kantiga. Men det enklaste sättet är att titta på bröst/buk som är grovt tvärvattrat (vilket dessutom gör detta till en ungfågel, adulta har smalare vattring). Unga duvhökar är längssträckade på framsidan. Duvhöken är dessutom en stor fågel, där de största honorna kan närma sig ormvråksstorlek.

// Daniel
 

starhill

Aktiv medlem
Kroppsbyggnad och "höfter" ter sig rätt smala, stjärthörnen är kantiga. Men det enklaste sättet är att titta på bröst/buk som är grovt tvärvattrat (vilket dessutom gör detta till en ungfågel, adulta har smalare vattring). Unga duvhökar är längssträckade på framsidan. Duvhöken är dessutom en stor fågel, där de största honorna kan närma sig ormvråksstorlek.

// Daniel
Mycket intressant! Tusen tack! :)
/M*
 

Auberg

Aktiv medlem
Grå- eller Snösiska?
Båda rapporterades från platsen där bilderna togs.
Om nån kan identifiera så skriv gärna motivering så jag lär mig nåt... :)
Utan att se varken övergump eller undergump skulle jag nog knappt drista mig till att gissa. Dessa siskor är ju notoriskt luriga och överlappen mellan karaktärer är flera. Känslan på denna är gråsiska, mest baserat på att näbben ser hyfsat kraftig ut och att den kanske inte är riktigt typiskt snösiske-ljus.

Mvh/ Ola
 

MixPix

Aktiv medlem
Utan att se varken övergump eller undergump skulle jag nog knappt drista mig till att gissa. Dessa siskor är ju notoriskt luriga och överlappen mellan karaktärer är flera. Känslan på denna är gråsiska, mest baserat på att näbben ser hyfsat kraftig ut och att den kanske inte är riktigt typiskt snösiske-ljus.

Mvh/ Ola
Fick ungefär samma svar från annat håll. Får bli att gå hem o se om man raderat nån gump-bild alltså... :)

Tackar för svar o motivering! :)
 

Auberg

Aktiv medlem
Jag får det till en silvertärna. Fast jag är inte någon expert precis.

Bilderna är väl inte nytagna?
Jag får det också till silvertärna på grund av den hyfsat fina svarta kanten på handen kombinerat med djupröd näbbfärg samt en ganska mörk undersida med ljusare kind (svårt att se trots närbilder). Känslan i form och proportioner är silvertärna för mig.

Mvh/ Ola
 
Silvertärna

Klockren silvertärna. Saknar svart yttre del på näbben, lite nättare över ryggen än fisk-, saknar fisktärnans mörkare teckningar som ger en liten "kil"¨på handens översida mm mm
 
ANNONS