Annons

Fågelidentifikation

För er som inte vet så är Mattias Nordlund flerfaldig Svensk mästare på fågelidentifikation.
Och han är från Norrbotten!!!
Känns bra.:)
-Anders
 
Anders är det du som är och tjyvkikar på dessa sidor åxå ;-)

Det där med SM. Visst vann jag ett år. Men långt ifrån alla de bästa i svea rike ställde upp så titeln är missvisande.

Finns givetvis de som slår mig alla dagar.

Och till alla som är intresserade av artbestämning av fåglar på foton kan sägas att man bör minnsa att vi alla gör fel ibland. Om man inte bestämmer fel ibland, då är något fel.

(Nu hade detta inlägg inget konkret med "fågelid." att göra. Kanske blir man avstängd från FS ;-)

/Mattias
 
Vad är detta?

Sågs tidigt i morse vid en kall källsjö i södermanland.

Obetydligt större än en Sädesärla, även med lite vipp på stjärten. Hann se när den flög att den hade vita vingband, men resten mörk/vattrad(?).

Såg ut som en väldigt liten strandskata med kortare och mörkare näbb.

Ursäkta den usla bilden, det var mörkt och jag försökte köra bil samtidigt...
 

Bilagor

  • dsc_6469-01.jpg
    dsc_6469-01.jpg
    46.6 KB · Visningar: 332
Igen ett önskemål om verifiering. Eftersom jag tänkte rapportera denna till "Svalan" så undviker jag gärna risken att göra bort mig alltför mycket. Detta är min andra obs på vad jag tror är en drillsnäppa. Beteende stämmer perfekt (gungar med bakkroppen hela tiden) liksom den vita teckningen som går upp i armbågen. Det vita ögonstrecket är dock lite väl långt när jag jämför med bilder i "Fågelguiden". Har jag rätt?
 

Bilagor

  • drillsnäppafotosidan.jpg
    drillsnäppafotosidan.jpg
    39.4 KB · Visningar: 579
Vilken fågel

Hej

Räddade denna fågel då han fastnat i en gödselbrunn och hade brutit vingen.

Använde mina skolkunskaper från djursjukvård och försökte hjälpa honom att bli bättre. Nu simmar han i en liten pool och ser mycket piggare ut.

men, frågan är ju, vad är det för fågel. Nån simfågel, men jag fick IG i artbestämning så jag behöver hjälp.

Bilden är tagen i hans bur.

mvh

marcus
 

Bilagor

  • img_6390.jpg
    img_6390.jpg
    34 KB · Visningar: 546
Hallå!

Jag fotograferade denna fågel vid Rynningeviken i Örebro idag.
Är lite inne på att det är en bivråk, men vill gärna höra vad ni kunniga säger.?

// Tobbe
 

Bilagor

  • bivråkfi.jpg
    bivråkfi.jpg
    96.7 KB · Visningar: 494
Aquila79 skrev:
Fin bild på (hona?) bivråk.

Tack för ditt svar David!

Här kommer en annan fågel där bilden dessvärre inte håller samma kvalité som den tidigare.
Jag gissar att det är en sparvhök (kanske att jag vågar chansa på att det är en hona också), men vad säger du?
Eller så kanske finns det någon annan som vet?

// Tobbe
 

Bilagor

  • sparvhök2.jpg
    sparvhök2.jpg
    97.6 KB · Visningar: 468
boxen skrev:
Tack för ditt svar David!

Här kommer en annan fågel där bilden dessvärre inte håller samma kvalité som den tidigare.
Jag gissar att det är en sparvhök (kanske att jag vågar chansa på att det är en hona också), men vad säger du?
Eller så kanske finns det någon annan som vet?

// Tobbe

Sparvhök helt klart, troligen en ungfågel. Kön vågar jag inte gissa, om man öht kan avgöra det på den bilden.
 
ANNONS