Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tbirder

Aktiv medlem
Hej!

Jag fick kort på två olika sångare vid Trönninge ängar i Halmstad igår. De två första korten är på en fågel och nästa två på på en annan. Är där någon som kan säga vilka arter det är?

Mvh,
Andreas
Den övre är en gransångare.

Den undre bör vara en rör- eller kärrsångare, förmodligen ung med det ljusa ögat. Att den ser ut att sitta i annan vegetation än vass, plus att näbben ser rätt kort ut skulle kunna peka mot kärrsångare, men de är väldigt lika de här arterna.

Mvh, Toni
 

snakebunk

Aktiv medlem
Den övre är en gransångare.

Den undre bör vara en rör- eller kärrsångare, förmodligen ung med det ljusa ögat. Att den ser ut att sitta i annan vegetation än vass, plus att näbben ser rätt kort ut skulle kunna peka mot kärrsångare, men de är väldigt lika de här arterna.

Mvh, Toni
Tack för svaret!
 

Orre

Avslutat medlemskap
Litet konfys efter dagens tur till Trönninge. Hoppas jag fått ihop det rätt
Glutt och rödbena?
Drillsnäppa?
Svartsnäppa?
Brushane?
Enkel/dubbel?

Tack på förhand :) /Frode
Jag instämmer med alla. Vet ej heller vilken beckasin på sista bilden, men näbben ser mycket lång ut vilket borde ge enkelbeckasin.

//Benny
 

holmbo

Aktiv medlem
Hittade dom här bilderna (samma fåglar på bägge). Efter lite bläddrande i fågelboken fick jag det till gluttsnäppa på den vita stjärten och kilen på ryggen.
Kan det stämma?

//Lars
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Hittade dom här bilderna (samma fåglar på bägge). Efter lite bläddrande i fågelboken fick jag det till gluttsnäppa på den vita stjärten och kilen på ryggen.
Kan det stämma?

//Lars
Torde vara gluttisar ja. Svartsnäppan har samma teckning på ovansidan, dvs vit stjärt med dito lång ryggkil. Svarten har dock en smalare, rak och längre näbb, vilket "dina" fåglar inte uppvisar (=gluttsnäppa).

/Oscar
 
ANNONS