Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hej!

Jag fick kort på två olika sångare vid Trönninge ängar i Halmstad igår. De två första korten är på en fågel och nästa två på på en annan. Är där någon som kan säga vilka arter det är?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • gransångare.jpg
    gransångare.jpg
    181 KB · Visningar: 80
  • gransångare-2.jpg
    gransångare-2.jpg
    234.1 KB · Visningar: 81
  • kärrsångare.jpg
    kärrsångare.jpg
    228.6 KB · Visningar: 81
  • kärrsångare-2.jpg
    kärrsångare-2.jpg
    224.7 KB · Visningar: 80
Hej!

Jag fick kort på två olika sångare vid Trönninge ängar i Halmstad igår. De två första korten är på en fågel och nästa två på på en annan. Är där någon som kan säga vilka arter det är?

Mvh,
Andreas

Den övre är en gransångare.

Den undre bör vara en rör- eller kärrsångare, förmodligen ung med det ljusa ögat. Att den ser ut att sitta i annan vegetation än vass, plus att näbben ser rätt kort ut skulle kunna peka mot kärrsångare, men de är väldigt lika de här arterna.

Mvh, Toni
 
Den övre är en gransångare.

Den undre bör vara en rör- eller kärrsångare, förmodligen ung med det ljusa ögat. Att den ser ut att sitta i annan vegetation än vass, plus att näbben ser rätt kort ut skulle kunna peka mot kärrsångare, men de är väldigt lika de här arterna.

Mvh, Toni

Tack för svaret!
 
Har sökt lite på nätet men hittar inget på denna pippi. Ni skrattar säkert för det enda jag kan känna igen är en gråsparv. Kom nu inte och säg att detta är en gråsparv :/
 

Bilagor

  • LTF_2161_rt01_small.jpg
    LTF_2161_rt01_small.jpg
    498.9 KB · Visningar: 54
  • LTF_2158_rt01_small.jpg
    LTF_2158_rt01_small.jpg
    527.1 KB · Visningar: 58
  • LTF_2165_rt01_small.jpg
    LTF_2165_rt01_small.jpg
    508.5 KB · Visningar: 53
Litet konfys efter dagens tur till Trönninge. Hoppas jag fått ihop det rätt
Glutt och rödbena?
Drillsnäppa?
Svartsnäppa?
Brushane?
Enkel/dubbel?

Tack på förhand :) /Frode
 

Bilagor

  • _D807307.jpg
    _D807307.jpg
    74.6 KB · Visningar: 60
  • _D807303.jpg
    _D807303.jpg
    61.3 KB · Visningar: 55
  • _D401308.jpg
    _D401308.jpg
    58.9 KB · Visningar: 48
  • _D401298.jpg
    _D401298.jpg
    102.6 KB · Visningar: 48
  • _D807299.jpg
    _D807299.jpg
    69.2 KB · Visningar: 46
Litet konfys efter dagens tur till Trönninge. Hoppas jag fått ihop det rätt
Glutt och rödbena?
Drillsnäppa?
Svartsnäppa?
Brushane?
Enkel/dubbel?

Tack på förhand :) /Frode

Jag instämmer med alla. Vet ej heller vilken beckasin på sista bilden, men näbben ser mycket lång ut vilket borde ge enkelbeckasin.

//Benny
 
Hittade dom här bilderna (samma fåglar på bägge). Efter lite bläddrande i fågelboken fick jag det till gluttsnäppa på den vita stjärten och kilen på ryggen.
Kan det stämma?

//Lars
 

Bilagor

  • __IGP7670.jpg
    __IGP7670.jpg
    14.7 KB · Visningar: 479
  • __IGP7672.jpg
    __IGP7672.jpg
    11.6 KB · Visningar: 469
Hittade dom här bilderna (samma fåglar på bägge). Efter lite bläddrande i fågelboken fick jag det till gluttsnäppa på den vita stjärten och kilen på ryggen.
Kan det stämma?

//Lars

Torde vara gluttisar ja. Svartsnäppan har samma teckning på ovansidan, dvs vit stjärt med dito lång ryggkil. Svarten har dock en smalare, rak och längre näbb, vilket "dina" fåglar inte uppvisar (=gluttsnäppa).

/Oscar
 
ANNONS