Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Astacus

Aktiv medlem
Lövsångare. Tydligt gul i "ansiktet", ögonbrynstrecket, strupe-haka-bröst (nästan så det för tankarna till grönsångare) samt ger ett lite större/kraftigare intryck (subjektivt på bild dock) än vad den klenare gransångaren.

/Oscar
Daniel & Stefan, stort tack! Självklart var det lövsångare jag hoppats på, så tidigt har jag aldrig sett den här!

Ny fråga, tog en bild på denna igår och tyckte spontant "brun kärrhök" men teckningen ser lite konstig ut ?
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Hej!

Vad kan det här vara för någon tita? Fotograferad idag nära havet i Halland hoppandes runt i en enbuske.

Mvh,
Andreas
Entita. Liten haklapp, glänsande svart hjässa, vit fläck på sidan av näbbens bas, ingen tjurnacke, ingen tydlig avgränsning mellan vit kind och bröst/sida och avsaknad av vit vingpanel är karaktärer som skiljer den från talltitan.

Mvh, Toni
 

snakebunk

Aktiv medlem
Entita. Liten haklapp, glänsande svart hjässa, vit fläck på sidan av näbbens bas, ingen tjurnacke, ingen tydlig avgränsning mellan vit kind och bröst/sida och avsaknad av vit vingpanel är karaktärer som skiljer den från talltitan.

Mvh, Toni
Tack för det fina svaret! Jag var inne på entita men kände mig inte säker.
 

Måns H

Aktiv medlem
Kråka med byxor?

Har inget foto men frågar expertisen ändå. Häromdan (alltså mitten av april) såg jag en kråka nere i Strömparken.

Den (kråkan) var så himla fin i fjäderdräkten! Nyputsad, blank och fin.

På benen hade den nåt som närmast såg ut som kortbyxor (fast av fjädrar förstås) och näbben verkade också ha lite fjädrar eller i alla fall nåt lurv närmast huvudet.

Har kollat på nätet och Corvus cornix verkar stämma, men byxorna?
 

gavia

Aktiv medlem
Har inget foto men frågar expertisen ändå. Häromdan (alltså mitten av april) såg jag en kråka nere i Strömparken.

Den (kråkan) var så himla fin i fjäderdräkten! Nyputsad, blank och fin.

På benen hade den nåt som närmast såg ut som kortbyxor (fast av fjädrar förstås) och näbben verkade också ha lite fjädrar eller i alla fall nåt lurv närmast huvudet.

Har kollat på nätet och Corvus cornix verkar stämma, men byxorna?
NR1 vore bra att veta var strömparken ligger!

mkt fjäderklädda byxor har ju annars råka. men den är lättare att se skillnad på andra sätt.
kan det vara landskrona???

Med vänlig hälsning peter
 

jn4u

Aktiv medlem
Jag gissar att detta är en hök? Den flög bara över åkern där jag satt med mitt gömsle och jag hade tur att den slog sig ned i en gran ett litet bit från mig. Jag tycker att den vad rätt liten så jag gissar på sparvhök? Om så är fallet tala gärna om lite vad ni tar den på. Bilden är beskuren för man skall se bättre.
 

Bilagor

H_W

Aktiv medlem
Jag gissar att detta är en hök? Den flög bara över åkern där jag satt med mitt gömsle och jag hade tur att den slog sig ned i en gran ett litet bit från mig. Jag tycker att den vad rätt liten så jag gissar på sparvhök? Om så är fallet tala gärna om lite vad ni tar den på. Bilden är beskuren för man skall se bättre.
Jag vill ha det till en duvhök. Ett brandgult öga skvallrar om det. Storleksmässigt bör det vara en hane I så fall.
 

jn4u

Aktiv medlem
Så dessa gynnare varje morgon på åker, försökte att krypa närma med de ville inte släppa mig inpå. Detta är den bästa bilden jag fick kraftigt beskuren. Är det en taltrast jag ser på bilden?

Den har inte vita kinden för en dubbletrast? Och en björktrast stämmer inte...
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Jag gissar att detta är en hök? Den flög bara över åkern där jag satt med mitt gömsle och jag hade tur att den slog sig ned i en gran ett litet bit från mig. Jag tycker att den vad rätt liten så jag gissar på sparvhök? Om så är fallet tala gärna om lite vad ni tar den på. Bilden är beskuren för man skall se bättre.
Det är en sparvhök, sannolikt en hona.
Ovansidan är jämnt mörkgrå, vilket betyder att det är en adult fågel. Det man främst har att gå på i den här bilden är huvudets form, utseende och proportioner. En relativt klen näbb, runt huvud och klent ögonbrynsstreck är sparvhökskaraktärer. En ad duvhök har kraftigare näbb, kraftigare och tydligare ögonbrynsstreck och oftast ett rejält mörkt kindparti som kontrasterar starkt mot ögonbrynstreck och hakparti. Huvudet har också lite andra proportioner på duvhök, och är lite mindre i förhållande till kroppen.

EDIT: Kan tillägga att duvhökens stjärt är något rundad i hörnen. Sparvhöken är vassare i kanterna.

Mvh, Toni
 
ANNONS