Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Så dessa gynnare varje morgon på åker, försökte att krypa närma med de ville inte släppa mig inpå. Detta är den bästa bilden jag fick kraftigt beskuren. Är det en taltrast jag ser på bilden?

Den har inte vita kinden för en dubbletrast? Och en björktrast stämmer inte...
Taltrast. Se bl.a de pilspetsformade fläckarna på kroppsundersidan.

/Oscar
 

Måns H

Aktiv medlem
Råka, yngre

NR1 vore bra att veta var strömparken ligger!

mkt fjäderklädda byxor har ju annars råka. men den är lättare att se skillnad på andra sätt.
kan det vara landskrona???

Med vänlig hälsning peter
Hej Peter och tack för svar!
1. Denna Strömparken ligger i Norrköping, mitt i stan. Gott om folk och fåglar. Många sorters änder, vitfågel, svartfågel, t o m ett hägerpar ibland.
2. Råka stämmer. Juvenil/subadult. Både byxor, näsborrsbekllädnad och blå glans.

Kul att få svar!

Med vänlig hälsning

Måns
 

Hasseg

Aktiv medlem
En fågel från Spanien

såg denna fågel i en park när jag vi var i Torrevieja (tror jag såg samma på Gran canaria)
Vet ni vad det är för sort
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Tack Toni! Snabb var du också. Jag tror jag får byta ut min fågelbok. För den stämmer rätt dåligt med verkligheten.

Micke.
Ja tyvärr finns det många fågelböcker, även nya, som inte håller måttet. Jag brukar rekommendera Nordens Fåglar (Staav & Fransson), samt förstås Fågelguiden (Svensson) som står outstanding som det bästa bestämningsverket, men som kan vara lite förvillande för nybörjaren eftersom så många arter tas upp som normalt inte ses i Sverige.
 

Måns H

Aktiv medlem
Ja tyvärr finns det många fågelböcker, även nya, som inte håller måttet. Jag brukar rekommendera Nordens Fåglar (Staav & Fransson), samt förstås Fågelguiden (Svensson) som står outstanding som det bästa bestämningsverket, men som kan vara lite förvillande för nybörjaren eftersom så många arter tas upp som normalt inte ses i Sverige.
Saknar också en bok som handlar om de fåglar man ser i den svenska verkligheten. Kollade nyss efter Nordens Fåglar, slut på förlaget. Om man ändå ska köpa antikvariskt, finns nån gammal god klassiker att kika efter? Svenska Fåglar eller för min del Gotländska fåglar skulle räcka gott.

(Använder Lars Jonssons Fåglar i Europa, Nordafrika och Mellanöstern.)
 

fotok

Aktiv medlem
Saknar också en bok som handlar om de fåglar man ser i den svenska verkligheten. Kollade nyss efter Nordens Fåglar, slut på förlaget. Om man ändå ska köpa antikvariskt, finns nån gammal god klassiker att kika efter? Svenska Fåglar eller för min del Gotländska fåglar skulle räcka gott.

(Använder Lars Jonssons Fåglar i Europa, Nordafrika och Mellanöstern.)
www.bokborsen.se finns en del smått och gott, till rimliga priser. Bl a "Nordens fåglar".
/Bo
 

Tbirder

Aktiv medlem
Saknar också en bok som handlar om de fåglar man ser i den svenska verkligheten. Kollade nyss efter Nordens Fåglar, slut på förlaget. Om man ändå ska köpa antikvariskt, finns nån gammal god klassiker att kika efter? Svenska Fåglar eller för min del Gotländska fåglar skulle räcka gott.

(Använder Lars Jonssons Fåglar i Europa, Nordafrika och Mellanöstern.)
Ajdå. Synd att den är slutsåld.
Leta efter senaste utgåvan om ni köper den begagnat. Framsidan på den ser ut så här: http://www.bokus.com/bok/9789151846675/nordens-faglar/

Jonssons är också en mycket bra bok, men precis som Fågelguiden lite för omfattande för en nybörjare. Men det beror förstås också på ambitionsnivån hos den som använder boken. Är man vetgirig och intresserad lär man sig snart vilka arter som normalt håller till här hos oss.
 

Måns H

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Den här har jag inte sett själv, men den är säkert mycket bra, speciellt eftersom Magnus Ullman är författare och fotograf. Han är en av de allra bästa på båda områdena.
Väl värt att kolla den boken. Jag beställde ett ex på Adlibris. 179:- med frakt.

Vill också passa på att tacka för all info som kommer här på Fågelidentifikation!
 

jn4u

Aktiv medlem
Ja tyvärr finns det många fågelböcker, även nya, som inte håller måttet. Jag brukar rekommendera Nordens Fåglar (Staav & Fransson), samt förstås Fågelguiden (Svensson) som står outstanding som det bästa bestämningsverket, men som kan vara lite förvillande för nybörjaren eftersom så många arter tas upp som normalt inte ses i Sverige.
Jag gillar inte alls fågelböcker från A till Ö, Jag började med att fotografera för många år sedan och för 3år sedan hamnade jag i fåglarnas värld. Man börjar med boken Vilken fågel? :
lär dig känna igen alla Sveriges arter, Där lär man sig vad som finns vad och vilken större grupp det är? Så funderar jag äter denna fågel insäkter eller frö etc... Den boken
behandlar det. Sedan använder jag två andra häften,

Asköviken naturskola har gett ut ett efter som beskriver vilka fåglar som finns i vatten, vidare upp blåa borden, och upp till skogen, vassen etc. Om jag har fotograferat något i vassen
börjar jag här, tittar vilka arter finns där som är vanliga. Att jag skulle ha hittat en raritet är nog snarare en ovanlighet.

Om jag är i jordbruklandskap, Använder jag jordbrukverket häfte, fåglar i Jordbruklandskapet eller appen som de har gjort. Speciellt riktigt är det om man är på en gård med skiftande
ekologiskt landskap. På besprutade sterila landskap hittar jag mindre fåglarna.

Om det är på vintern. Har jag tittat i böcker av typen våra vanligaste fåglar vi fågelbordet.

Jag har fått tag i massor av sådan här häften, är vi på ett naturm plockar jag de små häftna som finns, de heter typ dessa fåglar ser du här. Står man vid ett gömsle vid finns det ofta
en tavla som visar vilka arter man ser i denna miljö. Jag fotograferar av för att ha med mig hem till min miljö.

I min kommun har man gett ut en bok där man har med varje naturresarvat. I texten till den boken står vad man ser. Det intressant är så lärde jag mig att här är en miljö för strömstare,
och forsärla, här lever rosen finken. Åker dit och tittar om jag kan hitta fåglarna där med en kikare.

Mina föräldar lever i en sjö i skogen, tror det kallas att den är näringsfattig och det är mycket tall skog, lite gran, inga alls lövträd. Där har jag fotograferat fiskgjuse, lommar,
kanada gäss, Runt stränderna har sätt olika fåglar för den miljön, trädkrypare, blåmes, tallgoxe, tofsmes...

Efter att ha letat på barn avdelningen på bibblan i stan om titta på dina första fåglar, Där stod massa saker om miljön för exempelvis stjärtmes, som lärde mig vad jag skulle titta
efter dem, Så nu vet jag vad det är på sommaren, inte bara på baksidan från min lägenhet.

Jag börjar alltså med miljön. Vad befinner jag mig. Jag tror ju knappast man skulle ta fisk gädda i en öken exempelvis...

När jag sedan har ringat in gruppen och miljön. Så har jag ofta grupp fåglar tror det kan vad. Då brukar jag ta fram den nya boken "Fåglarna i Sverige - antal och förekomst" och
boken Fågelguiden,

Alla fåglar och djur har ju sin plats där de lever och etc. Oftast finner man denna info i häften från Jordbruksverket, Länsstyrelsen, Och i böcker för jägare,
 
ANNONS