Annons

Fågelidentifikation

Newman75

Aktiv medlem
Svalor eller tornseglare?

Var på guidad fågelvanding i Limhamns Kalkbrott, Malmö idag som normalt sett har tillträdes förbud.

Är det svalor eller tornseglare som kretsar runt pilgrimsfalken? Jag är till 99% säker på att guiden och de som kan bättre än mig sade hussvalor på guidningen, men samtidigt försökte jag få till ett par bra bilder så jag kan ju ha förväxlat tillfällena men jag hörde inget om tornseglare under guidningen alls vad jag kan minnas.

Går det att avgöra på den här dåliga bilden vad det var?
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Var på guidad fågelvanding i Limhamns Kalkbrott, Malmö idag som normalt sett har tillträdes förbud.

Är det svalor eller tornseglare som kretsar runt pilgrimsfalken? Jag är till 99% säker på att guiden och de som kan bättre än mig sade hussvalor på guidningen, men samtidigt försökte jag få till ett par bra bilder så jag kan ju ha förväxlat tillfällena men jag hörde inget om tornseglare under guidningen alls vad jag kan minnas.

Går det att avgöra på den här dåliga bilden vad det var?
ja, tornseglare är det..

Med vänlig hälsning peter
 

jn4u

Aktiv medlem
Jag vad ute i skogen och när kom gående fick jag hör ett kort "dir, dir, dir". När jag gick in från åkern till gärdet i lövskogen satt denna gynnare. Jag spelade in hur det lät via mobilen. När jag sedan försöker jämföra det med olika "sångare" hittar jag inget som stämmer...

Lyssna och titta på bilden...


https://www.dropbox.com/s/k0enp8hk4jgehmd/fagel.mp3

Utav någon annledning får jag bara ljudet att fungera i vissa spelare. Inte Foobar2000 men inbyggda spelaren i windows fungerar.
 

Bilagor

Senast ändrad:

jn4u

Aktiv medlem
Jag tror att detta är en brun kärrhöks hona. Men med min kunskap skulle jag inte vara förvånad om det är en vanlig ormvråk. Miljön stämmer dock inte alls för brun kärrhök i min värkd. Mitt ute på en åker ganska långt från närmsta kärr med vass. Det vad totalt 4 st med...
 

Bilagor

jn4u

Aktiv medlem
I samma område om bilden är ovan. Vad jag ett par dag innan och letade efter Röd Glada, de är inte så vanlig i mina trakter runt Jönköping. Men förra året hade vi ett par där jag bor. Tittat efter dem i år. Men ingen har sätt dem. När jag granska bilder hemma tycker jag att denna har en klyven skärt men jag kanske har helt fel. Om jag jämför bilden jag tog ovan där jag sitter och funderar på om det är kärrhök eller glada. Så är kärrhöks hane mera vit under hela vingen?
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Jag tror att detta är en brun kärrhöks hona. Men med min kunskap skulle jag inte vara förvånad om det är en vanlig ormvråk. Miljön stämmer dock inte alls för brun kärrhök i min värkd. Mitt ute på en åker ganska långt från närmsta kärr med vass. Det vad totalt 4 st med...
Du har rätt. Bruna kärrhökar jagar ofta i jordbrukslandskapet.

Mvh Toni
 

Tbirder

Aktiv medlem
I samma område om bilden är ovan. Vad jag ett par dag innan och letade efter Röd Glada, de är inte så vanlig i mina trakter runt Jönköping. Men förra året hade vi ett par där jag bor. Tittat efter dem i år. Men ingen har sätt dem. När jag granska bilder hemma tycker jag att denna har en klyven skärt men jag kanske har helt fel. Om jag jämför bilden jag tog ovan där jag sitter och funderar på om det är kärrhök eller glada. Så är kärrhöks hane mera vit under hela vingen?
Röd glada. Jag är lite stressad och hinner inte gå in på skiljande dräktkaraktärer. Någon annan hjälper dig säkert med det :)

Mvh Toni
 

jn4u

Aktiv medlem
Du har rätt. Bruna kärrhökar jagar ofta i jordbrukslandskapet.

Mvh Toni
Jo det har rapporterats brun kärrhök runt "åsa gård/martins gården" (Jönköping) av en bob lind på svalan. Han skriver att det bara skall vara en hane i kommentaren. Då kan jag fylla i att det är 4 stycken och en av dem är en hona. Som du skrev på bilden. Det är samma gård som gladan vad förra året.
 

jn4u

Aktiv medlem
Röd glada. Jag är lite stressad och hinner inte gå in på skiljande dräktkaraktärer. Någon annan hjälper dig säkert med det :)

Mvh Toni
Räcker fullt och gått. Då vet jag att Röda Gladan är tillbaka vid åsa gård i Jönköping i år igen. Tog bilden där i början av veckan. Roligt att se Både glada och kärrhök över samma åker.
 

jn4u

Aktiv medlem
Har varit i Gränna och tittat efter mindre flugsnappare. I området där jag letade finns det rapporter men tyvärr så tror jag inte jag såg eller hörde den. Det enda jag fick på bild vad detta men tycker att den är för röd på hela huvudet. Ser ut som något annat än det jag letar efter... Min värld är det en vanlig rödhake...
 

Bilagor

filrob88

Avslutat medlemskap
Ett par osäkra kort från kvällens skådarrunda. Samtliga från Bunkeflo strandängar nu ikväll.

1. Suddmes?

2. Juvenil Stare?

3. Troligen gräsand, den som liknar en hona ser ut att ha svart näbb, därför osäker.
 

Bilagor

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
Har en "Kornknarr"-hane som håller till på ett fällt intil där jag bor och ropar efter en hona hela nätterna (otroligt högt ljud för en sån liten fågel)... Har dagtid försökt få en bild på fågeln men det var svårare än jag trodde, den gömmer sig i det höga gräset och är tyst på dagtid.. på kvällen är det enklare då den låter hela nätterna..

HAr ni några tips på hur jag ska få en bild på denna fågel?
 

gavia

Aktiv medlem
Har varit i Gränna och tittat efter mindre flugsnappare. I området där jag letade finns det rapporter men tyvärr så tror jag inte jag såg eller hörde den. Det enda jag fick på bild vad detta men tycker att den är för röd på hela huvudet. Ser ut som något annat än det jag letar efter... Min värld är det en vanlig rödhake...
visst är det en rödhake...

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS