Annons

Fågelidentifikation

gavia

Aktiv medlem
Har varit i Gränna och tittat efter mindre flugsnappare. I området där jag letade finns det rapporter men tyvärr så tror jag inte jag såg eller hörde den. Det enda jag fick på bild vad detta men tycker att den är för röd på hela huvudet. Ser ut som något annat än det jag letar efter... Min värld är det en vanlig rödhake...
jag har varit o sett o hört (o fotat) mindre flugsnappare i västanå n.r.
flera ggr dessutom, men sist jag var där så var den rätt tyst o sjöng inte mkt.

Med vänlig hälsning peter
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Vilken fågel är detta

Behöver hjälp med att identifiera denna lilla skönhet jag fångade för några veckor sedan i södra Bosnien.
All hjälp uppskattas.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
vill lägga till en högst personlig åsikt, det är nog en av de vackraste fåglar man kan se i Sverige. dessutom låter de väldigt vackert. i länken så fanns det tyvärr inte ngn ljudlänk. men är man nyfiken kan man testa
xenocanto.org där finns många läten att lyssna på utan kostnad.

de häckade bla i Sverige på 70-talet två år på raken i Huskvarna.

Med vänlig hälsning peter
 

larsak

Aktiv medlem
troligen en gråtrut
fiskgjuse, trol en hanne.

Med vänlig hälsning peter
Jag är långt ifrån någon expert men min magkänsla sa bivråk på den andra bilden. Reagerade mest på huvudets form och den markerade randen i vingarnas bakkant.

Vad är det som får dig att säga fiskgjuse?

/Lars - som gärna vill lära sig mer
 

Coff

Aktiv medlem
Har en "Kornknarr"-hane som håller till på ett fällt intil där jag bor och ropar efter en hona hela nätterna (otroligt högt ljud för en sån liten fågel)... Har dagtid försökt få en bild på fågeln men det var svårare än jag trodde, den gömmer sig i det höga gräset och är tyst på dagtid.. på kvällen är det enklare då den låter hela nätterna..

HAr ni några tips på hur jag ska få en bild på denna fågel?
Ja de är ju svåra, för de gömmer sig bra som sagt. Har läst att vattenrallen, som är en annan svår, kan få man syn på när ungarna flygtränar ovanför vassen. Kanske gäller för kornknarren också? Om den lyckas med en häckning då förstås.

Mvh Christoffer
 

gavia

Aktiv medlem
Jag är långt ifrån någon expert men min magkänsla sa bivråk på den andra bilden. Reagerade mest på huvudets form och den markerade randen i vingarnas bakkant.

Vad är det som får dig att säga fiskgjuse?

/Lars - som gärna vill lära sig mer
att ta "bilder ur sitt sammanhang" på fåglar, dvs när de flyger förbi är ibland en stor utmaning. man får ingen jizz, hur fort de flyger, hur håller de vingarna, läten, etc etc.

just denna fågel du frågar efter är i första hand ansiktsteckningen som fäller ett snabbt avgörande.
sen är så här ljusa bivråkar mkt ovanliga. det är lite svårt att se men en bivråk skulle ha bandade armpennor som möjligen/troligen skulle synas på din bild. att det är en hanne beror på avsaknaden bröstband som är synligt på din bild.
annars är just rovfåglar lättast att se artkaraktärer rakt underifrån.

vill du lära dig mer, så finns det många lokala fågelklubbar som har olika typer av excursioner där man lär sig mkt som nybörjare. LUND har väl en rätt aktiv fågelklubb dessutom. rekommenderas varmt.

Med vänlig hälsning peter
 

Beethoven

Medlem
Två fåglar

Här kommer ett par fåglar som jag vore tacksam för lite hjälp att artbestämma. Båda bilderna togs i norra Härjedalen förra helgen.

Den första fågeln observerades i Ljungans strömmande vatten på morgonen/förmiddagen. Det syns inte så tydligt på bilden, men näbben var mörk och något rödaktig, och huvudet var helt svart.

Den andra fågeln (ängspiplärka?) observerades i vägkanten på Flatruet på kvällen.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Här kommer ett par fåglar som jag vore tacksam för lite hjälp att artbestämma. Båda bilderna togs i norra Härjedalen förra helgen.

Den första fågeln observerades i Ljungans strömmande vatten på morgonen/förmiddagen. Det syns inte så tydligt på bilden, men näbben var mörk och något rödaktig, och huvudet var helt svart.

Den andra fågeln (ängspiplärka?) observerades i vägkanten på Flatruet på kvällen.
fågeln i strömmen måste väl vara en strömand då....
nä, skämt o sido är det en strorskrake, hanne

den andra är mkt riktigt en piplärka. det verkar inte vara en rödstrupig o med tanke på lokalen så är det till trots den rätt grå färgskalan i bilden en ängspip. som är en av de allra vanligaste fåglarna i fjällen.

Med vänlig hälsning peter
 

Malinee

Ny medlem
Juvenil Råka

Är detta en svartkråka eller en råka eller är jag helt ute och cyklar?

/Karl
Jag gissar på en juvenil Råka. Råkan har längre handpennor och smalare, spetsigare näbb än kråkan/svartkråkan (vilket syns tydligt på din bild). Tycker även att man kan skymta den juvenila råkans näsborrsbefjädring vid basen på den (fortfarande) mörka näbben.

Mvh, Malinee
 

Beethoven

Medlem
fågeln i strömmen måste väl vara en strömand då....
nä, skämt o sido är det en strorskrake, hanne

den andra är mkt riktigt en piplärka. det verkar inte vara en rödstrupig o med tanke på lokalen så är det till trots den rätt grå färgskalan i bilden en ängspip. som är en av de allra vanligaste fåglarna i fjällen.

Med vänlig hälsning peter
Tack så mycket!
 

Tbirder

Aktiv medlem
troligen en gråtrut
fiskgjuse, trol en hanne.

Med vänlig hälsning peter
Peter kan det här med fåglar, väldigt mycket bättre än de flesta. Men här tror jag du tittat lite för snabbt på bilden Peter. Det är ju en ljus hane bivråk. Svart vingbakkant, fingrarna svarta bara i topparna, grått huvud t.ex. skiljer från fiskgjusen.

Ha det bra, alla gör vi våra fel ibland, även jag :)

Toni
 

Bengf

Aktiv medlem
Beställde boken " Vilken fågel " av Magnus Ullman. Tipset fick jag här på sidorna. En alldeles utmärkt bok som försöker att underlätta vid den mycket svåra konsten att avgöra vilken fågel man ser för ögat.

Avsnittet om våra sångare där Ullman börjar att räkna upp dom alla från rörsångare till härmsångare tror det blev en 16 st gjorde mig förbluffad att det finns så många, Flodsångare hade jag aldrig hört talas om som ett exempel ett annat exempel var ärtsångare.


Hualigen vad svårt att avgöra då skuggor och ljus och kvicka fåglar, ( dom sitter inte alltid stilla på nära håll under så långa stunder )- rör sig framför en skakig kikare. Att några stycken här på sidorna ändå lyckas att se vilken fågel det är, är djupt imponerande. är den inskickade bilden klar och tydlig så underlättar det nog för den erfarna fågelskådaren, men ute i markerna är det inte lätt.


Vänligen.
//Bengt.
 
ANNONS