Annons

Fågelidentifikation

paanberg

Aktiv medlem
Sångare?

Denna fågel fotade jag idag på Utö. Jag har bläddrat i fågelboken en stund nu utan att hitta rätt. Det är säkert inget ovanligt, men jag står inte ut med att inte veta :).
 

Bilagor

cango

Avslutat medlemskap
Jag tog bilden i Fiskebäck i Göteborg för några dagar sedan. Fågeln satt helt stilla på en klippa och jag lyckades krypa så nära som 1,5-2m utan att den rörde på sig, efter ca 20 min flög den iväg.

/Marco
är inte insatt i svenska duvor (eller andra) men såvida det inte är en korsning av nåt slag, så ser dräkten samt beteendet att det kanske är en juvenil fågel. Har sökt lite på våra duvor här men inte hittat bilder på juvenila...än
 

Gallinago

Aktiv medlem
Någon som vet vad jag har fångat på bild? Det ser ut som en duva, men kan inte hitta mer information, har letat på internet och övriga forum.

/Marco
Jag tror det är en juvenil duva, eller
en hybrid som cango skrev. Antingen
är det en Skogsduva eller Ringduva
eftersom de röda inslagen i näbben.
Tyvärr hittar jag inga fler kännetecken.
Simon :)
 

gavia

Aktiv medlem
Någon som vet vad jag har fångat på bild? Det ser ut som en duva, men kan inte hitta mer information, har letat på internet och övriga forum.

/Marco
det är en tamduva!
(juvenila skogs eller ringduvor ser inte ut så här).
De (tamduvor) kan nästan se ut hur som helst..
men det kan å andra sidan missfärgade individer av andra arter också göra. men just skumma färgkombinationer ser man sällan hos skogs eller ring enl "bara" min egen erfarenhet.

Med vänlig hälsning peter
 

Gallinago

Aktiv medlem
det är en tamduva!
(juvenila skogs eller ringduvor ser inte ut så här).
De (tamduvor) kan nästan se ut hur som helst..
men det kan å andra sidan missfärgade individer av andra arter också göra. men just skumma färgkombinationer ser man sällan hos skogs eller ring enl "bara" min egen erfarenhet.

Med vänlig hälsning peter
Tack för informationen, då vet jag det :)
Simon
 

Marco P

Avslutat medlemskap
det är en tamduva!
(juvenila skogs eller ringduvor ser inte ut så här).
De (tamduvor) kan nästan se ut hur som helst..
men det kan å andra sidan missfärgade individer av andra arter också göra. men just skumma färgkombinationer ser man sällan hos skogs eller ring enl "bara" min egen erfarenhet.

Med vänlig hälsning peter
Tack för ditt svar Peter!

/Marco
 
ANNONS