Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

saraskur

Medlem
Någon som vet vad detta är?

Hej!

Vet att fotot inte är så mycket att ha (taget på långt håll), men är det någon som vet vad det är jag lyckats fånga på bild? Taget i Kiruna härom dagen.

Tacksam för svar!

Mvh,
Sara
 

Bilagor

Bo LG

Medlem
Skum rovis!

13/9 i år fick jag den här på bild och trodde då att det var en (lite trivial) ormvråk. När jag kollade bilderna hemma blir jag fundersam. Inte en ormvråk, inte bivråk, inte kärrhök. Skulle jag gissa blir det en ruggigt ruggande brunglada. Nån som vet?
Bo
 

Bilagor

Gallinago

Aktiv medlem
13/9 i år fick jag den här på bild och trodde då att det var en (lite trivial) ormvråk. När jag kollade bilderna hemma blir jag fundersam. Inte en ormvråk, inte bivråk, inte kärrhök. Skulle jag gissa blir det en ruggigt ruggande brunglada. Nån som vet?
Bo
Tycker ändå det ser ut som en juvenil Brun kärrhök.

Simon
 

Bondetorp

Medlem
Korsnäbb?

Gör mitt första inlägg här så jag hoppas jag navigerat rätt i knapptryckningarna. Var ute idag och såg en fågel som jag är osäker på. Är det en Större korsnäbb? Kan de vara så chokladbruna?
 

Bilagor

Bondetorp

Medlem
Tack för hjälpen. Det hade jag inte kommit på själv. Har läst om och sök på både Tallbit och Korsnäbb, men inte riktigt känt att det stämt. I min fågelbok som jag ändå tycker är ganska bra så fanns det inte någon bild på juvenil Domherre. Har nu googlat på det och hittat några bilder på juvenil Domherre som stämmer betydligt bättre än mina första teorier. Tack!
 

Gallinago

Aktiv medlem
Tack för hjälpen. Det hade jag inte kommit på själv. Har läst om och sök på både Tallbit och Korsnäbb, men inte riktigt känt att det stämt. I min fågelbok som jag ändå tycker är ganska bra så fanns det inte någon bild på juvenil Domherre. Har nu googlat på det och hittat några bilder på juvenil Domherre som stämmer betydligt bättre än mina första teorier. Tack!
I min fågelbok finns det heller ingen utförlig bild på juvenil Domherre men jag tyckte din bild såg ut som en Domherre så jag letade mig fram med olika åldersdräkter. Om man googlar på "juvenil domherre" så liknar de första bilderna där din bild :)

Simon
 

Gallinago

Aktiv medlem
Jag köper brun kärrhök. Trodde att det skulle finnas några ljusare fjädrar så här års.
Tackar!/Bo
Varsågod, färgen kan nämligen se mörkare/ljusare ut beroende på vilket håll ljuset kommer ifrån, så det kan ställa till det för en. Men man ser ändå en liten skiftning i fjädrarnas nyans och andra kännetecken för Brun kärrhök tex. det lite ljusare huvudet samt de ljusa fläckarna vid handtäckarna.

Simon
 

snakebunk

Aktiv medlem
Hej!

Jag känner mig rätt så säker på att det här är en stenfalk. Men går det att säga om det är en hona eller en juvenil? Den är fotad för några dagar sedan i Falkenberg.

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

Newman75

Aktiv medlem
Fjällvråk & okänd?

1,5 mil utanför Malmö idag, mot Svedala till.

De två första är jag väl rätt säker på att det är fjällvråk, kan det stämma? Tycker benen ser för stora ut för ormvråk, som det annars fanns gott om på platsen tillsammans med rödglador.

Den sista är jag osäker på om det också är fjällvråken, eller om det är något annat. Vita gumpen förbryllar mig, men det är kanske bara solreflex? Borde dock speglat mer av resten av fågeln också? Kärrhök har jag tänkt men skall det inte vara 5 fingrar då? (sorry för usel kvalitet)
 

Bilagor

ANNONS