Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Östergård

Aktiv medlem
Hjälp med identifiering

Hej.
Jag behöver hjälp med några fåglar, 1:an får jag till fiskmås, 2:an tror jag är en ung fiskmås, 3:an också fiskmås, även 4:an skulle kunna vara fiskmås, 5:an ingen aning.

Göran
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Hej.
Jag behöver hjälp med några fåglar, 1:an får jag till fiskmås, 2:an tror jag är en ung fiskmås, 3:an också fiskmås, även 4:an skulle kunna vara fiskmås, 5:an ingen aning.

Göran
fiskmås
fiskmås
gråtrut
gråtrut
vågar jag f- n inte ens gissa på....knepig dräkt, verkar att ha ruggat yttersta hp, o måste jag gissa skulle jag säga fiskmås. men ngn annan har säkert ngn mer åsikt i frågan.

som vanligt och som oftast skriver inte folk var o när bilderna är tagna. speciellt när det gäller trutar som har ett långt o kompliserat ruggningsmönster så kan det vara av största vikt. speceiellt för oss som inte är trut experter....

Med vänlig hälsning peter
 

joakimos

Aktiv medlem
Godkväll!
Kan någon hjälpa mig att identifiera denna fågel. Skulle även vara tacksam för en källa med information på internet hur man enklast skiljer på de olika trut och måsfåglarna.

Trevlig helg!
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Stockholms ström. Idag tredje Januari, 14:00.
jag är ingen trutexpert, men i min värld är detta en gråtrut i sin första vinterdräkt. dvs nu i januari 2k.
köttfärgade ben grov näbb rel.ljus ungfågel dräkt. ovansidan hade varit mer relevant. men tror att jag är rätt så rätt på det. ngn annan ytterligare kanske tycker ngt.

Med vänlig hälsning peter
 

Orre

Avslutat medlemskap
Godkväll!
Kan någon hjälpa mig att identifiera denna fågel. Skulle även vara tacksam för en källa med information på internet hur man enklast skiljer på de olika trut och måsfåglarna.

Trevlig helg!
Måsfåglar är både enkla och mycket svåra. Men vuxna måsfåglar kan man ta såhär:

Mycket mörka på ryggen ? Då är det havstrut eller silltrut. Då blir nästa, färg på benen ? Gula/orangea = silltrut, fläskrosa = havstrut.

Grå på ryggen, då är det gråtrut om det är en stor fågel och ser lite ilsken ut. Om mindre fågel, så är det fiskmås/skrattmås/dvärgmås/fisktärna/silvertärna.

Om ej svart på huvudet = fiskmås. Svart på huvudet, då är det skrattmås eller dvärgmås eller tärna.

Går det svarta långt ner på nacke hals, som en hel mössa = dvärgmås, svart mest bara över ansiktet = skrattmås. Svart bara på hjässan = tärna.

Här brister dock min guide, får inte in säkert skiljande av silver och fisktärna. Men fisktärna mer bastant och ej så elegant som silvertärna.
 

Måns H

Aktiv medlem
Trevligt vitfågelsökträd

Har lagt in Bennys sökträd som ett bokmärke! Som Benny säger, dom kan vara enkla men ändå svåra.
 
ANNONS