Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

jono

Aktiv medlem
Stäpphök eller Blå kärrhök ?

Fotad idag vid S:a Hyn utanför Karlstad. Har haft obs av Stäpphök i fredags vid samma plats. Tycker och hoppas att det är Stäpp men blir osäker, kan Ni hjälpa mig ?
 

Bilagor

Gallinago

Aktiv medlem
Fotad idag vid S:a Hyn utanför Karlstad. Har haft obs av Stäpphök i fredags vid samma plats. Tycker och hoppas att det är Stäpp men blir osäker, kan Ni hjälpa mig ?[/QUOTE

Skulle "tyvärr" säga att det är en Blå kärrhök hona... På första bilden ser jag att fågeln har 5 fingrar vilket Blå kärrhök har (Stäpphök har 4). På tredje bilden ser man undersidan av fågeln där man tydligt ser de vita ving-fälten som avslutar vid kroppen (på en Stäpphök syns de inte då de svarta fälten suddas ut och det blir en svart yta vid kroppen)
//Simon
 

jono

Aktiv medlem
Fotad idag vid S:a Hyn utanför Karlstad. Har haft obs av Stäpphök i fredags vid samma plats. Tycker och hoppas att det är Stäpp men blir osäker, kan Ni hjälpa mig ?[/QUOTE

Skulle "tyvärr" säga att det är en Blå kärrhök hona... På första bilden ser jag att fågeln har 5 fingrar vilket Blå kärrhök har (Stäpphök har 4). På tredje bilden ser man undersidan av fågeln där man tydligt ser de vita ving-fälten som avslutar vid kroppen (på en Stäpphök syns de inte då de svarta fälten suddas ut och det blir en svart yta vid kroppen)
//Simon
Det var ett "önsketänkande" att det skulle vara stäpp. men som du säger så är färger och teckning på undersidan "blå". Får vänta ett tag till på det krysset, Tack Simon
/Jonas
 

Mirc

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig med identifikation av denna fågel som jag såg ikväll vid strandängarna Roxen Östergötland. Har letat febrilt i fågelguiden bland snäppor och vadare men hittar inget som passar..
Tack på förhand
marie
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig med identifikation av denna fågel som jag såg ikväll vid strandängarna Roxen Östergötland. Har letat febrilt i fågelguiden bland snäppor och vadare men hittar inget som passar..
Tack på förhand
marie
Brushane, och dom (hanarna) har en ganska varierande garderob.....

/Oscar
 

Mirc

Aktiv medlem
Stort tack Oscar
Misstänkte att det kunde vara någon variant på rätt vanlig fågel, men samtidigt trodde jag den skulle vara enkel o identifiera med de vita fläckarna vid ögonen och den vita ringen runt rosa näbb. Nå då har jag iallafall fått min första brushane på bild :)
Marie
 

tumlaren

Aktiv medlem
Fick tillfälle att fota dessa gullungarna idag, så nu undrar jag om ni vet vilken art de är.
Ledtråd, när ni får syn på en av föräldrarna så får ni passa er.
Sven-Åke
 

Bilagor

jono

Aktiv medlem
Omöjligt ?

Har två riktiga suddmesar som jag egentligen tror är omöjligt att identifiera men hoppas få ideer på vad det kan vara. Bilderna är tagna igår (2015-04-28) vid Hynboholm strax norr om Karlstad. Det är en liten pöl som får mycket besök av flertalet vadare, änder och sångsvanar mm. Har även mycket rovisar som gärna besöker och oroar dom andra (Kungsörn, Fiskgjuse, Kärrhökarna och Tornfalk)
Såg den precis när jag kom och hann inte få ordning på kameran utan mer eller mindre chansade och slängde iväg några bilder utan att hinna få focus. Den var snabb med tvära svängar och satte sig inte utan försvann.
/ Jonas
 

Bilagor

jono

Aktiv medlem
Har två riktiga suddmesar som jag egentligen tror är omöjligt att identifiera men hoppas få ideer på vad det kan vara. Bilderna är tagna igår (2015-04-28) vid Hynboholm strax norr om Karlstad. Det är en liten pöl som får mycket besök av flertalet vadare, änder och sångsvanar mm. Har även mycket rovisar som gärna besöker och oroar dom andra (Kungsörn, Fiskgjuse, Kärrhökarna och Tornfalk)
Såg den precis när jag kom och hann inte få ordning på kameran utan mer eller mindre chansade och slängde iväg några bilder utan att hinna få focus. Den var snabb med tvära svängar och satte sig inte utan försvann.
/ Jonas
Det är en och samma fågel på bägge bilderna
 
ANNONS