Annons

Fågelidentifikation

Roel

Aktiv medlem
Bäver eller Mink?

Ber om ursäkt för att jag postar i fågelavdelningen,hittade inget annat lämpligt. Fota denna krabat idag, Eskilstunaån. Som rubriken, Mink eller Bäver. Själv trodde jag först på bäver,men vid granskning av bilderna blir jag osäker.
 

Bilagor

Gallinago

Aktiv medlem
tack för svaret:) verkar som den andra är en adult ormvråk oxå, den tredje fick jag ingen bra bild på. dessa var ju oxå väldigt högt upp så skärpan var ju inte den bästa, men förhoppningsvis så blir det flera bilder på dessa, Jag har sett dom på samma ställe 2 gånger.
Spännande! Vet du var man kan köpa/hitta mat som man kan locka till sig rovfåglar? Typ as...
Lycka till med fler Ormvråks bilder! :)
 

Gallinago

Aktiv medlem
Ber om ursäkt för att jag postar i fågelavdelningen,hittade inget annat lämpligt. Fota denna krabat idag, Eskilstunaån. Som rubriken, Mink eller Bäver. Själv trodde jag först på bäver,men vid granskning av bilderna blir jag osäker.
Jag skulle säga att det är en mink, bävern har större huvud(där bara det syns när den simmar) och uttern är större än minken där bred kropp och svans syns :)
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag har mängder mer foton av hökar men blir osäker på om de är sparv eller duvhökar. Unga, gamla, honor, hanar? Kan man särskilja de på näbb, ögon eller annat?
Detta är en ung sparvhök. Notera bl.a. relativt kort näbb (duvhökens är grövre och större) och stort öga i förhållande till huvudets storlek. Den bruna färgen visar att det är en ungfågel.

Mvh Toni
 

Kreep

Medlem
Tack så mycket för alla svar. Det var just den böjda halsen och vinkeln på vingarna som fick mig osäker. Sen är man inte den bästa på fåglar, men man lär så länge man lever (och är ute i naturen och vågar fråga).
 
ANNONS