Annons

Fågelidentifikation

HeBe

Aktiv medlem
Fotograferade denna fågel vid Landsjön, Huskvarna. Har jämfört med böcker och min gissning är Ängspiplärka. Kan det stämma?
IMG_4575.jpg
 

Måns H

Aktiv medlem
Härmed en udda fråga men nån kanske vet. Myrorna sålde en vette som jag tyckte var så fin att jag köpte den. Vad ska vetten föreställa för fågel? (Inte nödvändigtvis svensk - vetten kan vara importerad.) Vette.jpg
 

cosmo

Aktiv medlem
Kungsörn eller Havsörn?

Det jag tyckte talar för Kungsörn är framförallt vingarnas form, men även storleken som jag upplevde något mindre än Havsörnar jag sett tidigare. Flykten var aktiv med många vingslag.

Det jag tyckte talar för Havsörn är färgteckningen och stjärtens form. Den gula näbben.
ex1.jpgex2.jpgex3.jpg
 

kujak

Aktiv medlem

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kungsörn eller Havsörn?

Det jag tyckte talar för Kungsörn är framförallt vingarnas form, men även storleken som jag upplevde något mindre än Havsörnar jag sett tidigare. Flykten var aktiv med många vingslag.

Det jag tyckte talar för Havsörn är färgteckningen och stjärtens form. Den gula näbben.
Visa bilaga 156900Visa bilaga 156901Visa bilaga 156902
Som du ser är stjärten längst i mitten. Det syns mycket tydligt på dina bilder. En kungsörn har en ganska rak stjärtbakkant (något cirkelsegmentsformad eftersom stjärtfjädrarna är ungefär lika långa. Några av stjärtfjädrarna, de längst ut på sidorna, är vita Vilket aldrig kungsörn har, oavsett om du tittat i en bok från 1800-talet. Det är MAO en subadult havsörn som några år efter bilden är tagen kommer att ha en helvit stjärt och vara könsmogen. på en kungsörn med vitt på stjärten (en yngre örn) är ändå alltid den bakersta delen av stjärtpennorna mörka, aldrig helvita.

Det finns andra bra karaktärer att titta på också men ser man stjärten så här pass bra så vet man med säkerhet.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Kungsörn eller Havsörn?

Det jag tyckte talar för Kungsörn är framförallt vingarnas form, men även storleken som jag upplevde något mindre än Havsörnar jag sett tidigare. Flykten var aktiv med många vingslag.

Det jag tyckte talar för Havsörn är färgteckningen och stjärtens form. Den gula näbben.
Vingarnas. hela fågelns form, talar tvärtom mycket starkt emot kungsörn. Det är utan tvekan en havsörn i helt adult dräkt. Hade du underexponerat så mycket att den var helt svart hade det ändå gått att artbestämma den till havsörn. Storlek är ganska vanskligt att uppskatta på en flygande fågel, och det finns en viss variation inom arten. Hannarna är i genomsnitt mindre.
 
ANNONS