Annons

Fågelidentifikation

krisljungberg

Aktiv medlem
Ni får ursäkta att jag postar trådens kanske mest oklara och sopigaste foton för identifikation här, men jag är himla nyfiken! Det var fyra stycken såna här som flög väldigt högt över oss. 300mm kom man inte långt med. ;D Vad kan det vara för kul?

_DSC6769_Rovfågel.jpg
_DSC6773_Rovfågel.jpg
 

matchis

Aktiv medlem
Var ute idag väster om Tenhult och såg rovis som syns på första fotot. Långt avstånd och därav den något oskarpa bilden. Uppfattades som ganska ljus på huvud och överkropp och när den flög såg det ut som om det var ett brett ljust fält på ovansidan av stjärten och detta gör mig osäker på vad det är
Den andra bilden är tagen i samma område och det borde väl vara en Ormvråk men skulle bara vara kul att få det verifierat
Hälsar
Mats C
COkänd.jpgOkänd 2.jpg
 

tj57

Aktiv medlem
Var med sambon vid vänerns rivera (Svalnäs) igår och fick syn på svalbo inne på toaletterna med 3 ungar i. Är det normalt att dom har en kull ungar så här års?
Föräldrarna flög i skyttel trafik för att mata dom små.

// Thomas
 

PMD

Aktiv medlem
Var ute idag väster om Tenhult och såg rovis som syns på första fotot. Långt avstånd och därav den något oskarpa bilden. Uppfattades som ganska ljus på huvud och överkropp och när den flög såg det ut som om det var ett brett ljust fält på ovansidan av stjärten och detta gör mig osäker på vad det är
Den andra bilden är tagen i samma område och det borde väl vara en Ormvråk men skulle bara vara kul att få det verifierat
Hälsar
Mats C
CVisa bilaga 160236Visa bilaga 160237
Jag tror att båda kan vara ormvråkar (ormvräk? :) ) Den övre i så fall en Börringevråk.
Men jag är inte ornitolog och gissar därför vilt.
 

matchis

Aktiv medlem
Jag tror att båda kan vara ormvråkar (ormvräk? :) ) Den övre i så fall en Börringevråk.
Men jag är inte ornitolog och gissar därför vilt.
Hej PMD
Jag tar tacksamt emot alla svar på mina frågor och även gissningar kan ge lite fingervisning om vad det kan vara. Jag kan mycket väl tänka mig att den första vore en Börringevråk om jag inte hade sett det breda vita bandet på ovansida stjärten men efter att kollat ett antal bilder på nätet verkar det som att det finns även dessa individer inom Börringevråkar så du ha säkert rätt när det gäller detta foto.
Foto nr 2 är vi överens om att det är en "vanlig" Ormvråk
Hälsar
Mats C
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Återigen, 300mm kommer man fan inte långt med! Hann knappt få upp kameran innan den for iväg igen dessutom så kom inte närmre. :D Men det är en Nötskrika eller?

_DSC7615_Nötskrika.jpg
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Någon form av mus/trut antar jag, men någon som har en aning? Tydligare foto än havsörnarna jag la upp för ett tag sen men inte riktigt önskvärt avstånd ändå, haha.

_DSC7677_Mus_Trut.jpg
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Var ute idag väster om Tenhult och såg rovis som syns på första fotot. Långt avstånd och därav den något oskarpa bilden. Uppfattades som ganska ljus på huvud och överkropp och när den flög såg det ut som om det var ett brett ljust fält på ovansidan av stjärten och detta gör mig osäker på vad det är
Den andra bilden är tagen i samma område och det borde väl vara en Ormvråk men skulle bara vara kul att få det verifierat
Hälsar
Mats C
CVisa bilaga 160236Visa bilaga 160237
Fågel nummer 2 är en ormvråk.

Fågel nummer 1 är inte en ormvråk, det är en juvenil kärrhök, troligen blå kärrhök. En ormvråk har mycket kort stjärt som inte sticker märkbart utanför vingspetsarna. Att den är juvenil kan du bl a se på de ljusa spetsarna på pennorna. Den juvenila stäpphöken har en ganska markant mörk krage som saknas på din bild (borde synts även om ljuset ligger så att halsen är utfrätt). Kragen på stäpphöken har samma färgton som de mörka vingovansidorna.
Jag gissar därför med stor säkerhet blå kärrhök.
En av de mest utmärkande detaljerna ovanifrån hos honfärgae stäpp- blå- och ängshökar är den vita övergumpsfläcken.
Själva färgtonen varierar en del med ljuset. Min översta bild nedan visar höken som ganska grå, men i solljus ser den brunare ut.

Se mina bilder nedan; övre ung blå kärrhök, under ung stäpphök.

https://www.artportalen.se/Image/1347337 (ett av mina allra första fågelfoton!)

 
Senast ändrad:

matchis

Aktiv medlem
Tack Daniel för ditt mycket utförliga o pedagogiska svar.
Magkänslan sa mig vid foto-ögonblicket att det var något annat än ormvråk bl.a beroende på det vita fältet på stjärten
Hälsar
Mats C
 
Senast ändrad:
ANNONS