Annons

Fågelidentifikation

Birdman

Aktiv medlem
Den första anden ser ut som en hybrid, skulle kanske kunna vara gräsand och snatterand, men det är svårt att urskilja.

De två nedersta ser mest ut som framavlade änder som brukar finnas i trädgårdar/parker/fågeldammar. Alltså inte något som finns vilt i naturen.

Sedan kommer en det som skrivet en hane svartvit flugsnappare och sångaren där under är ingen sångare i ordets rätta bemärkelse utan en ängspiplärka.

// Daniel
 

goran-bength

Aktiv medlem
Birdman skrev:

De två nedersta ser mest ut som framavlade änder som brukar finnas i trädgårdar/parker/fågeldammar. Alltså inte något som finns vilt i naturen.
// Daniel
Är det så att någon person "äger" dessa änder och har placerat ut dom där över sommaren - eller har de rymt? Kan de flyga?
 

Birdman

Aktiv medlem
De är säkert förrymda eller utsläppta. Man brukar stöta på liknande fåglar lite överallt faktiskt...

// Daniel
 

Martin F

Aktiv medlem
Grymt kul tråd för en som precis börjat intressera sig för fåglar :)

Har än så länge haft turen att ha sambon med som kunnat identifiera fåglar men jag återkommer med några "svårisar".

Fick hyfsat fina bilder på grönsångare imorse och "fångade" en trädkrypare häromdagen. Tyvärr fanns det igår kväll ingen möjlighet att fota den gräshoppsångare som satt och sjöng för full hals i skogen där vi bor. Kom ca 2-3 meter ifrån men hade ändå inte kunnat fota den pga mörker och växtlighet. Tufft läte i alla fall!
 

yens

Aktiv medlem
Har vi ytterligare en svartvit flugsnappare? Jag tyckte den var så väldigt grå och inte brun som jag uppfattat att honan är annars? Dessutom tycker jag det vita på vingarna saknas om man jämför med den som jag fick artbestämd för två sidor sedan, ser de så annorlunda ut, eller är det något annat jag lyckats knäppa... Kommer två bilder, en på fejset och en som visar sidan lite bättre
 

Bilagor

boxen

Aktiv medlem
Kanske ärtsångare...?

Eller ska jag säga att jag gissar på ärtsångare...

// Tobbe
 
Senast ändrad:

yens

Aktiv medlem
ok, kul, spännande att fånga en fågel som man inte visste att den fanns... Och dessutom en som man trodde att man hade när man lade några minuter på den. Det första kortet av de två går att göra något vettigt av och hamnar i mitt lilla arkiv :)
 

Martin F

Aktiv medlem
Går det att få till en identifiering med denna bild? Man ser ju mest undersidan. Bilden är mycket hårt beskuren (100% crop) då jag inte hade möjlighet att komma närmre just då. Har hört den flera gånger eftersom den har lite speciellt läte. Liten sak som jag hittar i skogen vid Vätterns strand där jag bor.
 

Bilagor

Birdman

Aktiv medlem
Det är en brushane. De kan se rätt så olika ut nu på våren med deras vackra och brokiga halskragar i olika färger och mönster.

// Daniel
 
ANNONS