Annons

Fågelidentifikation

psykbryt

Aktiv medlem
Denna gång blir det spännande...Finns nämligen ingen bild utan mer en snabb jizz.

Fågel i storlek och kroppform som sädesärla. Satt på nyharvad åker. Stiligt rött bröst och något vit på skallen. Har haft fundering på rödstjärt. Sen hann jag inte uppfatta så mkt mer, åkte förbi med bil nämligen.
 

yens

Aktiv medlem
Ständigt dessa vadare, här är en til, har faktiskt ingen aning om vilken kompis detta är, svårt att se i fågelboken, tycker alla har så distinka skillnader på bröstet vilket inte denna gynnare har.
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
Det är en grönbena.
ok, då måste jag få ställa en följdfråga, är det en juv eller? För det jag har sett av grönbenor tidigare så är de mer "utsträckta" med längre hals och lite mer slimmade. Den här stackaren stod för övrig kvar i en damm som alla andra vadare lämnat senaste veckan, den blir nog inte långlivad :-(
 

-friberg-

Aktiv medlem
ok, då måste jag få ställa en följdfråga, är det en juv eller? För det jag har sett av grönbenor tidigare så är de mer "utsträckta" med längre hals och lite mer slimmade. Den här stackaren stod för övrig kvar i en damm som alla andra vadare lämnat senaste veckan, den blir nog inte långlivad :-(

Japp visst är det en juvenil grönbena.. fast formen på dom och dom adulta fåglarna är densamma, det är bara att dom kan sträcka på sig eller dra ihop sig..
 

yens

Aktiv medlem
Ja, det skulle jag påstå, och när jag tittat i Fågelguiden för att se skillnaderna mot duvhök så tycker jag det står klart att detta är en sparvhök. Den här "klenare" än duvhöken och har också ett gult öga, duvhöken har mer åt det orange hållet.
Då tolkar vi fågleguiden väldigt lika, det var ju trevligt.

Svarar ovanstående skribent på fågeln ovanför min eller första fågeln i tråden?
 
ANNONS