Annons

Fågelidentifikation

Snäppor är svåra ...

... tycker jag. Kanske en glutt? Kan någon hjälpoa - tack!

Lars-Ove
 

Bilagor

  • Glutt kanska 0619.jpg
    Glutt kanska 0619.jpg
    23.2 KB · Visningar: 316
... tycker jag. Kanske en glutt? Kan någon hjälpoa - tack!

Lars-Ove

Jag skulle kalla den skogssnäppa. Gluttsnäppan har längre och grövre näbb och är allmänt större. Grönbenan är ganska lik, men har ett längre och tydligare ljust ögonstreck och är även mer fläckad längre ner på bröstet/magen, om jag inte tänker helt fel.

Mvh Marcus
 
Hona av stenskvätta???

Denna lilla gynnare satt ganska långt bort på en stolpe, Jag tyckte den verkade ganska "blek". Kan det vara en hona av en stenskvätta eller är jag fel ute?
 

Bilagor

  • Frågefågel 1.jpg
    Frågefågel 1.jpg
    47.8 KB · Visningar: 434
... tycker jag. Kanske en glutt? Kan någon hjälpoa - tack!

Lars-Ove

Skulle säga gluttsnäppa, ja. Ser betydligt mer "högrest" ut än skogssnäppa för det första, och skogssnäppan har mörkt över hela ryggen, vingarna, halsen och huvudet. Alltså inte fläckig som den här. Tycker mig också skymta något uppåtböjd näbb, som gluttsnäppan har.
 
Skulle säga gluttsnäppa, ja. Ser betydligt mer "högrest" ut än skogssnäppa för det första, och skogssnäppan har mörkt över hela ryggen, vingarna, halsen och huvudet. Alltså inte fläckig som den här. Tycker mig också skymta något uppåtböjd näbb, som gluttsnäppan har.

Ja, ni har nog rätt.. När jag kollar lite mer noga så är det mer näbb än vad jag först trodde!

Mvh Marcus
 
Angarn

Denna flög några vänder över sjön och försvan sen över åkrana. Har grubblat över detta sen jag såg detta i går Måndag
Någon som kan hälpa mig?
 

Bilagor

  • okändpippi1.JPG
    okändpippi1.JPG
    56.3 KB · Visningar: 391
Skulle säga gluttsnäppa, ja. Ser betydligt mer "högrest" ut än skogssnäppa för det första, och skogssnäppan har mörkt över hela ryggen, vingarna, halsen och huvudet. Alltså inte fläckig som den här. Tycker mig också skymta något uppåtböjd näbb, som gluttsnäppan har.

Tack korpkraxare och Nygårds för svar och även den lilla intressanta diskussionen. Den lär det lilla extra.
Bilden togs vid Källstorps våtmark i Falkenberg där även Näktergalen sjöng.

//Lars-Ove
 
Är det här en stor- eller småspov?
Och vad är det för gäss? Förutsätter att det är nån tam variant..
 

Bilagor

  • spov.jpg
    spov.jpg
    82 KB · Visningar: 317
  • gås.jpg
    gås.jpg
    17.3 KB · Visningar: 316
En svår! Hann inte få upp kameran i tid. Den hann glida en bra bit iväg..
Nån vråk? Kändes inte som en ormvråk, men det verkar ju oftast vara det.. :)
Taget i Umeå.
 

Bilagor

  • vråk.jpg
    vråk.jpg
    70.3 KB · Visningar: 316
  • vråk2.jpg
    vråk2.jpg
    72.2 KB · Visningar: 318
  • vråk5.jpg
    vråk5.jpg
    77.9 KB · Visningar: 317
ANNONS