Annons

Fågelidentifikation

yens

Aktiv medlem
Små men inte...

Hittade dessa små snäppor som jag misstänker inte alls är småsnäppor utan mosnäppor. Stämmer det, och vad är isf bästa karaktärerna? Min gissning grundar jag på tydlig skillnad mörkt/ljust på bröstet och även att benen ser ljusa och inte mörka ut.

Tack på förhand!
 

Bilagor

Birdman

Aktiv medlem
Du har fångat två mosnäppor på bilden. Som du ser är de rätt "små", lite kompakta och utdragna i akterpartiet. Teckningen är heller inte speciellt iögonfallande, utan mer jämngrå.

// Daniel
 

MatteH

Aktiv medlem
Var på semester i Småland förra veckan, plåtade bla denna fågel som svepte snabbt över mitt huvud då jag stod och plåtade Svarthätta. Skulle sätta en peng på en helt vanlig Gök men blir lite osäker..

http://matte.izopix.se/bird1.jpg

Fick även lite tid över att plåta lite Glador :D, dock tyckte jag att denna inte riktigt såg ut som de andra som jag plåtade men antar att denna är en vanlig Röd variant`?

http://matte.izopix.se/bird2.jpg

Tack på förhand!
/Matte
 

Birdman

Aktiv medlem
Var på semester i Småland förra veckan, plåtade bla denna fågel som svepte snabbt över mitt huvud då jag stod och plåtade Svarthätta. Skulle sätta en peng på en helt vanlig Gök men blir lite osäker..

http://matte.izopix.se/bird1.jpg

Fick även lite tid över att plåta lite Glador :D, dock tyckte jag att denna inte riktigt såg ut som de andra som jag plåtade men antar att denna är en vanlig Röd variant`?

http://matte.izopix.se/bird2.jpg

Tack på förhand!
/Matte
Den första bilden är en bivråk och jag håller med dig...visst ser den ut som en gök, iaf i sitt uttryck.

Den andra bilden visar en helt normal röd variant.

Cheers

// Daniel
 

yens

Aktiv medlem
ytterligare...

Fångade tre pippifåglar på Öland idag och igår som jag skulle behöva lite guidning kring...

Den första är en vadare som jag först tänkte var en rödbena, men den kontrastrika "magen" får mig att tveka. Vad kan det annars vara? edit: lång näbb ser den oxå ut att ha... och oranga ben.

Sedan en rödstjärt som jag möjligen tror kan vara svart till färgen, istället för "vanlig".

Till sist en extremt gulbent måsfågel. Det ser för mig ut som en fiskmås, men så himla gula ben? Dessutom kändes den väldigt stor...

Tack på förhand!
 

Bilagor

Senast ändrad:

yens

Aktiv medlem
Jag kompletterar med en trut, två bilder på samma... hittar inte alls i fågelguiden någon ålder eller trut som passar... :)

tack igen!
 

Bilagor

starhill

Aktiv medlem
Norra kvarken och söderut

Hejsan!

På en seglats från Jakobstad i Finland, över till Umeå och sedan längs svenska kusten ner till Stockholm fotade jag några fåglar som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

1. Småfågel i Jakobstad
2. Tobisgrissla?
3. Labb?
4. Tordmule?

Tack på förhand!
/M*
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Hejsan!

På en seglats från Jakobstad i Finland, över till Umeå och sedan längs svenska kusten ner till Stockholm fotade jag några fåglar som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

1. Småfågel i Jakobstad
2. Tobisgrissla?
3. Labb?
4. Tordmule?

Tack på förhand!
/M*
Grönfink
Ja
Ja
Ja

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Fångade tre pippifåglar på Öland idag och igår som jag skulle behöva lite guidning kring...

Den första är en vadare som jag först tänkte var en rödbena, men den kontrastrika "magen" får mig att tveka. Vad kan det annars vara? edit: lång näbb ser den oxå ut att ha... och oranga ben.

Sedan en rödstjärt som jag möjligen tror kan vara svart till färgen, istället för "vanlig".

Till sist en extremt gulbent måsfågel. Det ser för mig ut som en fiskmås, men så himla gula ben? Dessutom kändes den väldigt stor...

Tack på förhand!
Rödbena
Rödstjärt (vanlig)
Fiskmås

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag kompletterar med en trut, två bilder på samma... hittar inte alls i fågelguiden någon ålder eller trut som passar... :)

tack igen!
Trut-komplexet är inte min grej, men jag vet att både kaspisk och medelhavstrut finns runt Udden dessa dagar, i varierande åldrar/dräkter. "Din" trut är en yngre fågel och om jag ska drista mig till en grym gissning, så blir det kaspisk trut pga bl.a den flacka pannan...

/Oscar
 

starhill

Aktiv medlem
And utanför Finnhamn

De här änderna simmade runt i en liten vik utanför Finnhamn i Stockholms mellersta skärgård. Jag har aldrig sett dem där tidigare (men har inte heller varit särskilt uppmärksam, om jag ska vara ärlig...). I min fågelbok liknar de mest honor av brunand, kan det vara det?

Hoppas nån vet! ;-)
/M*
 

Bilagor

Auberg

Aktiv medlem
De här änderna simmade runt i en liten vik utanför Finnhamn i Stockholms mellersta skärgård. Jag har aldrig sett dem där tidigare (men har inte heller varit särskilt uppmärksam, om jag ska vara ärlig...). I min fågelbok liknar de mest honor av brunand, kan det vara det?

Hoppas nån vet! ;-)
/M*
Hej!

Det är knipor.

Mvh/ Ola
 

Nygårds

Aktiv medlem
Trut-komplexet är inte min grej, men jag vet att både kaspisk och medelhavstrut finns runt Udden dessa dagar, i varierande åldrar/dräkter. "Din" trut är en yngre fågel och om jag ska drista mig till en grym gissning, så blir det kaspisk trut pga bl.a den flacka pannan...

/Oscar
Nu är jag förmodligen än mindre insatt bland trutarna, men känns inte övervingarna lite för jämnbruna och mörka för kaspisk? Somsagt, ingen större kunskaper om dessa trutar, men efter en snabb koll i svalans bildgalleri så törs jag nog föreslå silltrut, 2k..? Om man jämför med t.ex. http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageid=228747 så tycker jag mig kunna se vissa likheter..

Mvh Marcus
 

Osquar

Aktiv medlem
Nu är jag förmodligen än mindre insatt bland trutarna, men känns inte övervingarna lite för jämnbruna och mörka för kaspisk? Somsagt, ingen större kunskaper om dessa trutar, men efter en snabb koll i svalans bildgalleri så törs jag nog föreslå silltrut, 2k..? Om man jämför med t.ex. http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageid=228747 så tycker jag mig kunna se vissa likheter..

Mvh Marcus
Yngre silltrut är ett bra alternativ, då den ofta förväxlas med både kaspisk och medelhavstrut i yngre dräkter.

Ser att frågeställare är från Skåne. Där bor en av Sveriges giftigaste trut-mästare, Hans Larsson. Han är dessutom en fågelmålare av rang. Trots namnet så är han från Gambia.

Jag har inte hans mailadress, men sök runt bland lokala skådarklubbar i Skåne, så kommer du stöta på Mäster Larsson eller någon som vet hans kontaktuppgifter.

/Oscar
 
ANNONS