Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Ursäkta ett inlägg från en icke så erfaren skådare, men det finns ingen möjlighet att det är en nattskärra? Enl fågelguiden ryttlar den under insektsjakt och har ett "grodlikt med klangfullt krruit" som lockläte.

Tack för tipset, men lätet stämmer inte alls. Jag har lyssnat igenom lite fåglar nu och det närmaste lätet är "en halv" ormvråk, första halvan stämmer, men den jag såg/lyssnade på hade mycket kortare avslut, inte avklingningen (?) som ormvråken har.
 
Gissa fågeln...

Hej,

Här kommer en liten utmaning som går ut på att ni ska gissa/tala om vad det är för fågel i filmen.

För vissa blir detta nog väldigt lätt, för er andra så hoppas jag att det ska bidra till att öka er kunskap om fåglar en smula.

http://www.youtube.com/watch?v=HXD059W1egI


Snabbast vinner (dock bara äran över att vara just snabbast)...


// Tobbe
 
Det stämmer bra med ögonbrynet, men bröstet ser så vitt ut och inte så mycket färg över ryggen heller... men om det är en ungfågel så kan det kanske stämma. Har tittat i fågelguiden men de visade endast vuxna buskskättor...
Hm! Jag undrar om inte färgerna luras lite. Jag skulle nog vilja säga att det inte är en juvenil fågel utan en adult buskskvätta under ruggning. Någon annan?

Mvh/ Ola
 
Hm! Jag undrar om inte färgerna luras lite. Jag skulle nog vilja säga att det inte är en juvenil fågel utan en adult buskskvätta under ruggning. Någon annan?

Mvh/ Ola

Jao, det kan jag nog hålla med om, med det ljusare bröstet/magen mot mörkare ryggparti. Inte det bästa fotoljuset antar jag, då färgerna som sagt luras en del.

Mvh Marcus
 
Ja, en suddig bild...
Slängde av en bild bara för att se vad det var för en pippi. Missade fokus lite, skuyller på en ny kamera :)
Nån trast av nått slag men inte är det en koltrast hona iallafall va??
Nån som vet? Den såg ut att vara större än koltrasten oxå...
 

Bilagor

  • IMG_8651.jpg
    IMG_8651.jpg
    22.6 KB · Visningar: 311
Ja, en suddig bild...
Slängde av en bild bara för att se vad det var för en pippi. Missade fokus lite, skuyller på en ny kamera :)
Nån trast av nått slag men inte är det en koltrast hona iallafall va??
Nån som vet? Den såg ut att vara större än koltrasten oxå...

Visst är det en koltrast. Skulle vilja ha det till en 1k-fågel, alltså en årsunge.

// Daniel
 
Behöver lite hjälp med identifiering.
Tack på förhand.
 

Bilagor

  • 090627-08.jpg
    090627-08.jpg
    16.8 KB · Visningar: 278
  • 090722-09.jpg
    090722-09.jpg
    9.9 KB · Visningar: 283
  • 090822-07.jpg
    090822-07.jpg
    11.1 KB · Visningar: 280
Dalafåglar

På semester i Dalarna och har hittat lite fåglar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Knappast några sällsynta, men vore kul att veta =)
1, juvenil grönfink eller grönsiska?

/Anna
 

Bilagor

  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    98.8 KB · Visningar: 258
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    21.8 KB · Visningar: 254
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    63.6 KB · Visningar: 250
och några till...

nån korsnäbb och nån vadare/snäppa?

Tack på förhand =)

/Anna
 

Bilagor

  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    62.9 KB · Visningar: 254
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 255
ANNONS