Annons

Fågelidentifikation

Sparvhök?

Kan det vara en sparvhök jag såg i morse? (Råkade posta dubbelt hoppas någon admin kan ta bort min andra post)
 

Bilagor

  • DSC_0278.jpg
    DSC_0278.jpg
    15.3 KB · Visningar: 306
Fjällvråk på Gotland, ja ibland

Finns Fjällvråk på Gotland?

Fick hjälp av Auberg att identifiera en fjällvråk som seglat över våran tomt på västra Gotland några gånger på sistone. Se sid 589, #8931.

Har också fått reda på av lokal expertis att fjällvråkar ofta passerar Gotland på väg till Baltikum och kanske längre söderut för övervintring. I år har det varit lämmelår och mycket fjällvråk norröver men färre än vanligt har passerat Gotland.

(Jag som inte är fågelskådare förundras över hur detta går till. Ungarna kläcks, matas, växer upp, föräldrarna drar iväg och ungarna hittar själva dit dom ska för att klara vintern. Om jag fattat detta ofattbara rätt.)
 
Har också fått reda på av lokal expertis att fjällvråkar ofta passerar Gotland på väg till Baltikum och kanske längre söderut för övervintring. I år har det varit lämmelår och mycket fjällvråk norröver men färre än vanligt har passerat Gotland.
Utan att veta vilken väg de tar - men utanför Malmö har vi ovanligt mycket fjällvråk enligt min uppfattning, vet inte om det går att bevisa med räkning t.ex. Falsterbostrecket eller dylikt. Senast igår såg jag minst 5 olika fjällvråkar under cirka en timme.
 
Sparvhök ?

Är ganska säker på Sparvhök, men det går inte vara helt säker och jag kan dem inte. Synd att jag inte har bättre bildbevis. Denna är kraftigt beskuren.
(Och, vad gör jag för fel, ansträngt mig som sjutton för att hamna under 100 kB och 400 pix, bilden är på 40 kB men efter uppladdning 7 kB ?)
 

Bilagor

  • 20110922 hök 1b.jpg
    20110922 hök 1b.jpg
    9.2 KB · Visningar: 380
Är ganska säker på Sparvhök, men det går inte vara helt säker och jag kan dem inte. Synd att jag inte har bättre bildbevis. Denna är kraftigt beskuren.
(Och, vad gör jag för fel, ansträngt mig som sjutton för att hamna under 100 kB och 400 pix, bilden är på 40 kB men efter uppladdning 7 kB ?)
Räcker gott! En klockren sparvhök.

Mvh/ Ola
 
Fortsätter på samma tema... Sparv- eller duvhök?
 

Bilagor

  • IMG_0127a.JPG
    IMG_0127a.JPG
    72.2 KB · Visningar: 331
  • IMG_0159a.jpg
    IMG_0159a.jpg
    9.1 KB · Visningar: 333
Hej!

Alla är sparvhökar. Även om det är svårt att avgöra om det är lika långt bort ser man ju fint skillnaden mellan hane och hona på den andra bilden. Honan är klart större än hanen.

Mvh/ Ola

Tackar!

Ja, hanen jagade honan vilket ledde till en fantastisk flyguppvisning för mig, de är alltså på samma avstånd.

Finns det något igenkänningstecken som man kan se på för att avgöra vilkendera hök det är fråga om? På bilder som t ex de jag laddade upp så kan jag själv aldrig avgöra, därför undrar jag.
 
I busksnåren

Är det någon som har en idé om vad detta kan vara? Den här erbarmeliga bilden togs idag.

Tack på förhand!
/Martin
 

Bilagor

  • IMG_9087.jpg
    IMG_9087.jpg
    75.1 KB · Visningar: 305
ANNONS