Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Såg denna fågel, men kan inte hitta den i boken.
Vad är det för någon filur.
Området är Örebro om det är en ledtråd.
 

Bilagor

  • 0535.jpg
    0535.jpg
    28 KB · Visningar: 348
  • 0543.jpg
    0543.jpg
    28.8 KB · Visningar: 350
Ingen bild men hoppas på hjälp ändå

Såg en underlig liten fågel idag när jag fotade vid min matning.
De småfåglar jag brukar se där är talgoxe, blåmes, entita, rödhake, trädkrypare och nötväcka.
Det är en liten barrskog vid ett kärr med mest gran, och en äng precis i närheten.

Denna fågel jag såg satt och åt på en talgboll. Den satt precis som en blåmes när de äter på talgbollar. Men den var något mindre än en blåmes och den var brunmönstrad som en gulsparv fast inget gult i. Den var inte rund som en kungsfågel utan hade ganska smal kropp och slankt huvud.

Det första jag tänkte var att det var en gråsiska, men den var så liten och jämnt brun. Jag såg den i profil först och sedan ryggen när den flög iväg och satte sig på en gren. Jag han inte fokusera på den och sedan var den borta.

När jag såg ryggen på den satt den med stjärten nedåt och inte som en gärdsmyg. Och gärdsmygar äter inte talgbollar, eller?

Hursomhelst, tänkte jag skulle slänga ut en beskrivning här ifall någon av alla duktiga fågelexperter här vet vad det kan vara för något.
 
Såg en underlig liten fågel idag när jag fotade vid min matning.
De småfåglar jag brukar se där är talgoxe, blåmes, entita, rödhake, trädkrypare och nötväcka.
Det är en liten barrskog vid ett kärr med mest gran, och en äng precis i närheten.

Denna fågel jag såg satt och åt på en talgboll. Den satt precis som en blåmes när de äter på talgbollar. Men den var något mindre än en blåmes och den var brunmönstrad som en gulsparv fast inget gult i. Den var inte rund som en kungsfågel utan hade ganska smal kropp och slankt huvud.

Det första jag tänkte var att det var en gråsiska, men den var så liten och jämnt brun. Jag såg den i profil först och sedan ryggen när den flög iväg och satte sig på en gren. Jag han inte fokusera på den och sedan var den borta.

När jag såg ryggen på den satt den med stjärten nedåt och inte som en gärdsmyg. Och gärdsmygar äter inte talgbollar, eller?

Hursomhelst, tänkte jag skulle slänga ut en beskrivning här ifall någon av alla duktiga fågelexperter här vet vad det kan vara för något.


Kanske en gråsiska utav rasen cabaret, en så kallad brunsiska.

/Magnus
 
Pilfink är ett annat alternativ.

Det var definitivt inte en pilfink, denna var mer jämnt brunspräcklig utan tydligare ansiktsteckningar. Och den var mycket mindre än en pilfink.

Men tack för hjälpen, jag ska hålla utkik efter den i framtiden och försöka få en bild på den! Inte lätt heller då man inte hade någon medobservatör. Det kan ju ha varit en trädkrypare vars vita delar smälte in i den vintriga bakgrunden, även om jag tvivlar på det...
 
Några siskor från min matning. Har jag rätt om jag påstår att den första är en snösiska och den andra en vanlig gråsiska? Tycker den första har mindre näbb och ljusare frampå och väldigt svagt mönstrad.

//Lars
 

Bilagor

  • snösiska_IGP3025.jpg
    snösiska_IGP3025.jpg
    44.2 KB · Visningar: 439
  • gråsiska_IGP3022.jpg
    gråsiska_IGP3022.jpg
    37.1 KB · Visningar: 431
Några siskor från min matning. Har jag rätt om jag påstår att den första är en snösiska och den andra en vanlig gråsiska? Tycker den första har mindre näbb och ljusare frampå och väldigt svagt mönstrad.

//Lars

Att den andra än en gråsiska är det inget tal om, helt korrekt. Den första fågeln ser mer snösiskelik ut, men det hade varit fördelaktigt med bilder på över- och undergump för att kunna säkerställa. Kanske har lite för distinkt täckning på bröst och flanker ändå, men jag har svårt att bedöma som helhet utifrån endast den bilden.

/Marcus
 
Här är en till bild mer framifrån. Några andra vinklar fick jag inte på den. Kan den ge något mer?

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP3017.jpg
    _IGP3017.jpg
    50.7 KB · Visningar: 388
Någon som vet vad det här är för gynnare
gissar på torn eller lärk falk
 

Bilagor

  • DSC_0421b.jpg
    DSC_0421b.jpg
    6.3 KB · Visningar: 371
Senast ändrad:
Säger gråsiska, baserat på de för kraftiga gråa strecken och lite för grov näbb. Ögonen känns inte heller rätt. Men unga och honor av snö/gråsiska är svåra...

Nej, helt klockren känns det inte. Men samtidigt väldigt burrig, tycker sällan man ser "riktiga" gråsiskor så burriga. Någon som har koll på hybridisering bland siskorna?

/Marcus
 
ANNONS