Annons

Fågelidentifikation

En inte fullt så suddig bild som jag brukar lägga in. Är det här en Slaguggla?

Micke.
 

Bilagor

  • Slaguggla.jpg
    Slaguggla.jpg
    96.5 KB · Visningar: 358
Tack Håkan! Bilden är tagen i södra Dalarna är inte det är ganska långt söderut för arten?

Micke.
Jag vet inte hur vanliga de är i Dalarna men för årstiden tror jag inte det är så ovanligt med lappisar.
Runt Gävle/Sandviken finns det ca 10 kända nu.
Kanske är det lämmelåret förra sommaren som hjälpt dem att öka i antal.
 
Börringevråk är en färgform utav ormvråk. Alltså är detta en ormvråk och såhär ljusa ormvråkar brukar kallas börringevråk i folkmun. Men arten är som sagt ormvråk o inget annat.

Jag har inte sagt något annat heller. Jag vet mycket väl om att ljusa Ormvråkar kallas för Börringevråk lika som mörkare vråkar brukade kallas för Ryssvråk men alla är Ormvråkar.
 
Jag har inte sagt något annat heller. Jag vet mycket väl om att ljusa Ormvråkar kallas för Börringevråk lika som mörkare vråkar brukar kallas för Ryssvråk men alla är Ormvråkar.

Jo men den som inte vet det (frågeställaren?) kan ju faktiskt av ditt och Saxtorps inlägg få missuppfattningen att börringevråk och ormvråk är 2 olika arter.
 
Jag har inte sagt något annat heller. Jag vet mycket väl om att ljusa Ormvråkar kallas för Börringevråk lika som mörkare vråkar brukade kallas för Ryssvråk men alla är Ormvråkar.

Det är bra att vara så tydlig som möjligt till dom som ber om artbestämning. När någon först svarar ormvråk o nästa skribent skriver att det snarare är en börringevråk, o skribenten efter det (du) håller med om börringevråk, så kan frågeställaren lätt tro att detta är olika arter. Därför var jag övertydlig o förklarade att det var en ljus ormvråk, en så kallad börringevråk.
 
Extremt långskott

Nu har jag glott på denna så mkt att det är dags att bekräfta eller avfärda den o radera.
Kan man mha dessa kassa bilder arta gåsen? Har inga fler eller bättre bilder dessvärre. Två uppförstorade och en för jämförelse av storlek.

(Eventuellt vet nån här att jag skrivit om denna förut men bortse från det och utgå endast från bilderna.)

Fotad i Sverige i början av Mars i år.
 

Bilagor

  • IMG_9894.jpg
    IMG_9894.jpg
    17.4 KB · Visningar: 297
  • IMG_9895.jpg
    IMG_9895.jpg
    15.7 KB · Visningar: 304
  • IMG_9894_2.jpg
    IMG_9894_2.jpg
    19.5 KB · Visningar: 302
Nu har jag glott på denna så mkt att det är dags att bekräfta eller avfärda den o radera.
Kan man mha dessa kassa bilder arta gåsen? Har inga fler eller bättre bilder dessvärre. Två uppförstorade och en för jämförelse av storlek.

(Eventuellt vet nån här att jag skrivit om denna förut men bortse från det och utgå endast från bilderna.)

Fotad i Sverige i början av Mars i år.

Spontant säger jag bläsgås, men skulle behöva se en bild i profil för att helt utesluta fjällgås.
 
Spontant säger jag bläsgås, men skulle behöva se en bild i profil för att helt utesluta fjällgås.

En profilbild hade jag oxå önskat mig. :)

Tänkte om jag missat nåt annat, storleken är nog svårt att gå på? Man ser inte hur långt upp det vita går och framförallt, man ser inte ögat! :(

Men stort tack för svar! :)
 
Nu har jag glott på denna så mkt att det är dags att bekräfta eller avfärda den o radera.
Kan man mha dessa kassa bilder arta gåsen? Har inga fler eller bättre bilder dessvärre. Två uppförstorade och en för jämförelse av storlek.

(Eventuellt vet nån här att jag skrivit om denna förut men bortse från det och utgå endast från bilderna.)

Fotad i Sverige i början av Mars i år.
Oj då! Min spontana känsla lutar faktiskt mer åt fjällgås men vinkeln är ju inte fördelaktig som sagt. Den är påtagligt liten och det vita ser ut att sträcka sig långt upp på det lilla huvudet. Synd att det inte fanns bättre bilder. Ska det ha funnits fjällgås i området där den är fotad?

Mvh/ Ola
 
Oj då! Min spontana känsla lutar faktiskt mer åt fjällgås men vinkeln är ju inte fördelaktig som sagt. Den är påtagligt liten och det vita ser ut att sträcka sig långt upp på det lilla huvudet. Synd att det inte fanns bättre bilder. Ska det ha funnits fjällgås i området där den är fotad?

Mvh/ Ola
Fast antagligen är det nog en bläsgås trots allt och jag kan inte säga att jag ser något som utesluter det. ;-)

Mvh/ Ola
 
Korten på bordet. :)
Detta är en riktig fuling...det ÄR sannolikt fjällgås, fotad 3/3 på draget utanför Ölmevalla.

Med ett 400 5.6, motljus och en 2.0 telekonverter för att ha nån som helst chans så gick den inte att hitta i sökaren ändå utan hittades först hemma. Positionen i gåsflocken stämde med vad jag snappade upp från andra skådare (med tuber). Tyvärr var ingen riktigt sugen på att hjälpa mig hitta den (för ovanlighetens skull, bortskämd med massa hjälp annars :) ) så jag sköt lite bilder på måfå... Sen dess har det retat mig att jag inte fick med ögat och jag har försökt hitta nåt att skilja den från bläsgås utan framgång... Så till slut fick man ju testa här. :)

Sanningen är alltså att jag inte artade den på plats och således inte är helt 100 på att det är just fjällgåsen på bild... Var som sagt mest ett långskott för att se om nån hade mer info. :)

Stort tack för svaren iaf, mkt uppskattat. :)

Edit: Det var fö vid detta tillfället som tanken på en (billig) tub väcktes... Även om jag vill fotografera fåglar så kan det ju va till hjälp ibland att veta vad det är man ska försöka få på bild... :)
 
Jag har inte sagt något annat heller. Jag vet mycket väl om att ljusa Ormvråkar kallas för Börringevråk lika som mörkare vråkar brukade kallas för Ryssvråk men alla är Ormvråkar.

Börringevråk är ett vedertaget namn för extremt ljusa ormvråkar (Buteo buteo buteo). Ryssvråk är däremot inte en färgform av ormvråk, utan en östlig ras av ormvråk (Buteo buteo vulpinus).

/Oscar
 
Korten på bordet. :)
Detta är en riktig fuling...det ÄR sannolikt fjällgås, fotad 3/3 på draget utanför Ölmevalla.

Med ett 400 5.6, motljus och en 2.0 telekonverter för att ha nån som helst chans så gick den inte att hitta i sökaren ändå utan hittades först hemma. Positionen i gåsflocken stämde med vad jag snappade upp från andra skådare (med tuber). Tyvärr var ingen riktigt sugen på att hjälpa mig hitta den (för ovanlighetens skull, bortskämd med massa hjälp annars :) ) så jag sköt lite bilder på måfå... Sen dess har det retat mig att jag inte fick med ögat och jag har försökt hitta nåt att skilja den från bläsgås utan framgång... Så till slut fick man ju testa här. :)

Sanningen är alltså att jag inte artade den på plats och således inte är helt 100 på att det är just fjällgåsen på bild... Var som sagt mest ett långskott för att se om nån hade mer info. :)

Stort tack för svaren iaf, mkt uppskattat. :)

Edit: Det var fö vid detta tillfället som tanken på en (billig) tub väcktes... Även om jag vill fotografera fåglar så kan det ju va till hjälp ibland att veta vad det är man ska försöka få på bild... :)
Bra, bra! Det stämmer ju bra som sagt och storleken är rätt påtaglig. Jag såg den gåsen i profil så det var ju lite lättare. ;-)

Jag tror att det är den rätte du fått på bild.

Mvh/ Ola
 
ANNONS