gavia
Aktiv medlem
Denna falk är fotad idag på Jerivara ca 30 km söder om Karesuando , Torne lappmark.
VIlken art?
Stenfalk. sveriges minsta falk.
alltid trevligt med lokal/ort där fågeln är fotad. även tidpunkt är bra!
Med vänlig hälsning peter
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Denna falk är fotad idag på Jerivara ca 30 km söder om Karesuando , Torne lappmark.
VIlken art?
Stenfalk. sveriges minsta falk.
alltid trevligt med lokal/ort där fågeln är fotad. även tidpunkt är bra!
Med vänlig hälsning peter
Spontant? En kornknarr!! Galet e bara förordet......
/Oscar
En kollega hittade här fågeln för ungefär ett år sedan i ett parkeringshus (!?) i Malmö. Vad kan det vara för något?? Tack på förhand!
Hej!
Skulle det här kunna vara en 1K Sävsparv? Fotad idag på Trönninge ängar i Halmstad.
Mvh,
Andreas
Sjukt lurigt med så svåra bilder. Om vi lämna osannolika rallfåglar tänkte jag varför inte t ex en ung skrattmås där stjärten ännu ej växt ut. Fötterna ser inte "ralliga ut". Tittar man på vänstraste bilden ser fötterna måsrosa ut med simhud.
En bild som visar näbb skulle nog göra det enklare att avgöra art. Större bilder som visar fötterna kan hjälpa dig att skilja på måsunge vs. rall.
Dessutom kan datumet på bilderna hjälpa till att förkasta skrattmåsungeförslaget. När togs bilden? Stämmer det med när skrattmåsungar gick omkring i Malmös parker?
Vad det nu än är, är det kluriga bilder! Skulle vara kul att se bättre/fler/större bilder.
Allt gott!
/Johan
Mås-förslaget faller på fel form, fel grundfärg, proportionellt för långa och kraftiga ben mm. Dessutom är vingarna på tok för korta och trubbiga, typ avklippta.
Jag håller tills vidare på Knarren.
/Oscar
Hej!
Mittenbilden passar mkt bra på ung skrattmås. Som ungar har de en chokladig mer enhetlig ton. Besvärligt för alla rall/knarr-tankar är de rosa fötterna som verkar ha simhud.
En profilbild vore inte dumt! Eller förstoring på en fot.
/Johan
Vid uppförstoring så förefaller fötterna vara lite väl "stora/klumpiga" (pga av simhud?) för en Knarr, det tillstås.... Och rent realistiskt så är sannolikheten avgjort större att en ungmås kutar omkring i ett P-hus än en Knarr... även fast vattenrallar har suttit på fönsterbleck Stockholm downtown å vaktlar bland containrar i Varbergs hamn... sic!
Slutligen; digitalteknik i all ära, men det är alltjämt inget facit alla dagar i veckan.....
/Oscar
Yepp!
/Oscar
Tack för svaret! Här är en fågel till som jag inte känner mig säker på. Är också från idag och från Trönninge ängar i Halmstad.
Andreas
Hejsan!
Någon kunnig som kan upplysa mig om vad detta är för fågel jag fotat ikväll?
Lokal: sättunaviken Östergötland
Tack på förhand
Marie C
Storspov? Även om inte näbben ser jättekrökt ut på just denna bild... / Micke
Vad sägs om småspov?![]()
Vad sägs om småspov?![]()