Annons

Fågelidentifikation

matchis

Aktiv medlem
Okänd3.jpgOkänd1.jpgOkänd2.jpg
Hej
Dessa foton är tagna vid samma tillfälle i dag skärtorsdag vid Husqvarna Hamn

Första fotot trodde jag vara en svarthuvad mås men blev osäker bl.a beroende på de svarta stjärtfjädrarna. Vad jag kan se på bilder på nätet har denna art vitt vid näbben men även där är jag osäker. Tyvärr saknar fågeln en fot

Följande änder simmade tillsammans men är tror inte ?? att de är ett par beroende på näbbarnas utformning. vet dock inte vad det kan vara för arter.

Hälsar
matchis/Mats Christensson
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Visa bilaga 155711Visa bilaga 155709Visa bilaga 155710
Hej
Dessa foton är tagna vid samma tillfälle i dag skärtorsdag vid Husqvarna Hamn

Första fotot trodde jag vara en svarthuvad mås men blev osäker bl.a beroende på de svarta stjärtfjädrarna. Vad jag kan se på bilder på nätet har denna art vitt vid näbben men även där är jag osäker. Tyvärr saknar fågeln en fot

Följande änder simmade tillsammans men är tror inte ?? att de är ett par beroende på näbbarnas utformning. vet dock inte vad det kan vara för arter.

Hälsar
matchis/Mats Christensson
Uppifrån och ned:

Adult skrattmås (minus en fot)

Gräsand hane, någon form av parkvariant med gräsand i grunden

Bläsand, hona

Mvh
Daniel
 
Senast ändrad:

matchis

Aktiv medlem
Hej Daniel och tack för svaren
Skrattmåsen tyckte jag var svart även i nacken men kanske en synvilla på fotot
Gräsanden hade jag nog aldrig identifierad
Bläsand hona var i.o.f.s. en liten trevlig överraskning

Man lär sig alltid något nytt.
Hälsar
Mats
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej Daniel och tack för svaren
Skrattmåsen tyckte jag var svart även i nacken men kanske en synvilla på fotot
Gräsanden hade jag nog aldrig identifierad
Bläsand hona var i.o.f.s. en liten trevlig överraskning

Man lär sig alltid något nytt.
Hälsar
Mats
S k parkankor av gräsand kan se ut lite hursomhelst, lila istället för grönt huvud t ex eller t o m helt vara vita. Men formen avslöjar dom alltid.

Det snabbaste sättet att skilja skrattmåsen från bilden från svarthuvad mås är att det är en adult. Det svarta man ser är inte stjärten utan handpennespetsarna. På en adult svarthuvud mås hade de varit vita, inget svart hade synts. Sedan skiljer andra saker såsom svart huva istället för brun, annan näbbteckning osv, men handpennespetsarna är det enklaste känntecknet på vuxna fåglar av de två arterna och syns även på långt håll i flykten.
 

matchis

Aktiv medlem
Jag tackar för ett snabbt förtydligande. Värdefullt för oss som inte kan så mycket om fåglar men är villiga att lära oss
MVH
Mats C
 

gavia

Aktiv medlem
Jag tackar för ett snabbt förtydligande. Värdefullt för oss som inte kan så mycket om fåglar men är villiga att lära oss
MVH
Mats C
Några tips, vill du lära dig mer. gå med i Jönköpings fågelklubb din lokala förening med mkt aktiviter. samt en bra fågelbok såklart !! roligt och mer lärorikt !
 

Hasseg

Aktiv medlem
Hej
När vi var till Hornborgarsjön så stod det en kille och fotade upp mot trädtopparna.
Titta där sa han det är... ja vad sa han jag minns naturligtvis inte men skulle vilja veta
vad det är för någon han verkade glad att se den. Kanske lite svårt att se?_MG_4324.jpg_MG_4325.jpg_MG_4325.jpg
Mvh Hasse
 
ANNONS