Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Då vart det dax igen.
Fick 2 fåglar i luften för någon dag sen som jag inte kan identifiera.
Kan det vara beckasin eller någon snäppa snäppa.jpgtro?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Thomas

Vilken gås?
Kan det vara en Bläsgås som ensam håller ihop med ett större gäng Kanadagäss och Grågäss.
Bläsgås.jpg

Jag råkade öppna en egen forumtråd kring den här fågeln. Glömde helt bort den här fina tråden så jag lägger in bilderna här också så kanske de kan komma till nytta för identifikation för andra framöver. Jag trodde Blå kärrhök, men har fått bud på Stäpphök för info :)

(Tar gärna emot fler förslag förstås!)

Bilagor

• _MG_2890.jpg
    _MG_2890.jpg
    1.2 MB · Visningar: 15
  • _MG_2889.jpg
    _MG_2889.jpg
    1.4 MB · Visningar: 15
Jag råkade öppna en egen forumtråd kring den här fågeln. Glömde helt bort den här fina tråden så jag lägger in bilderna här också så kanske de kan komma till nytta för identifikation för andra framöver. Jag trodde Blå kärrhök, men har fått bud på Stäpphök för info :)

(Tar gärna emot fler förslag förstås!)
Jag håller en slant på blåhök, hane.

3k+ hane blå kärrhök. Som Carl-Henrik påpekar är framförallt den svarta bakkanten längs vingpennorna diagnostisk vad gäller dräkten, stäpphök saknar helt denna.

Fångade denna som om jag själv får komma med en vild gissning är det en Brun Kärrhök Hona. Stämmer det? Eller vad är det. Gryning bild eftersom avståndet var ganska långt
Thomas

Bilagor

• Brun Kärrhök.jpg
    Brun Kärrhök.jpg
    470.3 KB · Visningar: 19
Jag uppfattade hanen som betydligt ljusare.
Får se om fler kommentarer kommer.
Tack för att du tog dig tid.
Thomas

Jag lutade åt det hållet från början. Kanske ChatGPT kan hjälpa till men tidigare tester så fick jag rätta den.

Att den bara visar fyra fingrar beror förmodligen på att den ruggar en handpenna. Definitivt brun kärrhök enligt min mening.
Jag tror också på kärrhök så det får jag hålla mig till.
Första gången jag såg en brun kärrhök. Har sett den blåa tidigare.
Tack alla för en fin diskussion
Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto