Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Nordlund32

Aktiv medlem
Ang. medelhavstrut

Hej

Fågeln fotad i frankrike är en medelhavtrut. Det kan vi utgå från om vi så bara ser till var fågeln är fotad.

Det finns 3 arter trutar (trut= stor mås) som utseendemässigt är oerhört lika och tidigare alla räknades till 1 art. Den tidigare enda arten kallades för "Gråtrut". De tre numera egna arterna var alla raser under moderarten gråtrut.

Numera är "gråtruten" efter div. studier (DNA mm) uppdelad i Kaspisk trut, Medelhavstrut och gråtrut.

Kaspisk trut är som namnet antyder östlig i sin utbredning. Medelhavstrut just i huvudsak en medelhavsart. Gråtruten förekommer i huvudsak i NV-Europa.

Gränserna för arterna är inte knivskarpa. Arterna, gråtrut, kaspisk & medelhavstrut är mkt svåra att skílja utseendemässigt i såväl ungfågelsdräkt som utfärgad dräkt (som bildfågeln). Det är i huvudsak proportioner på kroppen, huvudet och näbben samt benlängd som möjliggör artbestämning. Svårt t o m för ett tränat öga.

Gråtrut av omissus-typ är ingen egen art/ras. Det som avviker från är att den har gula ben annars ser den ut som en gråtrut.

mvh/mattias
 

Rind

Aktiv medlem
Verkar logiskt med medelhavstrut för mig som amatör. Jag har lite längre upp i tråden lagt ut en bild på en anna fågen fotat samma tid och plats som denna trut och fick då svaret att det sanolikt var en medelhavstrut i juvenil dräkt. Det verkar ju mycket troligt att dessa två bilder är bilder av samma art.

Tack alla så hjärtligt för hjälpen/ Ingela
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
trodde vid fotograferingstillfället att det var en havsörn men så här i efterhand så gör avsaknaden av en gul näbb att jag tror på kungsörn, så var säger ni - havsörn eller kungsörn?

antar att det är en ung fågel(?) eftersom den inte har en typisk fjäderdräkt för någon av arterna
 

Bilagor

Graylingman

Aktiv medlem
fridhamre skrev:
trodde vid fotograferingstillfället att det var en havsörn men så här i efterhand så gör avsaknaden av en gul näbb att jag tror på kungsörn, så var säger ni - havsörn eller kungsörn?

antar att det är en ung fågel(?) eftersom den inte har en typisk fjäderdräkt för någon av arterna
Tycker att "vingflaken" talar för havsörn. Samma sak med stjärtformen.

Men jag är långt ifrån nån örnexpert...
 

Osquar

Aktiv medlem
fridhamre skrev:
trodde vid fotograferingstillfället att det var en havsörn men så här i efterhand så gör avsaknaden av en gul näbb att jag tror på kungsörn, så var säger ni - havsörn eller kungsörn?

antar att det är en ung fågel(?) eftersom den inte har en typisk fjäderdräkt för någon av arterna
Det är en yngre havsörn. Du är inne på helt rätt spår, att fjäderdräktens och näbbens utseende/färg inte stämmer för en gammal fågel.

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Vore intressant att höra vilka karaktärer du använder dig av på just de här bilderna, Stefan. Om jag också är på rätt spår...
I stora drag kan man säga att havsörnen ljusnar med åldern... Fjäderdräkten är under första året väldigt mörkt brun och näbben mörkt grå. Med stigande ålder ljusnar stjärten, kroppsfjädrarna blir brokigare och näbben ljusnar. Som helt adult är stjärten helt vit, kroppen ljust brun och näbben gul. Det tar 5-6 år innan havsörnen får sin helt adulta dräkt. Däremellan uppvisar den en ganska brokig garderob... ;-)

Utöver dräktkaraktärerna, så skiljer sig havsörnen från kollegan kungsörnen på bl.a silluett, stjärform, förhållandet mellan vinglängd och bredd samt vinghållning vid glid- och kretsflykt.

/Oscar
 
ANNONS