Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte igång LCD-skärmen *hjälp*

Produkter
(logga in för att koppla)

jezzibell

Medlem
Hej,

Köpte Canon EOS 400D idag.

När jag startar kameran kommer det bara upp på LCD-skärmen vilka inställningar jag har.

Vill jag fota så kan jag alltså inte se genom LCD-skärmen.

HUR gör jag för att jag ska kunna se objekten där?

Tusen tack på förhand

//Jezz

Aha.
Vad tråkigt ;)
När jag kollade i affären så hade dom inget visningsex så jag förstod inte det.

Är det väldigt negativt?
Är ju ganska van nu att fota o titta via LCDn,
så det känns ju lite ovant att kolla in objektet med bara ett öga :)

Tack för svaret.
/Jezz

jezzibell skrev:
Är det väldigt negativt?
Nä, det är snarare väldigt positivt;-)
Man får mycket bättre "koll" när man tittar i sökaren faktiskt. Sökaren är dock rätt liten på din kamera, men det finns mojänger för att förstora den om man lägger några hundralappar.

Nackdelen är ju då att i vart fall 400:an (gäller väl andra konsumentkameror också?) inte visar allt som du får med på den färdiga bilden. Sökaren skärmar av lite runtom.
Är tydligen dyrt att visa 100%?

Den största fördelen med att använda sökaren är att det är betydligt enklare att hålla kameran stadigt, när du väl vant dig så kommer du tycka det är bättre att använda sökaren, men det borde du väl redan vara van med om du använt en kamera före digitalåldern.

/kent.

jezzibell skrev:
Aha.
Vad tråkigt ;)
När jag kollade i affären så hade dom inget visningsex så jag förstod inte det.

Är det väldigt negativt?
Är ju ganska van nu att fota o titta via LCDn,
så det känns ju lite ovant att kolla in objektet med bara ett öga :)

Tack för svaret.
/Jezz

Det är ju så en systemkamera fungerar. Det är något märke som försöker få fram DSLR kameror där du ska kunna se via displayen. Dock var det väl ingen "hit" enligt de som testat. Men snart kommer väl en annan generation av systemkameror som har en liknande censor som kompaktarna och med de möjligheterna, men med utbytbara objektiv. Canon visade någon modell för en tid sedan. Högintressant kan jag säga. Ha en bra och lärorik jul med din nya fina kamera. (manuella lägen är roligast)

Tack alla ni för svar.

Har redan vant mig :)
Ja, jag förstår nu med att skärpan måste bli mkt bättre. Faktiskt använde jag sökaren till min förra digi-kamera oftare än LSDN. (Hade en konica minolta).

Den känns så skön att hålla i och så snabbt man kan trycka av. Har testat lite här hemma imorse på triviala föremål ;)

Nu ska jag bara leta upp min gamla blixt som jag hade till min gamla canon (innan digi-tiden).

Objektiv behöver jag också, får söka på begagnat marknaden.

//Jezz

jezzibell skrev:
Nu ska jag bara leta upp min gamla blixt som jag hade till min gamla canon (innan digi-tiden).
//Jezz

Ja, men förvänta dig inte för mycket. Såvida den inte heter EX så kommer inte TTL-automatiken fungera med den nya digitala 400d. Tyvärr... Det är bara EX blixtarna som ger ETTL med Canons digitala.

ANNONS
Götaplatsens Foto