Annons

Får .ORF filer istället för RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonic

Aktiv medlem
Har alltid tagit med TIFF med min Olympus 5050.
Nu fick jag reda påatt det var bättre att göra om RAW filen i datorn till TIFF istället.
Och testade ta ett par kort i RAW och det gick snabbare att ladda ner i kortet och MYCKET snabbare att titta på i displayen.

Men sedan när jag skulle öppna dom i Photoshop så funkade det inte.

Kan öppna RAW filer i Photoshop men jag har ju fått något som heter ORF vad är det?
Och hur gör jag om jag vill kunna arbeta med det som RAW?

Mvh Anton

Du måste fått ett program med kameran för att konvertera (och bearbete) RAW filerna.

Jag får tyvärr inga av det du gav mig jörgen.

Har inte fått något program som klarar att konvertera RAW till TIFF.

Mera tips uppskattas.

Ska försöka hitta något själv.

Mvh Anton

*.ORF är Olympus filändelse på sina rawfiler till 5050. Du kan öppna dem i det medföljande Camedia Master programmet eller ladda ner en Photoshop-plugg-in på följande länk www.oly5050.tk eller Olympus USA. Om du öppnar bildfilen i Camedia Master kan du sedan konvertera till tiff.

Det följde med Camedia Master men det funkar inte alls bra, hänger sig hela tiden.

Men när jag har lagt in "plugg in" så är det vara att öppna ORF filen eller?

NÄr jag gör det så kommer det upp "Det gick inte öppna filen E:/gfgfg därför att det inte är rätt typ av dokument.

KOllar på listan av plug ins så står ORF-import med där så jag fattar inte varför det inte går.

Någon som kan hjälpa mig?

Anton... det finns nog uppgradering till nyare typ av windows på olympus hemsida. Den fick jag också använda till min 2100UZ.

Vad det gäller PS, så går du in i menyn längst till vänster och väljer "import". I den kolumnen som dyker upp finns "ORF import".

// Gabbe.

Jag hade också problem med att Camedia Master 4.0
hänger sig i XP. Laddade ner en uppgradering till 4.1 från Olympus USA, då löste sig det problemet. Och då är det ju enklast att öppna ORF-filerna via Camediaprogrammet. Programmet fungerar faktiskt bra till att betrakta bildena i, bla. "minns" Camedia Master om bilden är roterad och visar den rätt nästa gång. Du kan också snabbt visa bilderna som bildspel, vilket är bekvämt när man kommer hem med ett antal bilder och vill få en överblick. Sen finns faktiskt också en distortionsfixare under EDIT, fungerar utmärkt. När man importerar ORF-filerna i Photoshop får man en fråga om RGB alternativ, välj det sista alternativet så får du korrekta färger.

ANNONS
Götaplatsens Foto