Annons

För mycket info på forumet!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har en idé som jag vet både kan vara svår att lösa och även att administrera. Men när jag surfar runt på forumet och letar info så är det mycket svar i de olika forum trådarna som är bra långt ifrån det som forumet från början var tänkt att handla om. Det kan i och för sig vara intressant men ta exempelvis forumtråden om canon 400 5,6 under canon objektiv som är inne på sin 55 sida och det är inte så kul att läsa igenom alla om man vill ha kort och kärnfull info. Men samtidigt är ju diskussionerna intressanta och man lär sig en massa nytt. Mitt förslag är följande; skapa en "off topic" ruta som man kan fylla i när man skriver ett inlägg och inte riktigt håller sig till ämnet i tråden men ändå vill skriva en intrssant diskussion. Då kan den som vill läsa tråden om det som den var tänkt till med en knapp bara välja bort alla inlägg som inte ha med ämnet att göra. Förstå mig inte fel, jag vill inte ta bort alla diskusioner som inte har med ämnet att göra. De har sin plats och är intressanta men ofta använder man forumet för att söka info om något och då är det rätt tröstlöst att leta igenom trådarna eller söka på något som är vanligt för att det är så mycket info. Men det är kul med ett så aktivt forum.
/Peter

Intressant grundidé, men bygger det på att den som skriver själv skall bedöma OT eller inte? Tveksamt om det isfåfall kommer funka, och om någon admin skall sitta och läsa och markera så finns det inte resurser för det.

Håller med, väldigt konstruktivt och bra förslag! Det skulle ju dock självklart inte gå att applicera på gamla trådar, det vore rent grymt att ge någon det tröstlösa jobbet att gå igenom samtliga inlägg på forumet :D

Tja, eller någon form av votering på inläggen.
Efter 10 minusvoteringar (som exempelvis detta inlägg skulle få) så visas inte inlägget automatiskt.

Fast det blir mer som en "skitinlägg"-knapp. Ungefär som en youtube har på kommentarer, efter tillräckligt många nedåttummar visas de inte automatiskt. Jag tror inte på ett sådant system, det ska vara tvärt om, d.v.s. den som specifikt letar information får välja bort OT-inlägg, inte att man aktivt måste välja att se OT-inlägg. Annars tror jag forumet tappar mycket av vad det är idag. Visst kan det vara en del gnabbande och så, men all OT har en stark social funktion..som skulle försvinna.

Kul att ni gillar förslaget. Det var många bra idéer. Efter att ha läst era inlägg så kan man nog säga att det bode finnas två lägen på forumet. Ibland vill man bara ha kort info på en fråga och då borde det finnas ett OT läge. Och jag inser att alla inte kommer att välja OT på sitt inlägg men kanske tillräckligt många. Sen kan man också ha ett läge för utsvävade och sociala diskussioner där allt är med. Man lär sig mycket på dem också men om man vill läsa dem så kanse OT läget är lite torftigt och trågikt och då kan man ju läsa allt som skrivs. Kul med många inlägg, får hoppas att denna tråd inte blir 55 sidor lång. Men kom gärna med fler förslag på hur man kan använda forumet.

Bra förslag! Understödes.

Ett alternativ eller tillägg kunde också vara en "tummen upp"-knapp vid andras foruminlägg, som man kan trycka på då man tycker att ett inlägg är extra bra och relevant. De inlägg som fått ett antal tummar upp kunde exempelvis ges en lite annan bakgrundsfärg för att synas tydligare i mängden.

Intressant grundidé, men bygger det på att den som skriver själv skall bedöma OT eller inte? Tveksamt om det isfåfall kommer funka, och om någon admin skall sitta och läsa och markera så finns det inte resurser för det.

Hej!
Nej det bygger inte på att någon skall sitta och rensa utan på att den som skriver själv tar ansvar för att markera sitt ämne OT om man skriver utanför ämnet. Man kan då ha en uppmaning när man skriver ett ilägg som lyder typ " den här tråden handlar om xxxxxx, om du inte skriver om det markera då med knappen OT"
När man sedan som läsare går in och läser så kan man antingen välja att läsa som det ser ut idag med alla inlägg. Men man kan också klicka i rutan "ta bort OT inlägg." och bara läsa det som är relevant för då försvinner alla inlägg som den som skriver markerat OT. Det bygger ju på att man tar ansvar för att hålla koll på om inlägget är OT eller inte. Men den erfarenheten jag har av detta forumet gör att man nog får en hel den "hjälp" av sina med skribenter med att avgöra om det är OT eller inte. Det skulle kunna vara så att läsarna kan rösta om inlägget är OT eller inte. Får det si eller så många röster som OT så blir det OT och försvinner när man klickar i knappen "ta bort OT"

Vi får kika vad forumprogramvaran har för funktionalitet för sånt här.

Sen är jag lite skeptisk till att folk verkligen har insikten och självkritiken att markera egna inlägg som OT.

ANNONS
Götaplatsens Foto