Annons

Förbättra skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Är det någon som är bra på att förbättra skärpan? Jag skulle igentligen ha tagit om bilden men svampen var skrumpen när jag kom tillbaka nästa gång. Om det är någon som är bra på det så vore jag tacksam om du gjorde ett försök med min bild. Bilden ligger uppladdad i mitt album "svampar" och bilden heter "spadmurkling". Hör av dig så får du orginalet.

Den bilden är nog, tyvärr, inte mycket att göra åt. Skulle man skärpa upp den så att den såg skarp ut skulle man istället få fula artifakter. Fokus ligger ju flera cm närmare kameran än svampen.

Utan att ha sett bilden, men rent generellt är det inga problem att justera skärpan i efterhand. Men du måste veta vad som är fel, alltså hur många centimeter fel skärpan ligger etc. När du vet det är det lätt att matematiskt filtrera om bilden och få rätt skärpa. Finns säkert färdiga program att hitta på internet.

/Ingvar

Mja, jag vet i alla fall ett program "Focus Magic" som kanske kan lösa ditt problem.
Jag har aldrig provat det själv så jag vet inte hur bra det är. Men som jag sa tidigare, så finns det säkert en helt uppsjö av liknande och kanske bättre programvaror att få tag på via internet.
Leta lite med Altavista, Google eller vad du nu föredrar.

http://www.focusmagic.com/

Mvh,
/Ingvar

ANNONS
Götaplatsens Foto